18 aprilie 2024
ActualitateSistem interoperabil la nivel european / Apostile vizualizate online

Sistem interoperabil la nivel european / Apostile vizualizate online

Proiectul aflat in stadiul de implementare va reduce considerabil timpul de la solicitare pâna la eliberare si vizualizare. Peste 70 de pesoane vor fi pregatite pentru a pune in aplicare datele principale ale proiectului. La solicitarea cetatenilor europeni de reducere a birocratiei, Comisia Europeana a propus reducerea numarului de acte pentru care este necesara apostilarea/legalizarea.

Ministerul Afacerilor Interne va dezvolta un serviciu administrativ informatic pentru cetateni si mediul de afaceri necesar vizualizarii online a datelor referitoare la apostilele eliberate de institutiile prefectului din România, printr-un proiect cu finantare europeana, denumit „Sistem interoperabil centralizat pentru evidenta apostilei eliberate de catre institutiile prefectului pentru actele oficiale administrative” cod SMIS 31493.

Proiectul are o valoare totala de 2.039.818,61 lei, din care asistenta financiara nerambursabila este de 1.645.015,01 lei si se implementeaza în municipiul Bucuresti si în toate municipiile resedinta de judet, la sediul M.A.I. si la sediile institutiilor prefectului, pe o durata de 16 luni.



Proiectul se va realiza prin asigurarea interoperabilitatii sistemelor informatice folosite de catre institutiile prefectului pentru eliberarea apostilei, prin crearea unei baze de date centralizate a M.A.I., actualizata în timp real de catre institutiile prefectului, care sa furnizeze online informatii privind actele oficiale administrative pentru care s-a eliberat apostila.

De rezultatele proiectului vor beneficia, în primul rând, persoanele interesate sa verifice autenticitatea unei apostile emise de statul român (angajatori, mediu de afaceri, autoritati si institutii publice, institutii de învatamânt etc. din statele semnatare ale Conventiei de la Haga), în contextul globalizarii pietei fortei de munca si a liberei circulatii a persoanelor si serviciilor. Totodata, beneficiari ai implementarii proiectului vor fi si cele 42 de institutii ale prefectului care vor efectua înregistrarile în baza de date centralizata sau care vor dori sa obtina informatii despre alte apostile eliberate în România.

In urma sondajelor Eurobarometru ale Comisiei Europene în rândul cetatenilor Uniunii Europene, a rezultat interesul acestora fata de reducerea birocratiei. Drept urmare, Comisia Europeana a formulat o propunere privind reducerea numarului de acte supuse apostilarii/legalizarii (printre care enumeram si certificatele de stare civila si cazierele judiciare). Aceasta initiativa a Comisiei este, însa, necesar a fi aprobata de Parlamentul European si Consiliul de Ministri prin procedura legislativa ordinara.

Activitatea desfasurata de Compartimentul apostilare se întemeiaza pe prevederile Ordonantei nr. 66/1999 pentru aderarea României la Conventia cu privire la suprimarea cerintei supralegalizarii actelor oficiale straine, adoptata la Haga la 5 octombrie 1961, cu modificarile si completarile ulterioare. Conventia se aplica actelor oficiale care au fost întocmite pe teritoriul României si care urmeaza sa fie folosite pe teritoriul statelor membre ale Conventiei de la Haga sau care se considera legate de conventie.

caseta

In vederea eliberarii apostilei, solicitantul are obligatia de a prezenta actul de identitate si de a depune la sediul institutiei prefectului o cerere, actul pentru care se solicita eliberarea apostilei, in original, dovada achitarii taxelor pentru prestarea serviciului de eliberare a apostilei. In cazul in care se solicita eliberarea apostilei pentru acte apartinând mai multor titulari sau pentru acte ce urmeaza a fi folosite in mai multe state, solicitantul trebuie sa completeze câte o cerere pentru fiecare titular de act sau pentru fiecare stat in care urmeaza a fi folosit acel act.

Gheorghe Baltatescu

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri