Sfinţii Părinţi şi Unitatea Bisericii

0


Hristos S-a Înaltat!

Duminica a VII-a dupa Sfintele Pasti este rânduita de Biserica Ortodoxa spre praznuirea celor 318 Sfinti Parinti participanti la Sinodul I Ecumenic de la Niceea din anul 325, si ea urmeaza, nu întâmplator, praznicului celui mare al Înaltarii Domnului, pe care l-am sarbatorit joi. Înaltarea cu trupul la cer a Domnului nostru Iisus Hristos reliefeaza cinstea de care se bucura firea omeneasca, cea care, îndumnezeita si preamarita prin Înviere, sta de acum înainte, prin Fiul, la dreapta Tatalui în Ceruri. Iisus Hristos nu s-a despartit asadar definitiv de oameni prin Înaltare, asa cum nu s-a despartit nici de Tatal si de Duhul, prin Nasterea ca om, ci ramâne pururea alaturi de noi, una cu noi, prin Duhul, Mângâietorul pe care a promis ca-L va trimite, asa cum si noi trebuie sa ramânem una cu El, prin participarea la viata Bisericii cea Una, Trupul Sau tainic.
Tocmai aceasta unitate a Bisericii, grav amenintata de erezia lui Arie, a fost aparata, sub asistenta Duhului Sfânt, de Parintii Sinodului I Ecumenic. Sinodul Ecumenic este adunarea tuturor marilor ierarhi – episcopi, mitropoliti si patriarhi din toata lumea – cu scopul de a discuta unele învataturi de credinta crestina neclare înca, si de a le fixa în legi fixe, neschimbabile, numite dogme. De asemenea, un sinod ecumenic judeca si condamna toate abaterile de credinta, straine de învatatura Sfintei Evanghelii si a Sfintilor Parinti si exclude din Biserica, adica da anatema, pe toti ereticii care sfîsie unitatea de credinta a Bisericii, simbolizata prin camasa de in a Domnului, facuta dintr-o sigura bucata, cum zice Sfînta Evanghelie: “Camasa era fara cusatura, de sus tesuta în întregime” (Ioan 19, 23).
Primul sinod a fost convocat în anul 325 la Niceea, un orasel de lânga Constantinopol, de catre primul împarat crestin, Constantin cel Mare, si mama sa Elena. Au fost invitati la adunare, pe cheltuiala statului, toti ierarhii din imperiu, unii dintre ei abia eliberati din închisori si purtând înca urmele persecutiilor. Scopul acestei întruniri era refacerea unitatii Bisericii si restabilirea credintei celei adevarate, grav afectate de aparitia unui mare eretic, anume Arie, care învata pe crestini o credinta noua, zicând ca Fiul lui Dumnezeu nu ar fi de o fiinta cu Tatal si ca a „fost un timp când Fiul nu era”. El numea pe Iisus Hristos „creatura superioara”, „cea dintâi dintre creaturi”.
În timpul sinodului cei 318 Sfinti Parinti au dat anatema pe ereticul Arie si învataturile sale hulitoare de Dumnezeu. Parintii au dogmatisit ca cele trei persoane ale Preasfintei Treimi: Tatal, Fiul si Duhul Sfânt, sunt deofiinta si nedespartite. Sfîntul Ierarh Spiridon, cautând sa lamureasca pe Arie despre taina Preasfintei Treimi si cum ca toate cele trei persoane sunt deofiinta si de aceeasi cinste, a luat o caramida arsa si, facând semnul sfintei cruci, când a strâns caramida, focul care a ars-o s-a ridicat în sus, apa a curs pe pamânt si lutul a ramas în mâna lui. Caramida era simbolul Preasfintei Treimi. Focul închipuia pe Tatal, lutul pe Fiul întrupat si apa pe Duhul Sfînt, Mângâietorul care a fost trimis în lume.
Tot la acest sfânt sinod s-a întocmit partea întâi a Crezului, primele sapte articole despre Tatal si Fiul. Ultimile cinci articole despre Sfântul Duh aveau sa se întocmeasca la Sinodul II Ecumenic din anul 381 de la Constantinopol. Crezul cuprinde pe scurt dogmele credintei ortodoxe, si se rostette zilnic în biserici si prin casele crestinilor ca o marturisire a dreptei credinte apostolice.
Dreapta credinta este, de altfel, baza unitatii bisericii, unitate dorita de Iisus, dupa cum da marturie chiar pericopa evanghelica ce se va citi în aceasta duminica, pericopa ce reda rugaciunea arhiereasca a lui Iisus din Gradina Ghetsimani: “Parinte Sfinte, pazeste-i în numele Tau, în care Mi i-ai dat, ca sa fie una precum suntem si Noi.”(Ioan XVII, 11). Orice atac la dreapta credinta facut de eretici este de fapt un atac la unitatea Bisericii, Trupul tainic al lui Hristos, si este pedepsit de Dumnezeu, dupa cum sta marturie chiar Arie, primul mare eretic, ce a suferit o moarte cumplita.

Dreapta credinta este baza unitatii bisericii, unitate dorita de Iisus

Pr. dr. Marius Popescu, Parohia „Sfântul Ioan” Bacău



Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

LĂSAȚI UN MESAJ