Rostirea este prima lectie a actorului

1
Valentin Braniste, in “London Excort”


Editia a XXII-a a Festivalului Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru” a trecut de jumatate, opinia majoritara netrecând de calificativul “suficient”, la exceptie fiind trecute doar doua-trei reprezentantii. Ziua a 4-a a debutat in Sala “Studio” cu recitalul lui Valentin Braniste, actor bacauan, dramaturg si regizor.

„Autor sunt din necesitatea si placerea de a scrie, regizor sunt pentru ca nu am bani de platit regizori, iar actor sunt pentru ca am o placere sadica sa-mi testez primul piesele”, afirma actorul intr-un interviu publicat in ziarul nostru. Piesa din concurs, “London Escort”, productie independenta, text si regie acelasi Vali Bolat (Braniste). Text foarte bun (cu unele exagerari de limbaj), interpretarea – la liber – destul de contorsionata, uneori fortata, actorul preocupat parca sa termine cât mai repede rolul, astfel ca o parte importanta de text nu a fost inteligibila, a fost o cursa apriga dupa final. Poate ca spectacolul ar fi câstigat in valoare, in intepretare cu un alt regizor, care, cu siguranta, l-ar fi pus altfel in scena, ii exploata mai bine calitatile actoricesti. Povestea este una simpla, drama emigrantului intr-o tara cu standarde de viata si culturale total diferite, iar integrarea devine imposibila.

Urmatorul spectacol, din Sala Mare l-a avut ca protagonist pe Lung Laszlo Zsolt, Compania Aradi Kamaraszinhaz: INFANTILITATI, dupa Raymond Cousse, regia Tapaszto Erno. Un actor bun, cu frumoase calitati de exprimare, o piesa cu un subiect extrem de sensibil, perpetua dilema a vietii si a mortii. Cum nu sunt adeptul si chiar nu mai accept derapaje verbale in reprezentatii publice (imi ajunge strada), am parasit sala. Aproape aceiasi spectatori au revenit, de la 19.30 in Sala “Studio”, unde, am fost anuntati, a fost reparata instalatia de aer conditionat, de altfel, lipsa acestuia i-a creat mari probleme lui Valentin Braniste. Si daca tot repet locul de desfasurare – Sala Studio, trebuie sa spun ca accesul in micuta si cocheta sala devine o proba de curaj si rezistenta. Bun, asta-i situatia (era si solutia cu intrarea prin spate, mult mai domestica), dar macar acea scara putea fi umanizata, nu costa o avere o mocheta, iar un artist plastic gasea o solutie pentru goliciunea peretilor. Suntem – nu?, la un festival international.

Sa nu uitam de ce am venit. Am fost invitati la un alt recital in concurs, al unui alt actor bacauan, vorbim de Geanina Alecsoaie, de la Sectia Animatie a Teatrului “Bacovia”, cu monodrama “Ce doriti?” , dupa Bartlett Sher, muzica Cristina Hudici. In trend, am apreciat regia, care a adus in sprijinul actorului tehnologia (muzica, imagini din filme celebre, la care, uneori facea referire textul). A fost un spectacol mut, nu am auzit nimic, nu am inteles nimic. Am fost intrebati ce dorim. Eu as fi dorit ca actorul sa stie sa rosteasca cuvintele, propozitiile, frazele. Actorii nostri nu stiu sa rosteasca, ba recita, ba vorbesc pentru sine. Monodrama are rolul, in primul rând, sa puna in valoare actorul, arta lui, insa din aceasta paradigma, la aceasta editie, spectatorul a fost total scos din ecuatie.

Marti, de la ora 11.00, a avut loc la Café du Théâtre, in organizarea AICT– Teatrologie- Colocviul “Monodrama – Insingurare sau comunicare? Moderator, Doru Mares, asupra caruia voi reveni in editiile urmatoare.

Miercuri, in spectacol extraordinar, la Teatrul de Vara, de la ora 21.00, “Sunt orb”, cu actorul Horatiu Malaele.



Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

1 COMENTARIU

  1. Aseară, 17 aprilie l-am văzut pe Valentin Braniște în ,,Prenumele,,….Problema (rostirii) e una cam generală pentru actorii romîni, mai ales cei tineri. Și asta e o problemă structurală în școala romînească de teatru. Cea mai bună școală de teatru din lume…Academia Regală de teatru…se numește ,,Academia Regală de Arta vorbirii și teatru ,, din Londra.

LĂSAȚI UN MESAJ