Vorbeam cu un distins profesor de la o universitate din Bacau pe tema conditiilor de admitere in facultate. Printre altele am adus in discutie varianta examenului, cum era cu multi ani in urma: cine stie carte intra, cine nu, are si alte variante. Doamna profesoara a admis argumentele mele doar ca tema de discutie, si-a amintit cum era si pe vremea când a dat, la rândul ei examen, cum a trait cu intensitate momentul afisarii rezultatelor: era a treia pe lista, a primit bursa guvernamentala. Astazi este alta lege, alte conditii, concurenta intre universitati (nu intre candidati!) este mare, schimbarea de care vorbiti trebuie luata printr-o decizie politica, nu putem doar noi sa instituim aceasta regula, am ramâne fara candidati, am fi in pericol sa inchidem unele facultati. Argument care nu are nicio legatura cu procesul de invatamânt, cu introducerea unor indicatori de calitate in sistem. In acelasi timp a recunoscut ca studentii vin total nepregatiti, nivelul lor de cunostinte este foarte scazut, la unele materii trebuie sa o iei de la nivelul clasei a IX-a, pentru a te putea intelege cu ei. Am abordat acest subiect cu un alt profesor, de la o alta universitate din Bacau, un om cu mintea acasa, cu experienta acumulata prin mai multe centre universitare. Eu, imi spune, am propus, am adus in discutie in Senat, am facut lobby prin facultati sa trecem la aceasta forma de admitere. Vom mai analiza, vom mai discuta, sa vedem ce se intâmpla in jurul nostru, au fost raspunsurile. S-au discutat si analizat doar riscurile (le stiti), nimeni nu a pornit de la avantaje, de la rolul si misiunea unei institutii de invatamânt superior. Cine este vinovat, cine poarta raspunderea pentru calitatea jenanta a elevilor deveniti peste noapte studenti? Evident, profesorii de la licee, a venit raspunsul, acel sistem, acele metode, acele criterii de intrare la liceu. De ce nu se da examen de admitere in liceu? La liceu nu se da examen (nu spun nicio noutate) deoarece multe asemenea institutii de invatamânt ar trebui desfiintate, multe scoli gimnaziale nu ar lua “nota de trecere”. De ce nu se introduc in sistem scolile profesionale? Ma repet, deoarece ar scadea cantitatea de materie prima din facultati, universitati, si cum aprobarea este la mâna Parlamentului, nimeni nu o sa fie de acord: foarte multi parlamentari sunt si lectori, conferentiari, profesori universitari. Ar ramâne fara un venit substantial. In aceste conditii mergem in doru lelii, toata lumea, dar absolut toata lumea este constienta, realizeaza ca ceva este putred, pute, ca teoremele, conceptele, sistemele, teoriile, sclipirile stiintelor, inalta tehnologie ramân la stadiu de enunt academic, dar…merge si asa. Putinii elevi, putinii studenti care mai stiu ceva carte iau drumul strainatatii, iar acolo vor vorbi despre cât de frumos si cald este in invatamântul românesc.


Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

1 COMENTARIU

  1. Absolut corect. Dispariția examenului de admitere în liceu și în facultate înseamnă distrugerea învățământului românesc. Vrem calitate, dar încurajăm mediocritatea.

LĂSAȚI UN MESAJ