28 martie 2024
ActualitateRahat turcesc: Șoseaua de centură a rămas în aer

Rahat turcesc: Șoseaua de centură a rămas în aer

* după ce au încasat 80 de milioane de lei avans din contractul total de 400 de milioane, și după ce într-un an au executat abia 2% din lucrări, turcii care lucrau la șosea vor rezilierea contractului pe motiv de faliment

Șoseaua de centură a Bacăului a intrat într-un impas major, după ce firma turcească desemnată să o construiască a anunțat că renunță la contract. Reprezentanții societății Eko Insaat Ve Tic As ar fi discutat deja intenția de reziliere la finele săptămânii trecute, la sediul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), urmând ca luni să fie depusă și solicitarea oficială.

“Reprezentantul firmei a anunţat că nu mai poate susţine financiar construcţia variantei ocolitoare a municipiului Bacău. Administratorul turc a recunoscut că firma pe care o reprezintă se află în risc major de faliment în Turcia şi este nevoită să renunţe la contract. Aşteptăm şi o notificare oficială din partea acestei firme. Sperăm ca în două luni să poată fi reluată licitaţia pentru varianta ocolitoare Bacău. Constructorul turc a executat aproximativ 2% din întregul contract, constând în anumite lucrări la unele pasaje”, spune Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR.



Contractul prin care lucrările au fost atribuite turcilor a fost semnat anul trecut în mai, însă lucrările sunt abia la început. Valoarea lor ajunge la aproape 400 de milioane de lei, sumă din care turcii au încasat anul trecut 80 de milioane de lei ca avans. Ce s-a întâmplat cu acești bani încă nu este clar, dar cert este statul român va executa garanția depusă, de 10% din valoarea contractului (circa 39 milioane de lei), după cum se spune într-un comunicat al CNAIR.

Reprezentanţii Companiei de Drumuri spun că licitaţia pentru continuarea lucrărilor ar putea fi reluată peste două luni. La precedenta licitație au participat șI firmele lui Costel Cășuneanu sau Dorinel Umbrărescu, iar întreaga procedură de licitare, ce a inclus și judecarea contestațiilor, a durat doi ani. Lucru care s-ar putea repeta, ceea ce ar însemna întârzierea termenului final de execuție cu aceiașI doi ani. Termenul până la care turcii ar fi trebuit să termine cei 31 kilometri de șosea era fixat pentru vara anului viitor.

În lipsa unei centuri ocolitoare, tranzitarea municipiului Bacău, aflat pe traseul Drumului Naţional Bucureşti – Suceava – Siret, durează zeci de minute în zilele aglomerate, pentru că prin oraş trec patru tronsoane de drumuri naţionale.

„Sper ca licitația să fie reluată cât mai repede”

Pentru oficialii județului, decizia companiei turcești a fost o veste extrem de neplăcută. „Este o veste proastă pentru că va trebui reluată procedura de licitație, care a durat doi ani. Din păcate, de ceea ce ne-a fost teamă nu am scăpat. Nu s-a pus niciodată problema finanțării, dar existau îngrijorări legate de capacitatea constructorului”, a declarat senatorul Dragoș Benea, liderul PSD Bacău și ex-președinte al Consiliului Județean (CJ).

Problema va fi discutată cu ministrul Transporturilor, pe 13 aprilie, când acesta va fi prezent în Bacău. În situația în care, după doi ani, stadiul fizic al lucrărilor este de 2%, poate e mai bine că acest contract va fi reziliat, apreciază Dragoș Benea.

„Sper ca procedura să fie reluată cât mai repede și mai sper ca licitația să fie câștigată, de data aceasta, de o firmă care să aibă capacitatea de a construi șoseaua de centură a Bacăului”, a precizat senatorul.

„Vom lupta pentru această investiție!”

Sorin Brașoveanu, actualul președinte al CJ Bacău, arată că periodic au avut loc întâlniri cu reprezentanții firmei din Turcia și cu specialiștii CNAIR, chiar dacă CJ nu este parte în contract. „Nu avem o calitate din punct de vedere juridic, în acest contract, dar ne intersează pe toți cum se derulează investiția”, a declarat Sorin Brașoveanu.

Încă din toamna trecută, la una dintre aceste întâlniri, CJ Bacău a solicitat firmei turcești un grafic de lucrări, pentru a putea monitoriza proiectul. „Am dat tot sprijinul constructorilor. Am luat legătura cu Jandarmeria, deoarece se plângeau că nu pot intra pe terenuri, am luat legătura cu primarii, am făcut tot ce era posibil ca să nu aibă niciun motiv pentru a întârzia investiția”, a declarat Sorin Brașoveanu. Dirigintele de șantier a confirmat temerile oficialilor băcăuani, și anume că ritmul lucrărilor e slab.

„Am luat legătura cu CNAIR, apoi cu Ministerul Transporturilor, am trimis și o adresă pentru a urgenta lucrările, dar se pare firma din Turcia nu era motivată să accelereze lucrările”, afirmă președintele CJ.

Ovidiu Pauliuc
Silvia Pătrășcanu

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri