Din aceasta toamna, a fost introdus un nou sistem de monitorizare a masei lemnoase exploatate si transportate pe drumurile nationale, legiferata prin Ordinul 856 din 14 octombrie 2014 al ministrului de resort.

Denumit „Radarul padurilor“, programul a fost impus ca o necesitate a eradicarii fenomenului de taiere ilegala de masa lemnoasa. Noul program presupune ca fiecare camion încarcat cu lemne sa fie supravegheat prin GPS, printr-un software instalat pe telefoane mobile sau tablete, in acest fel urmarindu-se trasabilitatea lemnului.

Astfel, autoritatile pot observa in timp util traiectoria pe care o urmeaza busteanul care pleaca, de exemplu, din padurea de la Dofteana si ajunge la o fabrica de cherestea din Suceava. Practic, lucratorii silvici nu vor trebui sa opreasca un camion încarcat cu lemne pentru a sti daca transportul este legal sau nu.

E suficient sa fie deschisa aplicatia de pe telefonul mobil, unde va introduce numarul de înmatriculare al autovehiculului, pentru ca sistemul sa indice toate datele despre transportul de lemn (locatie, cantitate la tipurile de lemn transportat etc).

O analiza privind sanctiunile aplicate în ultimele saptamâni, realizata de Inspectoratul Teritorial de Regim Silvic si Cinegetic Suceava (ITRSC) (caruia ii sunt subordonati si lucratorii silvici bacauani) nu arata deloc a sperietoare.

„In perioada 8.10.2014 – 21.10.2014, pe raza judetului Bacau, personalul silvic a desfasurat 65 actiuni de control al circulatiei materialului lemnos, în care urma carora s-au aplicat 12 amenzi, însumând 16.000 lei si s-au confiscat 14 mc materiale lemnoase. Totodata, au fost efectuate 11 controale la instalatiile de debitat material lemnos, soldate cu aplicarea a 2 amenzi, cu o valoare totala de 2.000 lei si confiscarea 32 mc de lemn.” Daniel-Constantin Coroama, inspector sef la ITRSV Suceava.

Pe de alta parte, echipajele de politie au efectuat si ele 4 actiuni de control al circulatiei materialului lemnos, în urma lor aplicându-se 4 amenzi, însumând 8.000 lei si s-au confiscat 8 mc materiale lemnoase. Politistii au mai facut un control si la o instalatie de debitat material lemnos, insa, fara constatari deosebite

„In plus, de la intrarea în vigoare a Ordinului numarul 856 din 14 octombrie 2014 privind prelucrarea apelurilor de urgenta primite de la Sistemul national unic pentru apeluri de urgenta la numarul 112 referitoare la transportul materialelor lemnoase, pe raza judetului Bacau s-au desfasurat doua actiuni cu politia, în urma unor sesizari telefonice. În ambele cazuri s-au întocmit procese verbale de constatare a contraventiilor si s-au confiscat materialele lemnoase transportate ilegal”, a completat responsabilul ITRSC Suceava.

Probleme par a fi cu semnalul GSM si calitatea tabletelor sau telefoanelor folosite de agentii economici. Astfel, unii agenti economici au reprosat calitatea semnalului GSM, care a întârziat obtinerea codului unic, ce trebuie trecut pe avizul de însotire a lemnului.

„Nu ar trebui sa fie o problema lipsa semnalului, pentru ca sistemul Wood Tracking poate fi utilizat si in zonele fara semnal, in sensul ca se genereaza offline codul necesar, urmând ca, atunci când ajunge in zona cu semnal GSM, agentul economic sa poata sa treaca in avizul de insotire a transportului de lemn un alt cod care este generat automat”, a explicat inspectorul sef Daniel Coroama.

Cert este ca regulile in vigoare sunt foarte dure pentru cei care fac transporturi ilegale de lemn, acestia putând ramâne fara lemne. In plus, destinatarul masei lemnoase va avea obligatia ca, inainte de receptionarea masei lemnoase, sa acceseze SUMAL (sistemul informational integrat de urmarire a materialelor lemnoase) si sa verifice veridicitatea codului unic si a datei, orei, minutului si secundei emiterii codului unic.


Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

LĂSAȚI UN MESAJ