18 aprilie 2024
CulturăZece ani de dans contemporan in Bacau

Zece ani de dans contemporan in Bacau

Între 28 si 30 mai, un program special – Bacau dance connection 2015 – a încheiat proiectul E-Motional: re-thinking dance, desfasurat în perioada 2013-2015, sub coordonarea Fundatiei “Gabriela Tudor” din Bucuresti si cu participarea câtorva organizatii europene de profil: Association of the Professional Contemporary Dance Choreographers din Riga (Letonia), Fábrica de Movimentos Associaçao Cultural din Porto (Portugalia), Centrul de Cultura “George Apostu” de la Bacau si Centre de Création Chorégraphique “Trois C-L” din Luxemburg. Parteneri asociati ai Centrului “George Apostu” au fost, pe durata derularii proiectului, Teatrul Municipal “Bacovia” si Facultatea de Litere a Universitatii “Vasile Alecsandri” din Bacau, prin Grupul de Cercetare Interdisciplinara “Logos”, care functioneaza în cadrul acesteia.

Programul fiecarei zile s-a încheiat cu o invitatie la spectacol. Pe 28 mai, au avut loc prezentarile informale ale artistilor rezidenti în cursul lunii mai, la Centrul “George Apostu”: Natalia Wilk din Polonia (cu un spectacol work in progress, Global Warming Exrecise) si Bruno Senune împreuna cu Joana von Mayer Trindade din Portugalia (cu Heaven is just a blue disguise of hell).

Dans



“Se implinesc exact 10 ani de când a fost implementat, in Bacau, la Centrul de Cultura “George Apostu” proiectul programului cultural de dans contemporan, cu cele doua directii, pe de o parte rezidentele artistice si pe de alta parte spectacolele prezente in spatiul cultural bacauan, cu artisti importanti din tara si din lumea intreaga. Am reusit sa conectam intr-un mod cu totul special artisti, culturi, si am dovedit intr-o anumita masura ca fara spectacol, fara teatru, fara dans contemporan suntem prea putin din ceea ce noi, prin capacitatea noastra de a vedea lumea, am putea fi. Acesta este lucrul cel mai important pe care eu cred ca l-am construit in acesti 10 ani, cu implinirile si neimplinirile, cu eforturile noastre, vazute sau nevazute, cu modul in care publicul a reactionat la tot ceea ce am asezat noi in spatiul cultural in acest timp, in zona dansului contemporan. Important este sa vedem partea buna si frumoasa a evenimentelor create in fiecare an si de fiecare data sa ne reintoarcem la tot ce s-a intâmplat ca la un izvor viu, care vorbeste despre existenta noastra aici, de 10 ani”, ne-a declarat Geo Popa, director al Centrului de Cultura “George Apostu”.

Vineri, la aceeasi institutie, de la ora 11.00, s-a desfasurat un colocviu, cu tema “Dansul contemporan incotro?”, la care au participat Gina Serbanescu, doctor in filozofie, critic in artele spectacolului si dramaturg, Anca Sigartau, manager al Teatrului Municipal “Bacovia”, Beatrice Lapadat, doctorand, Facultatea de Litere, Universitatea Bucuresti, Silvia Cazacu, sociolog, secretar literar la teatrul Odeon din Bucuresti, Liviu Dospinescu, dr. la Universite du Quebec din Montreal, Laura Simi, Silenda-Franta, Jeanne-Marie Golse, profesor, Conservatorul Gustave Charpentier – Franta. Discutiile s-au concentrat pe intrebarea enuntata de Geo Popa, moderatorul colocviului, fiecare participant impartasind din experientele din propriile tari, teatre si companii in care activeaza.

Dans contemporan - colocviu

Pe 29 mai, pe scena Teatrului “Bacovia”, publicul i-a putut revedea pe Razvan Mazilu si Dan Badea în Saraiman, o coproductie a Teatrului Odeon si a Fundatiei perfoRM. Spectacolul a fost coregrafiat de Nadar Rosano, în dramaturgia Ginei Serbanescu, pe muzica lautareasca interpretata de Romica Puceanu.
În ultima seara, pe 30 mai, tot la teatru, a putut fi vazut Prélude, un spectacol produs de compania franceza Silenda, dupa un concept de Laura Simi. Performerii au fost aceeasi Laura Simi si un baietel de zece ani – un amestec cuceritor de ingenuitate si dezinvoltura pe scena -, acompaniati la pian de Jean-Marie Golse, care a interpretat muzica de Bach si Giuseppe Jelasi, sub jocul de lumini creat de Damiano Foà. Saraiman este un spectacol despre noi, românii, cei de de la portile Orientului, aici unde (aproape) “totul este luat à la légère”, cum remarca Poincaré – chiar si tristetea care mocneste în vesela petrecere din jur, chiar si singuratatea ascunsa în mijlocul multimii. Dar este, în acelasi timp, un spectacol despre omul de oriunde, macinat de angoasa ratarii, de banuiala ca si-a gresit rostul si locul pe harta.

Saraiman e un spectacol în care gasesti drama celui care se învârte si bate pasul pe loc, si-ncearca s-o scoata la capat cu propria lui viata, înaintând nesigur – un pas înainte si doi înapoi. Dar este si un spectacol al României, vesela forfotire balcanica, cu mititei si gratar la iarba verde, cu amestecul ei de risipa si chiverniseala, cu mintile ei stralucite, carora le-am pierdut, în paguba noastra, sirul si amintirea, fiindca mai mereu avem alte “chestiuni arzatoare la ordinea zilei”.
Prélude este construit din perspectiva copilului care descopera în fiecare zi o bucata de lume si din el însusi. De aici, aura de insolit, aproape de miraj, pe care o capata în spectacol locuri si întâmplari cotidiene – jocul, discutiile, scoala, odihna. Un spectacol de un dinamism delicat, care restituie cu gingasie energia si candoarea copilariei. Un spectacol care, prin inspirata alegere a muzicii si miscarii, respira natural, pe ritmurile firesti ale corpului si ale activitatilor de toate zilele, într-o casa cu copii.

Proiectul “E-Motional: rethinking dance” este finantat de programul Cultura al Uniunii Europene si de Ministerul Culturii.

Nicoleta Blanariu
Gheorghe Baltatescu

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri