28 martie 2024
ActualitateUn blogger se ia la tranta cu Primaria Bacau

Un blogger se ia la tranta cu Primaria Bacau

Un bacauan cere Consiliului Local și Primăriei să renunțe la taxa de 5 lei/pagină pentru eliberarea documentelor și informațiilor de interes public.

Joi, 20 august 2015, Cristian Ghingheș, în numele grupului de inițiativă locală Bacăul Civic, a depus la registratura Primăriei Municipiului Bacău o plângere prealabilă prin care solicită Consiliului Local Bacău revocarea taxei de 5 lei/pagină pe care municipalitatea o percepe cetățenilor pentru eliberarea de copii ale documentelor sau informațiilor de interes public.

Petiția demonstrează faptul că taxa de 5 lei/pagină este chiar și de 25 de ori mai mare decât prețul pieței, această prevedere fiind descurajantă pentru cetățenii care doresc să aibă acces la documentele și informațiile de interes public ce privesc activitatea Primăriei Bacău și scoate în evidență nelegalitatea instituirii acestor două taxe.



“Prin Hotărârea nr. 294 din 29.12.2014, care instituie taxa de 5 lei/pagină atât pentru pentru eliberarea de copii conforme cu originalul de pe înscrisurile din cadrul instituției, altele decât cele din arhivă, sau copii simple după documentele aflate în cadrul compartimentelor (conform Anexei 2 a Hotărârii), cât și pentru eliberarea de copii conforme cu originalul de pe înscrisurile din arhiva instituției (conform Anexei 5 a Hotărârii), Consiliul Local Bacău a încălcat atât primul articol al Legii nr. 544/2001, care consacră accesul liber și neîngrădit al persoanei la orice informații de interes public drept unul dintre principiile fundamentale ale relaţiilor dintre persoane şi autorităţile publice, în conformitate cu Constituţia României şi cu documentele internaţionale ratificate de Parlamentul României, cât și articolul 9 al aceleiași legi. Acesta din urmă prevede suportarea costurilor pentru serviciile de copiere și nicidecum achitarea unei taxe pentru eliberarea de copii după documentele sau înscrisurile instituției drept cost al copierii, care este de până la 25 de ori mai mare decât costul aceluiași serviciu prestat de către societăți comerciale ce îl oferă în vecinătatea sediului Primăriei Municipiului Bacău” – se arata in plangerea formulata de Cristian Ghinghes.

plangere prealabila poza numar inregistrare

Conform unui studiu al APADOR-CH (Asociația pentru Apărarea Drepturilor Omului – Comitetul Helsinki) privind tarifele percepute de autorităţile locale pentru eliberarea de fotocopii ale documentelor solicitate în temeiul Legii nr. 544/2001, realizat în 2014, Consiliul Local Bacău se situează pe locul 2 în topul celor mai scumpe tarife practicate de către instituțiile publice din țară, urmat de Consiliul Județean Tulcea și Consiliul Județean Cluj, ambele cu 4 lei/pagină.

Cel mai scump xerox dintr-o instituție publică din România se găsește la Drobeta Turnu-Severin, unde Consiliul Local a stabilit o taxă de 18 lei pe pagină. La polul opus se află nouă instituții care nu percep niciun fel de tarif: consiliile județene Bihor, Maramureș, Satu Mare și Vaslui și consiliile locale Botoșani, Brăila, Cluj-Napoca și Satu Mare, arată același studiu.

“Obișnuiesc ca pentru articolele sau demersurile mele să depun solicitări de informații conform Legii 544/2001 și nu de puține ori mi s-a întâmplat ca răspunsurile Primăriei Bacău să fie însoțite de această condiție aberantă de 5 lei pe pagină. E clar că aceste două taxe sunt abuzive, scopul existenței lor fiind îngrădirea accesului cetățenilor băcăuani la informațiile și documentele publice. Băcăuanul de rând care interacționează cu autoritatea publică locală, în cazul de față Consiliul Local Bacău și Primăria Bacău, este cel mai afectat de această practică care îngreunează accesul la informații publice și descurajează implicarea și participarea publică. Legea spune clar că accesul la informațiile de interes public este gratuit, iar Consiliul Local și Primăria Bacău nu trebuie să fie mai presus de lege!” – declară Cristian Ghingheș, autorul plângerii prealabile

El a solicitat municipalității să ia în calcul renunțarea la perceperea de tarife pentru fotocopierea documentelor publice solicitate, cel puțin pentru un număr rezonabil de pagini, și încurajarea comunicării din oficiu, dar și a furnizării de informații prin mijloace electronice, conform indicațiilor APADOR-CH (Asociația pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – Comitetul Helsinki), Alianța pentru o Românie Curată, ActiveWatch etc. – a concluzionat Cristian Ghingheș, blogger și activist pentru drepturile omului.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri