28 martie 2024
EconomieUGIR este impotriva masurilor din noul Cod fiscal

UGIR este impotriva masurilor din noul Cod fiscal

– taxele si impozitele ar trebui modificate pentru a sustine pe timp lung si dezvoltarea economica si viata firmelor mici si mijlocii – spune unul dintre reprezentantii acestui mediu

Ministrul Finantelor Publice, domnul Eugen Teodorovici, sustine, pe tema spinoasa a noului Cod fiscal, retrimis spre analiza in Parlament de presedintele Klaus Iohannis, ca România si-a facut temele in materie de deficit bugetar mai devreme cu un an. Deci, o diminuare a taxelor si impozitelor, cum este propusa in varianta de acum a proiectului noului Cod fiscal, nu poate impieta asupra bugetelor viitoare ale statului, ci poate fi chiar un factor de progres economic. Problema suscita mari discutii si in societatea civila, dar mai ales in mediul de afaceri si economic. Unii sunt „pro”, altii „contra”. Cum vad antreprenorii de la noi aceasta problema?

Marin Mironeasa are o dubla calitate in mediul de afaceri. Este si antreprenor (si nu pentru o singura afacere), dar si presedintele filialei Bacau a Uniunii Generale a Industriasilor din România – UGIR 1903. De pe aceste pozitii, reprezentantul unei bune parti a antreprenorilor bacauani crede ca reducerile de taxe propuse de Guvern nu sunt o masura potrivita in forma in care apar, pentru ca nu ar duce la o dezvoltare reala a ceea ce este esential pentru o economie nationala: dezvoltarea macar in paralel cu cresterea puterii de cumparare a populatiei a productiei de bunuri materiale si servicii, mai ales la nivelul intreprinderilor mici si mijlocii (IMM). „Prin noul Cod fiscal – spune Marin Mironeasa -, reducerea TVA ar trebui facuta nu cu 5%, ci numai cu 2,5%, iar diferenta sa fie orientata spre dezvoltarea productiei si serviciilor românesti. IMM-urile, prin infuzie de capital vor fi pregatite pentru a prelua cresterea consumului populatiei. Prin productia lor, nu din importuri. O astfel de masura desteapta ar fi bine sa aplice Guvernul. Trebuie sa creasca, pe piata, volumul si valoarea produselor românesti. Aceasta inseamna ca toate taxele, pentru salariile celor care au produs acele bunuri si servicii, impozitul pe profitul realizat, vor intra in bugetul României.”



Impozite mai mari pentru firmele de apartament

Din pacate, noul normativ va prevede impozite mai mari pentru firmele de apartament. Proiectul de act normativ propune ca imobilele sa fie taxate în functie de destinatie – locuinta sau spatiu comercial. Insa, aceasta nu este singura schimbare anuntata pentru noul Cod Fiscal. Etajele unei case ar putea fi impozitate separat, situatie in care s-ar incadra inclusiv cladirile unde o persoana locuieste, iar la parter a deschis un magazin. Prin urmare, micii întreprinzatori care îsi folosesc locuintele ca sediu de afaceri ar putea plati, de anul viitor, impozite de pâna la 12 ori mai mari. Potrivit Oficiului Registrului Comertului Bacau, in judet ar exista circa 10.900 de afaceri active de tipul PFA-urilor, II-urilor sau al IF-urilor. In cazul lor, impozitele pe sedii vor fi de peste zece ori mai mari. De exemplu, la o locuinta de 50 de metri patrati, folosita în scop comercial, o firma va plati statului un impozit de peste 1.500 de lei, fata de 110 lei in prezent. „Este o mare greseala si se va vedea lucrul acesta imediat. Inteleg sa suprataxeze proprietarii de mai multe imobile, inregistrati ca persoane fizice, dar nu micile afaceri, pe aceia pe care, de fapt, statul român ar trebui sa se bazeze. Or, toate aceste mici afaceri vor da faliment in scurt timp. Va fi ceva similar perioadei când se introdusese impozitul forfetar care era bun, doar ca maniera de aplicare a fost gresita. Cred ca prin astfel de masuri se va distruge conceptul «manânca româneste, imbraca-te româneste» pe care ne-am chinuit sa-l implementam, iar distrugerea IMM-urilor va face loc marilor firme din afara, multinationalelor”, a declarat Marin Mironeasa, seful local al Uniunii Generale a Industriasilor din România – UGIR -1903.

Petru Done
Florentin Radu

Speriati de evenimentele din Grecia

Situatia Codului Fiscal, aparitia si retrimiterea lui in Parlament de catre presedinte au tulburat si mai tare apele politicii românesti, si asa destul de murdare. Comentariile nu mai contenesc, Puterea si Opozitia ba fac front comun, ba se resping cu declaratii virulente, iar cetatenii privesc neputinciosi la tot acest circ, in speranta ca se va intâmpla si in viata lor ceva bun din partea celor de la vârful tarii.
Iata si câteva pareri culese de la parlamentari bacauani privind toate aceste lucruri:

“Trebuie sa vad care sunt argumentele aduse de Presedintie privind necesitatea reexaminarii Codului Fiscal. Nu se poate ca Guvernul sa-si asume acest document prin ordonanta de urgenta. Trebuie sa rediscutam Codul Fiscal si, dupa adoptarea amendamentelor, daca acestea sunt binevenite, sa-l adoptam in forma completa. Eu am fost si sunt liberal in gândire si intotdeauna am militat pentru relaxarea fiscala, dar trebuie sa respectam si argumentele aduse de presedintele Klaus Iohannis.”
Dragos Luchian, senator PNL

“Faptul ca presedintele României a retrimis Codul Fiscal Parlamentului pune in evidenta doua aspecte: 1. Presedintele Klaus Iohannis va cauta intotdeauna sa fragmenteze activitatea Guvernului ignorând faptul ca asta afecteaza activitatea economica a României. 2. Consider ca domnia sa actioneaza la niste impulsuri sau ordine venite din afara tarii, fara sa ia in calcul posibilitatea ca acest cod va imbunatati calitatea vietii românilor.”
Cosmin Necula, deputat PSD

“Faptul ca a fost votat in unanimitate si apoi retrimis in Parlament nu este o nota buna pentru actorii politici. Poate fi si un exercitiu de imagine, insa dupa experienta greceasca de zilele trecute, cred totusi ca ar trebui sa analizam mai bine motivatia acestei relaxari. Oamenii de afaceri ar putea sa o aprecieze ca benefica, dar noi ar trebui sa ne gândim de doua ori. Cred ca si Presedintia s-a speriat un pic de ceea ce s-a intâmplat in Grecia si de aceea ne-a cerut sa ne mai gândim un pic.”
Valerian Vreme, deputat UNPR

Silvia Patrascanu

Principala prevedere care a fost intoarsa pe toate fetele a fost cea a reducerii TVA de la 1 ianuarie 2016 la 19%, cât a fost inainte de criza economica. De la 1 ianuarie 2019, impozitul pe profit ar urma sa fie 14%, fata de 16% cât este acum; la fel si impozitul pe venit. Limita minima de sponsorizare se majoreaza de la 0,3% la 0,5% din cifra de afaceri. Persoanele care realizeaza venituri din activitati independente vor datora contributii si daca sunt angajate, in acelasi timp, cu contract de munca. Noul Cod Fiscal scadea valoarea accizelor la benzina si motorina dar elimina nivelul redus de acciza pentru transportatori. Accizele urmau sa fie scazute si la alcool. De la 1 ianuarie 2017, Consiliile locale urmau sa poata majora taxele si impozitele cu pâna la 50% fata de nivelul actual (momentan procentul este de maxim 20%).

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri