Povestea salvarilor relatata de Arafat. Cum saboteaza functionarii din Ministerul Sanatatii achizitia de ambulante

    0

    Aflat sub titul unui atac concentrat din partea anumitor formatori de opinie, care-i cer demisia, Raed Arafat a povestit, pe Facebook, cum, de patru ani incearca sa cumpere ambulante pentru innoirea parcului si cum, in fiecare an, functionarii din Ministerul Sanatatii saboteaza, prin diferite mijloace, acest program. „Din cauza lor, vom pasi in anul 2016 cu peste 65% din ambulantele de urgenta la Ambulanta si SMURD cu o vechime de peste 7 ani, acest lucru fiind aplicabil si echipamentelor medicale din ambulantele respective” – spune Arafat.

    Povestea luptei împotriva “sistemului”

    „Ne întrebăm de ce nu merg lucrurile? De ce nu progresăm mai repede? Am decis să spun publicului povestea acordurilor cadrul pentru achiziția de ambulanțe, o poveste care a durat din 2010 și până în iunie 2015, cu blocaje și tentative de oprire a proiectului de dotare multi-anuală a serviciilor de ambulanță și SMURD, în pofida faptului că toate guvernele de atunci au alocat anual sume importante pentru acest proiect. Iată mai jos povestea:

    În ultimii ani, dar mai degrabă începând cu sfârșitul anului 2011 și începutul anului 2012, au început să circule în spațiul public povești despre achiziția de ambulanțe și relația mea cu firma Deltamed, lucruri pe care le-am clarificat de mai multe ori. La fiecare situație de urgență mai deosebită în care mi se solicita demisia (Apuseni, Siutgol, Colectiv) apare povestea “corupției” mele și a modului în care s-au achiziționat ambulanțele, fără a avea dovezi concrete și cu date neancorate în realitate. Puțini stiu însă povestea completa a luptei împotriva “sistemului” din interior, astfel încat să avem ambulanțe de calitate în sistem și să evitam situația în care ne-am aflat în 2007 când ambulanțele aveau deja o vechime de 7-8 ani, începând să se defecteze frecvent și să coste mult la întretinere.

    Din păcate, ne apropriem de o situație similară și iată ce s-a întâmplat în ultimii 4 ani de fapt:
    Dupa achiziția masivă de ambulanțe în 2007, având ca sursa financiară Taxa pe viciu, am stabilit că vom merge pe acorduri cadru de 2-4 ani care să ne permită o dotare continuă și o menținere a dotării sistemului fără a mai trebui să facă statul un efort financiar major pentru un număr mare de ambulanțe care să îmbătrânească simultan, cum a fost cazul în 2007.

    Astfel, în 2008 am realizat la Ministerul Sănătății, prin licitație deschisă, un acord cadru pe mai mulți ani, licitațiile fiind câștigate de mai multe firme, pentru diferite tipuri de ambulanțe și autospeciale.

    Intrând în criza economică și asistând la destabilizarea leului, cursul Euro -Leu s-a modificat de la 1 euro=3,7 la paroximativ 1 euro=4,2 lei. Firmele caștigătoare ne-au înștiințat că nu mai pot să livreze la cursul de 3,7 lei pentru un euro decât un număr limitat de ambulanțe însă că ar putea livra integral ambulanțele daca am ajunge la 3,9 lei pentru un euro.

    Deci ei nu au solicitat să ajungă la cursul euro-leu real, ci doar să aibă o adjustare până la 3,9, sa nu intre în pierderi. Aici ne-am confruntat cu “sistemul” la nivelul de directori și experți și așa mai departe, care au decis că nu putem accepta oferta firmelor și să ajustăm cursul Euro-Leu cu 0.2 lei fiind obligatorie repetarea licitațiilor. Asa s-a și întamplat – firmele au livrat un număr limitat din ambulantele contractate și s-au anulat acordurile cadru multi-anuale cu acordul părților. Acest lucru a dus la o dereglare în planul de înlocuire a ambulanțelor uzate, avand la momentul respectiv înca ambulanțe din anul 2000 și 2001.

    Repeterarea procedurii de lictiatie însemna luni de zile, ce s-a dovedit a fi așa, durând până în Octombrie 2010. “Sistemul” nu a dorit să înțeleagă și să-și asume răspunderea că o schimbare bruscă a cursului Euro-Leu însemna ca un acord cadru care era efectuat în timpul în care cursul Euro-Leu era stabil trebuia să fie corectat, mai ales că era vorba de 0,2 lei/euro. Însă s-a preferat să fim foarte stricți și să repetăm licitația, mai ales că s-a descoperit o frază în acordul cadru care spunea că prețul rămâne fix și nu se poate schimbă, însă aici a fost greu să convingi funcționarii că prețul oricum rămâne fix în referința la Euro și se modifică doar cursul de schimb.

    În 2010, am realizat din nou licitații pentru ambulanțe și autospeciale de intervenție pentru serviciile de ambulanță și SMURD, cu precizarea clară către serviciul de achiziții că trebuie prevazut în acordul cadru că la fiecare contract subsecvent semnat să fie ajustat cursul Euro-Leu la cursul de schimb al Bancii Nationale din ziua semnării contractului. La aceste licitații eu personal nu am fost nici în comisia de întocmire a caietelor de sarcini și nici în comisia de evaluare. Am avut comisii mixte în acest sens cu experți din Ministerul Sănătății și din Ministerul de Interne. Specificațiile tehnice din caietele de sarcini se fac în baza standardului european pentru ambulanțe, respectiv CEN 1789 sau SRN 1789, în varianta româneasca, și nu după cheful unei persoane sau alta.

    Licitatiile s-au realizat, si cum se intampla de regula, rezultatele au fost contestate ajungand in final la deciziile definitive ale Consiliului de Solutionare a Contestatiilor care a dat dreptate, cu o singura exceptie, comisiilor de la Ministerul Sanatatii. Culmea este ca acolo unde nu s-a dat dreptate comisiei de la MS castigatorul initial era o firma din Iasi cu un caroser de ambulante din Cehia iar dupa solutionarea contestatiei, firma castigatoare a devenit Porsche Romania impreuna cu Deltamed ca si caroser.

    De mentionat ca principala firma contestatoare avea o problema cu standarul european, a carui certificat trebuia emis de catre un organism notificat din interiorul UE, firma devenind ne-elgibila prin faptul ca certificatul de standard era emis de un organism din afara UE si care nu putea fi luat in considerare. Consiliul de Solutionare a confirmat decizia comisiilor Ministerului Snatatii, insa firma respectiva a inceput sa trimita reclamatii si sa denigreze personalul ministerului, inclusiv persoana mea, chiar si dupa ce ii s-a explicat clar de ce nu pot fi eligibili, acest lucru fiind la moda, “daca nu castigam inseamna ca cei care au castigat au mituit”, chiar daca nu suntem in regula si stim bine acest lucru. De fapt firma respectiva incepuse sa arunce cu noroiul in comisiile Min. Sanatatii inca din timpul evaluarilor, aceasta fiind o metoda de presiune exercitata asupra celor care fac evaluarea.

    Anul 2011

    Dupa finalizarea licitatiilor, au fost semnate acordurile cadru si am pregatit primele contracte subsecvente pentru anul 2011 avand si prevedere bugetara pentru acest lucru. S-a produs o schimbare la MS, fiind inlocuit ministrul, iar la un scurt timp dupa, s-au produs unele schimbari in unele directii importante in cadrul ministerului. Ca sa inteleaga omul de rand, orice document, mai ales contractele, se avizeaza de mai multe directii si secretari de stat, pana este acesta semnat de ordonatorul de credite, respectiv Ministrul Sanatatii.

    Dupa lansarea procedurii de semnare a contractelor subsecvente, am observat ca lucrurile se taraganeaza si intarzie, iar livrarea ambulantelor trebuia sa fie efectuata pentru contractele respective pana la sfarsitul anului, altfel se pierd fondurile alocate. A durat in anul 2011 cateva luni ca sa ajungem sa semnam contractele subsecvente pentru ca la Directie Economica nu se vroia semnarea in ideea ca “nu avem bani in cont”. Ideea de a avea bani in cont era noua pentru mine pentru ca avand o prevedere bugetara in bugetul de stat insemna ca poti semna contractele linistit.

    A trebuit sa obtin o adresa de la Minsitrul Finantelor de atunci care sa spuna negru pe alb ca in Romania nu se lucreaza cu bani in cont ci cu prevederi si credite bugetare si ca semnarea contractelor este legala si corecta. Momentul la care s-au semnat contractele, functionarii ministerului au decis ca nu vor respecta prevederea de adjustare a cursului Euro-Leu cum se prevedea in documentatia de atribuire a lictiatiei si vor semna la cursul ofertei, fiind o noua incercare de a bloca achizitia, insa firmele au acceptat sa semneze fara ajustare in anul respectiv diferenta fiind una mica intre pretul de oferta si cel de la ziua semnarii. Rezultatul pentru anul 2011 era ca nu am reusit sa achizitionam decat o parte mica din autospecialele ce puteam achizitiona din cauza ca semnarea s-a facut foarte tarziu (in cursul lunii noiembrie) fiind timpul pana la livrare foarte scurt. Restul fondurilor alocate ambulantelor au fost utilizate in alte scopuri sau date inapoi.

    Anul 2012

    In anul 2012 am primit din nou fonduri pentru achizitia de ambulante pentru anul respectiv si am inceput din nou procedurile de semnare a contractelor subsecvente. Surpriza mare a fost cand functionarii ministerului au inceput sa comenteze ca ei nu accepta sa semneze decat daca nu corectam cursul Euro-Leu si firmele vand la cursul de oferta din 2010. Pe buna dreptate, firmele au refuzat si a inceput o batalie intreaga in interiorul Ministerului Snatatii pentru a rezolva problema.

    Au inceput sa iasa la iveala cum ca acordurile cadru sunt semnate in afara prevederilor documentatiei de atribuire si cum ca in forma in care sunt acordurile semnate noi nu putem sa adjustam cursul Euro-Leu. Mie mi s-a parut ciudat acest aspect mai ales ca s-a raspuns inclusiv la clarificari in sensul in care cursul euro-leu urmeaza a fi adjustat la fiecare contract subsecvent. Am inceput sa ma interesez, cu sprijinul si a unor functionari din cadrul MS, despre ce solutii avem. Am inceput sa aud comentarii gen “daca au semnat firmele si i-am pacalit de ce sunteti suparat, sa livreze acum asa cum au semnat” , insa persoanele respective nu intelegeau ca noi ca minister nu putem “pacali” firmele si nu putem sa ne batem joc de ei din momentul din care noi ne-am angajat oficial prin documentatia de atribuire.

    Dupa o discutie cu un avocat renumit asupra spetei si dupa consultarea informala a mai multor oficiali din mai multe institutii, solutia optima era semnarea unor acte aditionale la acordurile cadru care sa le aduca in legalitate in conformitate cu documentatia de atribuire. Am pregatit actele aditionale si aici ne-am blocat din nou pentru ca functionarii responsabili de avizari s-au inteles sa nu le avizeze, fara un motiv clar.

    Daca respectivii nu avizeaza, ministrul nu semneaza si asa ne-am blocat si am inceput negocieri continue prin secretariatul general cu functionarii respectivi, insa fara rezultat. Intre timp a venit un nou ministru si impreuna am incercat sa gasim o solutie, iar dansul a trimis corpul de control sa verifice toate acordurile cadru, concluzia fiind ca este obligatoriu sa fie aduse acordurile cadru in conformitate cu documentatia de atribuire. Intre timp cineva a sfatuit sa fie intrebat ANRMAP ca autoritate in domeniul achizitiilor si s-a trimis o intrebare care nu era una corecta omitand sa mentioneze ca toate ofertele erau in Euro si Lei sau in Euro si ca nici una nu era numai in lei. Raspundul ANRMAP era in baza intrebarii incomplete insa si asa nu era transant impotriva, lasand decizia la indemana ministerului.

    Am continuat sa ne consultam informal cu experti in domeniu si am solicitat unor experti sa se uita la documentele de licitatie si toti ajungeau, cu exceptia functionarilor din minister, la concluzia ca cea mai buna solutie este semnare unor acte aditionale de corectare a acordurilor cadru. Intre timp a devenit premierul ministru interimar al sanatatii si am primit delgatia de a conduce ministerul. Eram in situatia de a pierde din nou fondurile alocate si a nu achizitiona nici o ambulanta daca se prelungeste situatia cu functionarii Ministerului Sanatatii mai mult, si atunci am solictat in scris de la cele doua directii responsabile motivatia pentru care nu doresc sa semneze. Am primit motivatiile si am decis sa semnez pe propria raspundere actele aditionale la acordurile cadru astfel incat sa corectez greselile din acordurile respective si sa putem semna si contractele subsecvente. Aceasta era unica solutie ce putea rezolva situatia de blocaj nejustificat in care eram.

    Astfel am scris o nota justificativa in care am explicat toate aspectele si motivele care stau la baza asumarii raspunderii pe semnarea actelor aditionale fara avizele directiilor si fara avizul CFP (controlul financiar preventiv). Dupa ce am semnat actele aditionale am pregatit contractele subsecvente iar directiile respective si functionarii respectivi au refuzat din nou sa semneze astfel incat din nou mi-am asumat raspunderea si am semnat fara aviz din partea directiilor responsabile si fara avizul CFP. Din nou si in anul 2012 am reusit sa achizitionam doar o parte din ce trebuia sa achizitionam avand in vedere intarzierea mare in semnarea contrectelor subsecvente si perioada scurta ramasa pana la sfarsitul anului nepermitand livrarea decat a unei cantitati limitate de ambulante. In mod normal, din momentul din care mi-am asumat raspunderea si am semnat actele aditionale, functionarii nu mai aveau motive pentru nesemnarea contractelor subsecvente si totusi blocajul lor a continuat fara motive clare.

    Anul 2013

    In anul 2013 a fost numit un nou ministru la conducerea Ministerului Sanatatii si i-am explicat situatia prin care am trecut cu ambulntele si faptul ca deja intram in pericolul de a nu mai putea inlocui ambulantele care se defecteaza, mai ales ca primele au fost achizitionate in 2007. Functionarii respectivi au refuzat in continuare sa semneze contractele subsecvente pentru anul 2013 iar eu am chemat in control Curtea de Conturi pentru a verifica actele semnate de mine prin asumarea raspunderii, un lucru obligatoriu dupa ce un ministru sau secretar de stat isi asuma raspunderea.

    Reprezentantii Curtii de Conturi au petrecut aprox. 8 saptamani in MS si au verificat toate documentele ajungand la concluzia ca asumarea raspunderii nu a adus prejudicii bugetului statului si corectarea efectuata prin actele aditionale a fost una materiala. Aceasta concluzie a fost semnata in cadrul unei sedinte de conciliere si a fost adusa la cunostinta functionarilor respectiv care au si semnat nota de conciliere. Totusi, dupa plecarea reprezentatilor Curtii de Conturi comentariul a fost ca parerea Curtii de Conturi “nu conteaza” si au ramas functionarii respectiv consecventi pe refuzul de a aviza noile contracte subsecvente.

    Astfel, am trecut la faza urmatoare si am chemat Ministerul Finantelor, respectiv Inspectia de Stat in finante de la ANAF, sa efectueze un control pe asumarea raspunderii din 2012. Expertii finantelor au petrecut aproximativ 3 luni in Ministerul Snatatii verificand toate licitatiile de ambulante din 2007 precum si licitatiile de elicoptere, elaborand un raport amplu de control care a fost definitivat si aprobat de Ministrul Finantelor in Octombrie 2013. La primirea raportului Ministrul Sanatatii de atunci, a chemat functionarii respectivi si le-a pus in vedere ca in urma notei Curtii de Conturi si a raportului de la Min. Finantelor el nu mai vede nici un motiv ca acestia sa nu avizeze contractele subsecvente, lucru care s-a si facut insa tot tardiv, pierzand din nou o mare parte din bani pentru ca firmele nu au putut sa livreze decat o parte mica din ambulantele ce trebuiau livrate, fiind foarte scurta perioada ramasa pana la sfarsitul anului.

    Anul 2014

    In anul 2014, nu mai exista scuza cu adjustarea cursului Euro-Leu, asa ca trebuia gasite alte scuze. Sumele alocate erau impartie in doua, 17 milioane lei la inceputul anului si aproximativ 72 miloane lei la rectificarea din luna Iulie. Astfel, cu prima suma am incheiat contracte subsecvente prin luna Mai. Cand am primtit a doua suma, functionarii au refuzat sa semneze avizarea pentru urmatoarele contracte subsecvente in ideea ca prima data sa vedem livrate cantitatile din primele contracte subsecvente din prima suma.

    Degeaba am explicat doua luni ca nu exista nici o prevedere legala impotriva a avea mai multe contracte subsecvente semnate cu firmele chiar daca nu s-au livrat primele echipamente pentru ca nu putea nimeni sa-i schimbe parerea functionarilor. Abia dupa aproximativ doua luni am cerut un punct de vedere unui jurist din afara Min. Sanatatii care a elaborat un punct de vedere documentat si l-am trimis catre Min. Sanatatii si atunci s-a deblocat situatia, insa tot tarziu asa ca nu am putut sa utilizam toata suma pusa la dispozitia de Guvern si am ramas si cu unele ambulante si autosepciale de multiple victime nepreluate si neplatite la sfarsitul anului pentru ca nu erau finalizate definitiv.

    Anul 2015

    Acest an era ultimul an pentru acordurile cadru care aveau durata maxima de 4 ani. Am primit o suma de aproximativ 90 milioane lei pentru ambulante la Min. Sanatatii si am inceput sa pregatim contractele subsecvente, semnand prima data din nou pentru masinile care nu s-au achizitionat in 2014 si au ramas neplatite. Cu toate ca am incercat inca de la inceputul anului sa semnam contractele subsecvente pentru intreaga suma, tot am fost intarziati si amanati iar la un moment, functionarii Ministerului Sanatatii au decis ca ei nu vor semna decat contractele subsecvente pentru masinile care pot fi livrate pana in 30 Iunie, avand in vedere ca acordurile cadru se termina atunci, cunoscsnd bine si faptul ca era imposibil firmelor sa livreze ambulantele intr-un interval atat de scurt.

    Insa cu totii stiam ca legal, poti semna ultimul contract subsecvent inclusiv in ziua de 30 Iunie, iar livrarea poate fi efectuata ulterior in cursul anului. Cu toate explicatiile nu am reusit sa-i convingem pe functionarii respectivi sa semneze si sa avizeze contractele. Astfel am recurs la trimiterea unei adrese catre ANRMAP prin care am solicitat un punct de vedere la care raspunsul a venit rapid confirmand ce stiam si anume ca livrarea poate fi efectuata dupa ce trece data limita a acordului cadru important fiind sa se semneze contractul subsecvent pana la data de 30 Iunie.

    Am gasit si alte raspunsuri ale ANRMAP in acest sens dar si un ghid de bune practici emis de Min. Fondurilor Europene care confirmau acest aspect. Cu toate deligentele si toate incercarile de a convinge functionarii sa semneze contractele subsecvente, acestia au refuzat, lasand data de 30 Iunie sa treaca si astfel anuland orice speranta ca serviciile de ambulanta si SMURD sa primeasca alte ambulante in cursul anului 2015.

    In concluzie:

    Am suportat criticile si acuzatiile nefondate, parte din ele fiind lansate chiar de functionarii respectivi prin intermediul presei sub forma de “surse”. Functionarii respectivi inca sunt la MS si au salarii mai mari decat secretarii de stat si chiar decat Ministrul Sanatatii, ei nefiind trasi la raspundere pentru faptul ca au sabotat efectiv un proiect multi-anual de dotare si mentinere la un anumit nivel calitativ al sistemului de asistenta medicala de urgenta.

    IN cei patru ani peste s-au pierdut peste 200 milioane lei destinate sistemului de urgenta si dotarii acestuia. Din cauza lor, vom pasi in anul 2016 cu peste 65% din ambulantele de urgenta la Ambulanta si SMURD cu o vechime de peste 7 ani, acest lucru fiind aplicabil si echipamentelor medicale din ambulantele respective. Organizarea unor noi licitatii si noi achizitii este obligatorie, insa trebuie sa gasim o solutie ca astfel de functionari sa nu mai poata bloca programele de dotare multianuala. De multe ori luam masuri impotriva celor care fac ceva si impotriva celor care incearca sa realizeze ceva, dar sper sa ajungem sa luam masuri impotriva celor care blocheaza evolutia Romaniei de pe scaunele lor de functionari si cu salariile lor primite, dar pe nemeritate.

    Nu generalizez insa, majoritatea functionarilor isi fac munca in mod corect si serios insa este suficient ca in “sistem” sa ai cativa care nu-si fac munca cum ar trebui ca sa se blocheze intregul sistem. Din pacate, povestea de mai sus arata cat de greu este sa realizezi ceva si sa asiguri o continuitate cand ai finantarea si tot ce este necesar cu exceptia bunavointei unor functionari! In fine, “sistemul” suntem noi, cu totii, cei care isi fac treaba, cei care critica, cei care impiedica, cei care sprijia, etc. Cu totii suntem sistemul, iar functionarea acestuia depinde de fiecare dintre noi, de corectitudinea noastra, de perseverenta noastra, de impotrivirea noastra fata de cei care vor sa profite pe nedrept, de sprijinul nostu acordat celor care vor sa construiasca, de asumarea responsabilitatii fara teama, ca sa construim o tara bazata pe oameni repsonabili. Raman optimist ca acest lucru este realizabil!”, a incheiat Raed Arafat.


    Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

    LĂSAȚI UN MESAJ