28 martie 2024
EconomieTransport Public Bacau testeaza autobuzul electric

Transport Public Bacau testeaza autobuzul electric

Bacauanii au inceput sa testeze, de ieri, primul autobuz electric din oras. Societatea Transport Public a oferit publicului calator posibilitatea sa calatoreasca prin oras cu noul model SOR produs in Cehia. Autobuzul ar putea intra, in viitor, in dotarea societatii bacauane.

Transport Public a fost, de la inceput, cu un pas inainte. Fie ca a fost vorba despre autobuzele Mercedes aduse de Dumitru Sechelariu, Bacaul fiind primul oras care si-a modernizat transportul urban, fie ca a fost vorba despre echiparea autobuzelor cu GPS sau implementarea sistemului de tiketing care oferă informaţii în timp real asupra numărului de călători plătitori.

Transportul electric, un vis mai vechi al bacauanilor, ar putea deveni realitate, societatea bacauana analizând in aceste zile comportamentul in trafic al autobuzului, consumul de energie pe durata utilizarii si pierderile de energie înregistrate pe durata procesului de reincarcare a bateriei. In acelasi timp, se analizeaza costurile de operare in comparatie cu un autobuz Diesel de generatie recenta si, nu in ultimul rând, opinia calatorilor fata de acest autobuz.



Autobuzul va circula inca doua zile in Bacau (miercuri si joi), pe toate traseele, calatoria fiind gratuita. Impresiile pasagerilor despre aceste calatorii cu autobuzul electric pot fi depuse pe site-ul Transport Public sau la numerele de telefon care sunt afisate in autobuz.

3

„In contextul economic actual in care criza energetica se acutizeaza si vedem cu totii cum pretul combustibililor conventionali se afla pe un trend ascendent iar poluarea si incalzirea globala ne afecteaza din ce in ce mai mult, noi am considerat ca utilizarea unor vehicule cu tractiune electrica poate fi o solutie viabila pentru rezolvarea acestor probleme.

Adrian Botez, directorul general al Transport Public

Caracteristicile tehnice

Autobuzul care a inceput, ieri, sa circule in Bacau, este dotat cu un motor asincron răcit cu lichid marca Skoda Electric, instalaţie electrică Cegelec şi acumulatori Winston. Are o capacitate de 85 de locuri (din care 19 pe scaune), un timp de încărcare a bateriilor de 7-8 ore, o autonomie energetică de până la 250 de kilometri si poate atinge o viteza de maxim 80 de kilometri la oră. În trafic este foarte silentios, nivelul zgomotului produs fiind aproape imperceptibil.

new2

Interesant este faptul ca autobuzul construit de cehii de la SOR n-a fost, initial, destinat transportului urban, ci pentru a circula la altitudini inalte, in regim inter-urban. Din cauza aerului rarefiat din Muntii Tatra, din Slovacia, motoarele conventionale se inecau asa ca firma a primit o comanda pentru a realiza un autobuz electric pentru transportul turistilor. Rezultatul a fost un autobuz electric care a preluat puntea unui autobuz tradiţional SOR şi motorul Skoda Electric de 120 kW al unui troleibuz, iar acumulatorul Li-Ion care alimentează practic autobuzul cu energie a fost achiziţionat de la producătorul Winston Battery. Cu cele 180 de celule şi cu o capacitate de 300 Ah, bateria este echivalentă cu cea a aproximativ 100 de acumulatori de 3.000 mAh care se gasesc în smartphonurile moderne.

Pentru a se evita problemele ce pot sa apara pe timp de iarna, când temperaturile scazute afecteaza calitatea acumulatorilor, autobuzul SOR este dotat cu o instalaţie de încălzire Eberspaecher Hydronic 24 cu putere de 24 kW care funcţionează cu motorină şi care are rolul de a încălzi acumulatorul, dar şi spaţiul din interiorul autobuzului pentru confortul călătorilor. Instalaţia consuma maximum doi litri de motorină pe oră, dar are si un sistem automat de menţinere a temperaturii.

new3

Pâna la ora actuala au fost facute livrari in Polonia, Cehia, Slovacia, Slovenia, Germania si Elvetia. Acest autobuz este prezent in România in teste de aproximativ doua luni si a circulat prin mai multe orase din tara.

Potrivit producătorului, autobuzul consumă de aproximativ sase ori mai putin decât unul pe motorină, în conditii de trafic similare, si costă aproximativ 400.000 de euro.

“Un autobuz electric are costuri mai mici si reduce poluarea”

– spune Adrian Botez, directorul general al Transport Public

new2222

– Ce avantaje ar aduce pentru o companie de transport urban dotarea cu acest tip de autobuz?

– Principalele avantaje sunt la capitolul poluare, noxele fiind zero la aceste tipuri de autobuze. In plus, nivelul de zgomot este mult mai redus si, foarte important, scad costurile de exploatare, disparând costurile cu carburantii, filtrele, uleiurile. Pe de alta parte, fiind o organizatie implicata in planul de actiune pentru energie durabila realizat la nivelul municipiului Bacau, Transport Public, prin achizitionarea acestor tipuri de autobuze electrice, ar contribui la realizarea unui obiectiv important la nivelul Uniunii Europene, si anume reducerea emisiilor de CO2 pâna in anul 2020 cu 20%.

– Este vreo diferenta intre modul de conducere al unui autobuz obisnuit si al unuia electric?

– Evident. De aceea, in cazul in care vom decide ca merita sa achizitionam acest tip de autobuz, soferii vor trebui sa treaca printr-o etapa de pregatire teoretica si practica. Oricum, noi pregatim soferii in mod permanent: trebuie să conducă într-un anumit fel pentru a obţine consumul stabilit.

– Credeti ca bacauanii vor prefera autobuzul electric in detrimentul celui clasic, pe motorina?

– Eu cred ca da. Transportul electric a fost un vis vechi al Bacaului. La ora actuala circula foarte multe masini in oras iar poluarea cauzata de gazele de esapament este destul de mare. O reducere a gradului de poluare, fie si datorata numai câtorva zeci de autobuze electrice cred ca e binevenita. De altfel, misiunea societatii Transport Public a fost inspirata de modul vizionar conceput si inceput de principalul actionar al societatii – Dumitru Sechelariu – care a crezut permanent, a vazut si a investit pentru un oras modern cu un transport in comun la standarde internationale. Credinta si perseverenta cu care au fost preluate si asumate ideile de pionierat lansate in timp, precum si investitiile considerabile si permanente intr-un  transport in comun modern care pune pe primul loc siguranta, confortul si binele calatorilor, ne aduc azi cu un pas in viitor.

Autobuzul consuma curent de 10 bani pe kilometru

cccccccccccc

„Facând paralela cu un autobuz normal, luând in considerare doar diferenta de carburant, un autobuz electric consuma 10 bani/Km, in timp ce un autobuz normal consuma aproximativ 2,50 lei/km. Costul cel mai mare este dat de acumulatori. Acestia costa 70.000 de euro, au garantie 5 ani si teoretic ar trebui schimbati la 5 ani. Dar acumulatorii de pe demobus, care au deja 5 ani, ne arata clar ca duc mult mai mult.”
Tudor Serban, PR Manager Anadolu Automobile Rom S.R.L., unic importator al autobuzelor SOR in România.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri