19 aprilie 2024
ContrasensTorpila sau mina? Scufundarea cargoului Sulina

Torpila sau mina? Scufundarea cargoului Sulina

Nu se va sti niciodata cum a fost distrusa una dintre cele mai importante nave de transport maritim ale României in cel de-Al Doilea Razboi Mondial. Cargoul “Sulina” a fost construit la santierul naval «Cantieri Navali Riuniti», Palermo (Italia) in 1939, impreuna cu navele de acelasi tip “Mangalia”, “Balcic” si “Kavarna”, care au fost, de asemenea, achizitionate de catre serviciul de transport maritim din România.

Nava fusese achizitionata in 1940, de catre serviciul de transport maritim din România pentru a fi utilizata pe linia de transport maritim Constanta – New York. La 22 iunie 1941, odata cu intrarea tarii noastre in razboiul contra Uniunii Sovietice, o parte din flota comerciala (inclusiv nava de marfa “Sulina”) a fost rechizitionata de catre Armata Româna, pentru transportul echipamentelor militare.

Pe 28 mai 1942, seara, din portul Constanta pornea un convoi naval format din navele “Ardeal” si “Sulina”, sub escorta distrugatoarelor “Regina Maria” si “Printul Ferdinand”. Convoiul a ajuns la Bugaz fara incidente, iar dimineata a intrat sub sub escorta navelor germane din Flotila Dunarii. Pe 29 mai, la ora 9.25 se da semnalul de descoperire a unui submarin sovietic.

Mai târziu, unul dintre ofiteri avea sa declare ca a vazut periscopul unui submarin. Capitanul navei Sulina, insa, are o alta versiune: vasul s-ar fi lovit de o mina. Unul dintre pilotii avioanelor care ofereau acoperire aeriana convoiului va sustine tot versiunea submarinului. El a spus ca, in momentul exploziei, a vazut urme de spuma, probabil de la periscopul unui submarin.

Conform unor surse sovietice, nava a fost distrusa de torpilele unui submarin aflat sub comanda capitanului de rangul III, S.A. Turikov. Explozia a avut loc in intervalul 09.30 – 09.35, sub linia de plutire, pe partea dreapta a navei, in sala motoarelor.

Desi nava s-a scufundat rapid, aproape toti membrii echipajului au reusit sa scape. In momentul exploziei, nava avea un echipaj format din 44 de marinari români, sub comanda capitanului Victor Mihu. La bord se mai aflau 21 de nemti, 35 de ingineri si doi mecanici de la remorcherul Arcadia, nava transportând combustibili pentru armata care lupta in sudul Ucrainei.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri