Comisar sef Lucian Brebu, imputernicit sef al Serviciului Rutier Bacau / Foto: Liviu MAFTEI


– Domnule comisar sef, cum au trecut cele noua luni din acest an in trafic? Au fost mai multe accidente, mai multe victime?

– In acest an am avut 200 de accidente grave, soldate cu 40 de morti si 185 de raniti grav, cu o usoara scadere fata de aceeasi perioada a anului trecut. In ultimele luni se constata o scadere atât a numarului de persoane decedate, cât si de persoane ranite grav in accidente. Putem spune ca, in ceea ce priveste obiectivul urmarit de Consiliul European, de reducere a numarului persoanelor decedate in evenimente rutiere cu 50 la suta din 2010 pâna in 2020, acest indicativ a fost atins si de noi in primele noua luni si speram la un rezultat mai bun pâna la sfârsitul anului.

– Care au fost principalele cauze generatoare de evenimente rutiere?

– Indisciplina pietonala este pe primul loc, apoi viteza neadaptata la conditiile de drum, indisciplina biciclistilor, neacordarea prioritatii de trecere, atât vehiculelor, cât si pietonilor, si abateri ale conducatorilor de atelaje, motiv pentru care efectivele noastre si-au structurat activitatile pe aceste cauze prezentate.

– In judetul Bacau sunt sase „puncte negre”. Ce s-a facut pentru reducerea accidentelor in aceste zone?

– Aceste puncte negre se concentreaza pe DN 2, drum care cunoaste si cele mai mari valori de trafic, si apar, in special, in zona unor intersectii cu drumuri laterale, pentru care nu exista banda de stocaj pentru efectuarea virajului la stânga sau nu sunt bine semnalizate, ori la intrarea in statii de alimentare cu carburant. Am facut si vom face in continuare demersuri pentru amelioarea acestor puncte de conflict, in spiritul Legii 265/2008, care reglementeaza activitatea comisiei de siguranta rutiera suplimentara, inaintând Autoritatii Rutiere Române aceste solicitari cu datele pe care noi le obtinem la fata locului, adica ce consideram noi ca este deficitar si ar trebui indreptat astfel incât elementul drum sa nu mai contribuie la producerea de noi accidente.

– Care este situatia in municipiul Bacau?

– In municipiul Bacau avem o scadere a numarului de accidente grave. Au fost 44, fata de 51 anul trecut, si s-au inregistrat scaderi si la numarul de raniti grav.
Numarul persoanelor decedate reprezinta o problema si in special pietonii in traversare. Din cele 9 persoane decedate, 6 au fost pe fondul indisciplinei pietonale.

– La orele de vârf, traficul in unele zone din municipiul Bacau este foarte aglomerat. Ce este de facut?

– Noi actionam cu efectivele avute la dispozitie, pentru fluidizarea anumitor intersectii, pe intervalul in care vârfurile de sarcina, ca sa spunem asa, sunt ridicate. Dar am facut in acelasi timp, in temeiul prevederilor legale, demersuri la administratorul public pentru gasirea unor solutii si speram, ca in perioada urmatoare, sa se simta si efectul acestora.

– Mai exact, ce se poate face?

– In primul rând, se poate face o separare a sensurilor de mers, asa cum se poate vedea pe drumurile expres, intens circulate, sau cum este intrarea in municipiul Bucuresti. In felul acesta depasirea nu mai poate fi o cauza a producerii de evenimente, iar pietonul va trece strada numai pe marcajul pietonal unde, folosind acele „cocoase”, conducatorul auto va fi nevoit sa reduca viteza si ii va permite sa treaca. In municipiul Bacau, se poate face acest lucru pe artera principala, incepând de pe Republicii si pâna la iesirea la intersectia Calea Romanului cu Calea Bârladului. S-ar putea separa sensurile de mers, s-ar putea realiza pe axul drumului niste insule de refugiu pentru pietoni si astfel pietonul sa nu mai fie nevoit sa-si traga sufletul ca sa traverseze 16 metri, ci o face etapizat. Traverseaza opt metri, ajunge pe insula din axul drumului, care este protejata conform standardelor, si când apare semnalul verde pentru celalalt fir se angajeaza in deplasare si in felul acesta am reusit sa cream unda verde pentru vehicule pe ambele sensuri. Atunci n-am mai avea blocaje, n-am mai avea acel vârf de sarcina care se inregistreaza dimineata sau la orele prânzului. La acestea se adauga monitorizarea si dirijarea inteligenta a traficului cu camere care masoara valorile de trafic si permit verde pentru firul aglomerat. In alte orase sunt si, personal, am facut un calcul. Ceea ce v-am spus eu, numai pe strada Republicii, investitia s-ar putea amortiza intr-un an, prin reducerea cheltuielilor de carburant, adica statul la culoarea rosie a semaforului.

– Se poate spune ca se conduce agresiv sau ca sunt mai multi soferi bauti la volan?

– Prin cazuistica prezentata se poate vedea ca alcoolul nu este nici macar in primele cinci cauze generatoare de evenimente rutiere. Alcool se consuma, si mai ales la sfârsitul saptamânii, dar n-as putea spune ca exista o diferenta fata de anul trecut. Conducatorii auto trebuie sa stie, insa, ca intr-o astfel de situatie se poate ajunge chiar la anularea permisului de conducere, printr-o hotarâre definitiva a instantei. Si avem destule cazuri. In ceea ce priveste agresivitatea in trafic, pe anumite sectoare de drum se constata uneori si agresivitatea in conducere, dar ea este estompata in momentul in care politistii isi fac datoria in strada. De aceea, noi incercam sa fim prezenti peste tot in trafic si de cele mai multe ori reusim, pentru ca avem mijloace tehnice certificate, vehicule echipate, dotate, oameni pregatiti si ne facem treaba.

– Ce recomandari aveti pentru participantii la trafic, mai ales pentru aceasta perioada din an?

– Dupa cum ati observat, la cauze generatoare de accidente sunt si biciclistii, carutasii si le-as recomanda atunci când ies pe drumul public sa fie echipati corespunzator prin mijloacele reflectorizante prevazute de lege. Conducatorii auto sa fie atenti ca in aceasta perioada se culege recolta de pe câmp, se incearca a se definitiva lucrarile agricole iar in mediul rural traficul este mai aglomerat. Tot pentru ei recomandam echiparea autovehiculelor cu anvelope de iarna, verificarea presiunii in pneuri si a instalatiilor de dezaburire.



Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

14 COMENTARII

  1. Este grav ca avem aceleasi strazi si locuri de parcare ca in 1989 dar numarul masinilor este dublu. E firesc sa fie aglomeratie si haos, nu mai spun de accidente! Este aceasta problema in toata tara, lipsa dezvoltarii sectoarelor de drum si a viziunii. Este teren gol in apropierea orasului, sunt in multe locuri trotuare mult prea late pentru traficul pietonal. Succes domnule Brebu si incercati sa faceti un „agiornamento”! Veti face cu adevarat schimbari care se vor reflecta in trafic cand vei propune deschidereqa unor noi artere de circulatie.

  2. ……Noi actionam cu efectivele avute la dispozitie, pentru fluidizarea anumitor intersectii ……
    Exact acest lucru trebuie inlaturat, mai ales in zona rotundei de la Catedrala. Totul merge bine in acest sens giratoriu, pana la ora 7,30 dimineata, cand lucratorii dvs. isi fac de lucru si … cica dirijeaza circulatia, aici tocmai in sensul giratoriu, unde trebuia sa stai minute in sir sa te angajezi cumva pe sensul de mers dorit…. Problema este la semaforul de la Lazarica, intersectia cu Calea Barladului, unde autocamioane de tonaj mare se angajeaza pentru mersul inainte pe prima banda, care tocmai trebuie lasata libera pentru mersul spre dreapta … Aici sa vedem lucratorii de circulatie care intervin cumva, sau largirea cu inca o banda de mers, pana la semafoare, pe terenul care nu foloseste nimanui si pe care se afla doar 4 stalpi de iluminat public. Impreuna cu Primaria, se poate rezolva, pana la alegerile ce urmeaza …. Cu multumiri anticipate si numai succese…

    • Imi pare rau dar banda aia la dreapta e aditionala cu verde intermitent (este noua directiva UE), deci daca dai de unul care sa pus pe banda intai chiar daca ai sageata pt viraj dreapta pe verde intermitent astepti civilizat in spatele lui pana vine verdele normal, el nu incalca legea , mai degraba cei care clacsoneaza din spate uita ca utilizarea semnalelor acustice in freneticul oras Bacau este interzisa.

  3. Am citit articolul si dincolo de niste generalitati, nu vad nimic. Ba chiar se observa o atitudine absolut ciudata, in care scaderea numarului de accidente (o statistica) inseamna un succes. Ma intreb ce o fi spunand, vizavi de aceste succes, familia tinerei ucise in fata parcului, familia jandarmului ucis pe trecerea de pietoni si alte familii care au pierdut membri dragi in urma unor accidente care puteau sa nu apara daca exista un sistem de monitorizare video activ, urmarit de la sediul Politiei, si cateva echipaje dispuse strategic, care sa scoata din trafic nenorocitii. Bacaul asta parca e condus de niste babe mucegaite, aici nu se poate implementa nimic modern, mergem pe niste variante care nu implica participarea politistilor, ci un genm de auto-educare a participantilor la trafic.

  4. indisciplina pietonilor = limitatoare de viteza ptentru masini. buna preventie. cate amenzi pentru traversari neregulamentare au fost aplicate? Se traverseaza ascultand mizica la casti, cu capul in pamant, in alergare, pe bicicleta, pe role……

  5. Poate face politia si o recomandare primariei pt a pune in functiune si cronometrele cu numaratoare inversa de la toate semafoarele din Bacau si sa mai aplice semne aditionale pe lampile semafoarelor acolo unde acestea s-au exfoliat . In unele zone se pot pune si parapati metalici de protectie pentru ca soferii sa nu mai secere oamenii ce circula regulamentar pe trotuare.

  6. Pentru fluidizare ati putea incepe prin realizarea unor strazi cu sens unic, la intrarea dinspre Bucuresti nu ai nici o alternativa de ocolire, ati putea schimba sensul de mers al strazii Bicaz, sa fie inversat din str. Chimiei pana la intersectia cu Tolstoi pentru autoturisme, asa se mai decongestioneaza cozile imense, pentru vitezomani puteti circula si cu masini neinscriptionate, masinile parcate ilegal pe care la gasim permanent pe strazile M. Viteazu si Unirii puse pe avarii de cocalarii care se duc la restaurantele din zone, montarea unor semafoare la piata si luceafarul, demontarea imbecilitatii de sens giratoriu de la economic cu doua semafoare, aia cred ca e unicat in Romania, nu prea mai patruleaza politie rutiera prin oras iar aia de la locala sunt toti in concediu ca nu se mai vede niciunul.

  7. Ce este de facut cu autovehiculele parcate pe trecerile de pietoni sau in zona de preselectie pentru trecerea de pietoni( cu ax continuu),sau a celor parcate sub indicatorul OPRIRE INTERZISA si cu conducatorul auto aflat pe terasa unui bar alaturi de autovehicul( vezi preselectia dispre aeroport,la semaforul Aeroportului cu Republicii)??

  8. O urgenta majora de care ar trebui sa se tina cont este semnalizarea luminoasa a trecerilor de pietoni pe toate drumurile publice . Legea ar trebui sa prevada in mod imperativ obligativitatea de a fi semnalizate . Pur si simplu sunt treceri de pietoni in care nu poti sa le vezi la timp .

  9. Dar cu cei care fac curse vineri si sâmbătă seara din sensul giratoriu „banc post”si parcarea de la hotel”moldova”,asa numitii copii de bani gata ce facem domnule „brebu”

  10. Este multa indisciplina in traficul bacauan si mai rau este faptul, ca nu se vede interventia institutiilor avizate (viteza, conducere agresiva, trecerea de pe o banda pe alta fara semnalizare, schimbare directie de mers fara semnalizare, viraj la stanga pe banda continua etc.). Cat costa ca in orele de varf, un echipaj cu girofarul in functiune, sa patruleze pe arterele mai aglomerate? O problema o reprezinta bifurcatia de la „ciupercute”, pe directia de mers „Tic – Tac” pentru strada 9 Mai si str. Marasesti, unde ar trebui separate cele doua sensuri, cu piloni, asemanatori celor de la podul pentru Calea Moinesti. Pe acel sector de drum au fost doua accidente destul de grave si nu se intervine sub nici o forma. Ce atributii are acel echipaj de la rutiera, postat zilnic, langa Casa de Aigurari de Sanatate, cind pana la Tic-Tac circulatia este „varza”. Mai bine s-ar pozitiona in zona in care au avut loc cele doua accidente grave.

  11. Cate dintre accidentele grave au avut loc in curba de langa statia Peco Serbanesti ? Nu puteti amenda CL Bacau in fiecare zi pana cand executa un giratoriu acolo? Administratorii nesimtiti au montat un „obligatoriu la dreapta” pentru cei care ies de pe Plaiului Serbanesti trimitindu-i pe riverani sa intoarca, probabil, la …giratoriul de la intrare in Roman! Halal administratori!

  12. @C&M
    acel echipaj pazeste masinile care parcheaza in fata primariei sub semnul de interzicere ( aceleasi zi de zi).
    Sa nu cumva sa vina un alt echipaj sa dea amenda.
    Si printre picaturi sa mai ciguleasca ceva la trecerea de pietoni.

LĂSAȚI UN MESAJ