19 aprilie 2024
ActualitateTestari din doi in doi ani, doar pe hârtie. Deocamdata.

Testari din doi in doi ani, doar pe hârtie. Deocamdata.

Anul acesta, Ministerul Educatiei a anuntat ca in fiecare scoala, in mod obligatoriu, se vor organiza evaluari nationale din doi in doi ani, incepând cu clasele a II-a. Ideea nu e noua, s-a mai aplicat si in anii trecuti, dar pe esantioane de unitati de invatamânt, din lipsa fondurilor necesare. Acum insa, toti copiii vor fi chinuiti cu testarile de mici. Deocamdata doar pe hârtie, pentru ca inca nu se stie nimic cu privire la modul in care se vor desfasura aceste teste.

Si elevii mai mici, din invatamântul primar si gimnazial, vor fi supusi testarilor. Ministerul Educatiei a impus ca din acest an scolar sa fie implementate evaluari nationale si la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a, pentru pregatirea elevilor cu ceea ce va fi Evaluarea Nationala de la sfârsit de gimnaziu. S-a tot vorbit despre aceste noi examene in scoli, insa, pâna acum nu se stie nimic concret, desi noul an scolar a inceput de aproape o luna.

“Va fi destul de greu pentru ca vorbim de copii mici, care inca nu au notiunea unui examen. Noi am dat deja la clasa niste teste initiale, asa cum facem an de an, la inceput. Avem deja si culegeri de teste nationale pe care lucram. Insa nu avem metodologie, nu avem calendar, nu stim nimic concret. La noi va fi mai simplu, pentru ca lucram pe un alt sistem, pe alternativa «Step by Step», unde elevii sunt invatati cu testarile zilnice, insa cred ca in mediul rural, unde inca mai exista invatamânt simultan, nu va fi asa de simplu”, ne-a declarat prof. pentru invatamântul primar Mihaela Vespan (invatator la clasa a II-a A), de la Scoala “Alexandru cel Bun” Bacau.



Legea da date, dar succinte

Se stie doar ca, asa cum prevede legea, la clasa a II-a, aceste evaluari nationale contin doua sectiuni: prima vizeaza competentele de receptare-producere a mesajelor, in vreme ce a doua abordeaza competente de matematica. Rezultatele obtinute la evaluarea competentelor fundamentale la finalul clasei a II-a vor fi valorificate prin elaborarea planurilor individualizate de invatare, consemnarea lor in portofoliul educational al elevului, respectiv informarea parintilor asupra stadiului formarii si dezvoltarii competentelor evaluate.

Evaluarea elevilor la finalul clasei a IV-a va include disciplinele limba româna, limba materna si matematica. Evaluarea nu se finalizeaza printr-o nota sau printr-un calificativ sumativ. Rezultatele evaluarii fiecarui test contribuie la realizarea unui scor mediu national al performantelor elevilor pe competentele fundamentale si vor fi utilizate de Centrul Nationale de Evaluare si Examinare (CNEE) pentru realizarea unor studii si cercetari de diagnoza a sistemului de invatamânt primar.

Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a are ca scop optimizarea invatarii, elaborarea, acolo unde este cazul, a planurilor individualizate de invatare si preorientarea scolara catre un anumit tip de liceu. Si la acest nivel testele contin doua sectiuni corespunzatoare probelor transdisciplinare evaluate: limba si comunicare, respectiv matematica si stiinte.

“Eu zic ca este o masura binevenita. Sigur, daca toate datele vor fi si folosite pentru o evaluare la nivel national, pentru o comparatie intre clase, intre scoli, intre judete. Eu am continuitate la clasa, acum sunt pe a IV-a, imi cunosc elevii, stiu care e nivelul fiecaruia. Insa acel portofoliu educational, care va cuprinde si rezultatele acestor testari, il va ajuta pe profesorul de gimnaziu care va prelua acesti copii. Iar daca e sa extrapolam, poate ca prin aceste evaluari Ministerul Educatiei va modifica si curricula, o va imbunatati sau o va mai ajusta acolo unde este nevoie” – spune prof. Constantin Nacuta – Scoala Ciuturesti, comuna Odobesti.

“Acum abia se lucreaza la stabilirea echipei nationale de la Centrul de Evaluare si Examinare care va elabora subiectele. Vor fi subiecte unice pe tara, la fiecare nivel. Nu se stie calendarul, dar probabil, asa cum au fost si evaluarile pilot, se vor organiza aceste testari in primavara” – a declarat prof. Rodica Leonte – inspector scolar pentru invatamântul primar.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri