28 martie 2024
InterviuPrimarul Necula face bilanțul primelor 100 de zile de mandat

Primarul Necula face bilanțul primelor 100 de zile de mandat

„În fața problemelor, băcăuanii trebuie să știe că primarul stă alături de ei”

Domnule Cosmin Necula, cum ați caracteriza primele 100 de zile ale mandatului dumneavoastră de primar? În campania electorală ați anunțat că după primele 3 luni veți face un bilanț…

Vă mărturisesc că din punctul meu de vedere primele 100 de zile ca primar au fost un dur examen administrativ, cu încercări și probleme de toate felurile. Să ne amintim de ploile abundente care au provocat inundații ce au dus la blocarea unor zone întregi din oraș, la colmatarea pasajului Oituz – Gușe, la inundarea unor școli și grădinițe. A mai fost și incendiul de la mansarda blocului de pe strada Mihai Viteazu, ce putea degenera în consecințe catastrofice și, către finalul primelor 3 luni ca primar, criza apei din Bacău care a necesitat o mobilizare, aș spune exemplară, din partea tuturor factorilor decizionali ai orașului. Nu pot afirma, prin urmare, că am avut parte de 3 luni liniștite. Rezumând, pot spune că a fost o vară agitată, chiar o vară de foc…



Analiza dumneavoastră este pe cât de succintă, pe atât de edificatoare… La un moment dat, în timpul diluviului de la sfârșitul lui iunie, ați ieșit în stradă să împingeți mașinile ce blocau intersecția de la fosta Curte de Apel… Fotografii postate, ulterior, pe Facebook vă înfățișează în „exercițiul funcției”, cot la cot cu alți cetățeni…

În fața problemelor, băcăuanii trebuie să știe că primarul stă alături de ei, nu baricadat în propria locuință, ascuns undeva departe de lume. În campania electorală am bătut la pas tot orașul, discutând cu oamenii despre problemele lor. Ca primar, nu intenționez să abandonez acest model de implicare în viața comunității. În opinia mea, primarul nu trebuie să stea închis în biroul din Primărie ca într-un turn de fildeș de unde veghează la bunul mers al orașului. Băcăuanii nu trebuie să fie surprinși de modul în care îmi exercit mandatul. În definitiv, totul ține de normalitate: găsesc că e firesc ca primarul să fie aproape de oameni, să le cunoască problemele, să caute soluții pentru rezolvarea acestora.

Care este, în opinia dumneavoastră, problema cea mai mare cu care se confruntă Municipiul Bacău în acest moment? Ce probleme evidențiază „radiografia”administrativă a orașului?

Un oraș de reședință, așa cum este Bacăul, se confruntă cu o multitudine de probleme, de complexități diverse. E normal să fie așa. La nivel strategic, pot spune însă că Municipiul Bacău se confruntă cu o problemă de proporții semnificative, atât sub impactul presiunii pe bugetul local, cât și la nivel de imagine: pierderea fondurilor europene pe mai multe proiecte neterminate la timp și suita de dosare penale aflate pe masa DNA care cercetează gestiunea acestor bani europeni.
Am făcut o analiză la nivelul Primăriei și vă spun că cifrele sunt cel puțin îngrijorătoare, cu impact direct în viețile cetățenilor acestui oraș. Bugetul local a preluat la finanțare peste 31 milioane lei, bani constând în fonduri europene pierdute pe lucrările de infrastructură, din cauza nefinalizării la timp a acestora. Practic, în loc să ne folosim de fondurile europene, în proiecte declarate eligibile, am sfârșit prin a plăti diverse lucrări din bugetul local, adică din buzunarele contribuabilului băcăuan. Doar în acest an am suportat 11,9 milioane lei, aproape 3 milioane de euro din bugetul local. La asta se adaugă corecții în cuantum de 7, 53 milioane lei aplicate de Autoritatea de Management a POR pe diverse proiecte de infrastructură: modernizarea străzii Ștefan cel Mare, a arterei IL Caragiale – Milcov, reabilitarea Insulei de Agrement etc.

Aproape toate proiectele finanțate din banii UE, derulate de Municipiul Bacău, au dosar penal la DNA și eu cred că asta spune multe despre modul în care fosta administrație locală a înțeles să se folosească de acest instrument vital al fondurilor nerambursabile europene. Administrația PNL s-a lansat într-o cursă a atragerii de fonduri europene, de-a valma, doar pentru a genera lucrări din care să se obțină diverse foloase… Astăzi, stăm cu proiecte neterminate, trecute pe finanțare din bugetul local, cu sabia UE deasupra capului în raport de perspectiva folosirii fondurilor europene. Vă dați seama că toate aceste dosare penale înseamnă tot atâtea bile negre pentru Bacău în fața instituțiilor europene.
De aceea, va trebui să punem la punct un plan de schimbare a imaginii Bacăului, de transformare a municipiului într-un model de bune practici în utilizarea banilor UE. Viziunea mea este să facem proiecte de care băcăuanii să aibă nevoie în mod concret, nu să ne lansăm – orbește – într-o falsă cursă având ca miză atragerea de fonduri europene. Trebuie trase învățămintele de rigoare din eșecul de proporții al fostei administrații locale…

Care este perspectiva accesării fondurilor europene pe exercițiul bugetar 2014 – 2020?

Cosmin Necula: În exercițiul bugetar 2014 – 2020 al Uniunii Europene, Municipiul Bacău are alocată – prin Axa 4 a Programului Operațional Regional (Dezvoltare urbană durabilă) – suma de 40, 8 milioane euro. Este a doua alocare ca mărime, în Regiunea Nord-Est, după cea dată Iașului. De acești bani nu se atinge nimeni, sunt ai Bacăului, dar pentru a-i accesa avem nevoie de două documente programatice fără de care UE nu stă la discuții cu noi: Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) și Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană (SIDU). Când am venit în Primărie, ambele documente strategice erau în aer, nu existau nici măcar la nivel de intenție, deși exercițiul bugetar al UE a început acum 2 ani, în 2014, și se știa încă de atunci de condiția elaborării acestor strategii. Iresponsabilitatea administrației PNL a adus Bacăul în postura de a fi ultimul municipiu de reședință din zona Moldovei la capitolul elaborării PMUD și SIDU. Ne-au depășit orașe ca Vaslui și Botoșani, care au aceste strategii în faze avansate de implementare.

Am deblocat în regim de urgență elaborarea celor două documente strategice și mi-am propus ca în termen de 6 luni să finalizăm ceea ce alții nici măcar nu au fost în stare să înceapă în ultimii doi ani. Prin SIDU vom defini lista de proiecte prioritare ale orașului. După elaborarea strategiei vom ști în mod concret ce proiecte vom angaja. Obligatoriu unul dintre proiectele pentru care vom depune solicitare de finanțare trebuie să aibă legătură cu Planul de Mobilitate, poate chiar cu transportul în comun. În spiritul transparenței cu care am început mandatul de primar, vă asigur că elaborarea celor două strategii va fi jalonată de mai multe întâlniri publice, consultări în spiritul normelor europene. De altfel, UE ne cere să avem o cât mai largă consultare pe aceste subiecte, având în vedere că SIDU și PMUD vor defini evoluția Municipiului Bacău pe ani buni de acum încolo.

Un element cel puțin la fel de important ca atragerea de fonduri europene îl reprezintă, în opinia mea, dezvoltarea serviciilor publice comunitare. Bacăul se confruntă cu carențe vizibile la acest capitol: iluminatul public aproape că nu există sau funcționează defectuos în multe zone din oraș, salubrizarea lasă de dorit, alimentarea cu apă și furnizarea agentului termic întâmpină sincope majore, câinii fără stăpân „patrulează” nestingheriți prin oraș, siguranța publică poate fi îmbunătățită, fără îndoială. Eu cred că Primăria Municipiului Bacău trebuie să ofere băcăuanilor servicii pe măsura taxelor și impozitelor colectate de la aceștia. Este imperativ să reușim ameliorarea serviciilor publice, în caz contrar sisteme întregi fiind pe punctul de a intra în colaps, de exemplu sistemul de termoficare.

Ați adus în discuție nevoia de transparență. Primăria Bacău este una dintre puținele din țară, dacă nu cumva singura, care afișează pe propriul site plățile zilnice făcute…

Transparența administrativă a fost un obiectiv pe care l-am anunțat încă din campania electorală. Nu este un capriciu sau un joc de imagine, ci o necesitate: după 12 ani de administrație în care băcăuanilor li s-a prezentat, din rațiuni ce țin de populism și de propagandă politică, o imagine idilică a Bacăului, eu cred că a sosit momentul adevărului. Ține de normalitate ca plătitorii de taxe și impozite să știe pe ce li se cheltuiesc banii de către cei care au fost desemnați, prin vot, să-i administreze. Acest concept al transparenței administrative va evolua în timp și-mi doresc ca nivelul de transparență să crească: Primăria are nevoie de un site nou, de o deschidere mai mare către cetățeni, de interacțiune cu zona socială și economică, cu mediul de afaceri. De o nouă poziționare în sânul comunității, pentru că în final – orice am spune și face – suntem în slujba cetățenilor.

Tocmai a început un nou an școlar. Ați adresat un mesaj către toate școlile din Bacău, anunțând că pentru primarul Cosmin Necula școala este o prioritate. Cum vedeți mediul educațional local în următorul an?

Pentru administrația pe care o conduc, domeniul educației este unul prioritar. Școala nu are, în viziunea mea, culoare politică: tocmai de aceea alocările de fonduri pentru grădinițe, școli și colegii s-au făcut pe criterii de transparență, în concordanță cu necesitățile fiecărei unități educaționale în parte. De curând, am promovat un proiect prin care toți elevii din Bacău vor beneficia de transport în comun gratuit; a urmat un altul supus atenției Consiliului Local, anume „Școala după școală”. Sunt proiecte ce denotă preocuparea Primăriei în direcția susținerii sistemului educațional local, a copiiilor ce învață în unitățile școlare din municipiu. Investind în educarea tinerei generații, investim – de fapt – în viitorul Bacăului ca oraș!

Îmi propun ca începând cu bugetul de anul viitor, părinții să fie scutiți de plata unor contribuții suplimentare din propriul buzunar, iar lucrările pentru modernizarea școlilor și incintelor școlare, în vederea asigurării condițiilor necesare bunei desfășurări a actului educațional, să fie finanțate, EXCLUSIV, din bugetul local.

Cred în capacitatea școlilor noastre de a crea valoare, de a clădi oameni și caractere. E limpede că binomul PROFESOR – ELEV trebuie să funcționeze în școlile noastre ca un tot unitar, iar tentativele de a ridica ziduri false între elevi și profesori, de a situa cele două categorii în tabere invariabil adverse trebuie abandonate urgent. Este o falsă dispută, la capătul căreia pierde – în primul rând – școala. Și, odată cu ea, fiecare dintre noi.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri