28 martie 2024
CulturăAu scolile noastre aviz... ortografic?

Au scolile noastre aviz… ortografic?

Suntem în al doilea ciclu didactic pentru aplicarea Foii de parcurs inaintate de ministerul de resort tuturor inspectoratelor scolare judetene (si al municipiului Bucuresti) si semnat de secretarul de stat si de directorul general al Directiei Învatamântului Preuniversitar. Este un document alcatuit cu responsabilitate pentru viitorul tarii, care “are nevoie de pasi concreti în asigurarea cresterii economice” pe trei coordonate: inteligenta (“consolidarea cunoasterii, inovatie, educatie, societate digitala”), durabilitate (eficienta si competitivitate) si incluziune (participare la piata muncii). Alte trei prioritati ale scolii deriva din cele de pâna aici: „reducerea absenteismului” (eu as fi spus eradicarea fenomenului, nu doar monitorizare si prevenire), evaluarea, respectând “singurul element egal departat de fiecare elev: programa scolara”, si respectiv „îmbunatatirea competentelor de lectura”, „indiferent de disciplina”.

Interesant este ca pentru atingerea primului obiectiv, la limba si literatura româna se instituie MOMENTUL ORTOGRAFIC, menit a împlini un obiectiv esential al disciplinei: formarea si dezvoltarea capacitatii de a produce un mesaj oral sau scris. Nu intram în detalii privind continutul secventei respective, pentru ca oricum profesorul stie sa-si aleaga un subiect sau un caz de actualitate ori derivat din observatia directa asupra scrisului (în special), dar si a vorbirii elevilor. Reamintim doar obligatiile Comisiei pentru evaluarea si asigurarea calitatii si ale directorului unitatii de învatamânt de a verifica „sistematic pregatirea pentru fiecare ora astfel: a) schita lectiei, pentru cei aflati în primii 3 ani de activitate; b) proiectarea secventelor nou introduse (lectura, momentul ortografic), pentru cei care au depasit examenul de definitivat; c) constatarea, în urma asistentei la clasa, a unor deficiente în predare conduce automat la instituirea obligativitatii întocmirii schitei lectiei pentru o perioada de sase luni”.

Reproducem finalul subcapitolului rezervat atributiilor scolilor si liceelor: „Complementar, la orele de limba si literatura româna, se instituie obligativitatea momentului ortografic pentru clasele V-VIII si IX-XII/XIII. Monitorizarea se va face în baza schitei secventei din lectie si a caietelor elevilor” (sublinierile nu ne apartin). Pacatul este ca nu sunt oferite detalii privind structura, plasarea în economia lectiei si posibilitatile de a fructifica momentul ortografic în sine, mizându-se pe competenta profesionala (ca sa nu spunem intuitia ori „flerul“ fiecarui cadru didactic).



Dupa patru ani, ne permitem tot atâtea întrebari: 1. (mai) este cunoscuta Foaia de parcurs emisa de Minister la data de 5 sept. 2011? (De fapt, o fi ajuns în toate scolile ori s-a oprit la inspectoratul scolar al judetului respectiv?); 2. se (mai) corecteaza caietele elevilor, pentru a extrage greselile tipice si a elabora momente ortografice reale, nu iluzorii? (Foaia de parcurs e lacunara: directorul si C.E.A.C. ar trebui sa verifice corectarea caietelor de teme de catre profesor, operatie infinit mai productiva decât orice moment ortografic abstract.); 3. se aplica instruirea diferentiata, potrivit careia „un elev cu deficiente de învatare beneficiaza, în mod obligatoriu, de educatie remediala? (Legea educatiei nationale, nr. 1/2011, art. 72); 4. daca problema lecturii îi priveste pe toti profesorii, “indiferent de disciplina“ (p. 6), nu ar trebui ca si datoria formarii competentelor de comunicare orala si scrisa sa fie comuna?

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri