20 aprilie 2024
EconomieProdusele sunt tot scumpe, desi carburantii s-au ieftinit

Produsele sunt tot scumpe, desi carburantii s-au ieftinit

De la mijlocul anului trecut, pretul carburantilor auto a scazut cu mai bine de 15 procente, ajungând, la un moment dat, la un minim al ultimilor 3 ani si jumatate. Bunaoara, fata de vara trecuta, acum, la fiecare plin de benzina, economisim cel putin 40 de lei la fiecare plin facut cu benzina de 95 (cel mai cumparat produs). Din pacate, ieftinirea carburantilor auto nu s-a reflectat si in preturile serviciilor si ale produselor.

Din august 2014, preturile carburantilor la pompa au scazut de constant. In prezent, la statiile Petrom, cea mai dezvoltata retea de benzinarii din tara, un litru de benzina de 95 costa circa 4,95 lei. Interesant este ca, in situatii inverse, când se scumpeau carburantii, firmele anuntau imediat majorari de preturi la toate marfurile.

Acum, insa, producatorii o dau cotita si spun ca nu pot proceda la ieftiniri, in ciuda ieftinirii benzinei si a motorinei. Afaceristii din toate domeniile nu au de gând sa reduca preturile la produse, desi costurile companiilor sunt acum sensibil mai mici fata de lunile trecute. Acestia motiveaza prin faptul ca au inregistrat pierderi considerabile din cauza majorarii TVA la 24 la suta, a deselor cresteri ale pretului la gaze, unele firme, mai ales din industria alimentara, intrând chiar in faliment, inclusiv din aceasta cauza. Concomitent, si productia a inregistrat o scadere semnificativa.



„Acest pret al benzinei este unul conjuctural, datorat conflictului din estul Europei, care a dus la scaderea drastica a pretului barilului de petrol. Or, oamenii de afaceri nu au incredere in aceasta scadere, pe care nu o considera ca fiind una de durata. Si, atunci, e normal sa nu te gândesti sa modifici oferta de preturi la produse si servicii, din moment ce nu esti fortat de nimeni”, explica Marinel Mironeasa, reprezentantul local al Uniunii Generale a Industriasilor din România UGIR – 1903.

El mai crede ca astfel se intâmpla in economia de piata, unde concurenta trebuie sa existe, aceasta fiind singura care il va face pe intreprinzator sa-si reduca pretul la servicii sau sa-l majoreze. „Folosesti orice posibilitate de majorare care iti sta la indemâna, si in aparenta ar fi acceptata de piata. Pentru ca, inainte, de exemplu, ori de câte ori a crescut pretul gazelor, inclusiv cursul de schimb, nu s-a ajuns la modificarea instantanee a preturilor la servicii si produse, de pe o zi pe alta. Personal, cred ca inca nu a scazut suficient de mult pretul carburantilor, astfel incât sa se impuna o ieftinire a produselor”, a mai spus Marinel Mironeasa.

Nici Agricola International, unul dintre cei mai mari producatori de carne de pui din tara, nu a putut apela la scaderea preturilor odata cu ieftinirea carburantilor. Unul dintre motive ar fi presiunile care apasa permanent asupra producatorilor de carne, in general. „De exemplu, eu fac importuri mari de sroturi de soia, care, evident sunt platite in dolari. Or, stie toata lumea ce evolutie a avut moneda americana in ultima vreme. In plus, ponderea motorinei in structura pretului este foarte mica la noi, undeva sub 1 la suta”, a declarat Grigore Horoi, presedintele Agricola International Bacau.

Industriasii cred ca primii care ar trebui sa fie judecati sunt cei din domeniul petrolului, cei care au beneficiat cel mai mult de reducerea pretului barilului de titei, dar si statul care taxeaza aproape cu jumatate carburantii auto la pompa. „Statul este cel care incalca cel mai grav legea morala a bisnisului. Nu este un partener serios in afaceri”, a conchis presedintele Mironeasa.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri