18 aprilie 2024
ActualitateSchimbari radicale in programa scolara

Schimbari radicale in programa scolara

Evaluari periodice pentru optimizarea procesului de invatare

Incepe scoala, dar cu schimbari radicale in ceea ce priveste programa scolara. Ultima noutate este asa numita "foaia de parcurs" prin care Inspectoratul Scolar Judetean (ISJ) elaboreaza actiuni de prevenire, de interventie si masuri pentru cresterea calitatii actului educational in sistemul de invatamant preuniversitar.

In acest an, prin noul program, intitulat generic “Foaia de parcurs pentru anul scolar 2011-2012” se deruleaza trei actiuni prioritare, care vor viza, in primul rand reducerea absenteismului scolar, apoi evaluarea permanenta a elevilor, cu scop de orientare, pentru a se stabili exact nivelul lor de invatare si cunoastere, si, nu in ultimul rand, imbunatatirea competentelor de lectura. “Vor fi actiuni realizate de catre scoli si de catre Inspectoratul Scolar. Lectiile vor deveni mai atractive, Ministerul Educatiei deja a afisat pe site-ul institutiei planificarile calendaristice si modelele de curs, pentru a reduce astfel birocratia din sistem. Fiecare cadru didactic isi poate insusi un astfel de model si il poate chiar imbunatati”, a explicat prof. Cristian Cuciac, inspector scolar general adjunct la ISJ Bacau.

Materie mai flexibila

Pe partea de prevenire a absenteismului scolar s-a corectat in primul rand programa scolara, in sensul ca materia de studiu a fost structurata altfel, se vor corecta si deficientele de predare, absentele vor fi monitorizate permanent si analizate in amanunt, pentru a se stabili cauza lor. In plus, si orele de studiu vor fi schimbate, in continutul lor. “Programul va fi mai flexibil, asa cum prevede si noua Lege a Educatie, 25 la suta din program este la dispozitia fiecarui profesor care alege singur ce activitati sa deruleze pentru a atrage copilul la scoala”, a mai explicat inspectorul Cuciac.



Recapitularea materiei, la inceput de an scolar

Pe partea de evaluare in scop de optimizare a procesului de invatare, elevii vor fi testati periodic (sub forma unor lucrari de control), dupa un model conceput de Ministerul Educatiei, pe majoritatea disciplinelor, in functie de nivelul de invatamant (primar, gimnazial sau liceal), de la dezvoltarea fizica sau cognitiva a limbajului, la clasele mai mici, pana la testarea cunostintelor de Limba romana, Matematica, Fizica, Biologie, limbi straine sau alte discipline de specialitate, in cazul elevilor din clasele mari, V-VIII si IX-XII. De aceea, deja s-a stabilit ca, odata deschis noul an scolar, in primele doua saptamani de cursuri, la fiecare clasa si pe fiecare disciplina, sa se faca o recapitulare a materiei, apoi sa fie organizata deja o prima testare de reper. Dupa cunoasterea nivelului fiecarui elev, se va stabili ulterior un plan individualizat de invatare pentru ca, in timp, el sa progreseze in asimilarea de cunostinte. In paralel, si profesorii de la clasa vor fi evaluati, in functie de acest progres al fiecarui elev de-al sau.

Gradatii de merit, dupa performante

In functie de rezultatele obtinute in timpul anului scolar si de performantele obtinute de elevi, profesorii de la catedra vor fi recompensati prin gradatii de merit, distinctie care se va oferi, incepand din acest an scolar, dupa alte criterii si in baza unui proiect specific.

Pentru imbunatatirea competentelor de lectura, in orarul saptamanat, la clasele I-IV, se va aloca o ora de citire a diferitelor texte atat de catre cadrele didactice de la clasa, cat si de elevi. La clasele de gimnaziu, in cadrul orelor de Limba si literatura romana, se vor aloca minimum 2 secvente distincte in structura lectiei prin care se stimuleaza lectura. Concomitent va exista si “momentul ortografic”, inclusiv, de aceasta data, pentru elevii de liceu.
Roxana Neagu

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri