Ora de istorie, din nou la ghilotina

3
Autoritatile au impresia ca elevii din România invata prea multa istorie


Mai au nevoie românii sa-si cunoasca istoria? Poate ca nevoie or avea, dar, se pare, ca n-au voie. Ultimele inovatii in materie de reforma a invatamântului taie jumatate din orele de istorie de la gimnaziu.

Ministerul Educatiei a hotarât sa elimine o ora de Istorie, de la clasele de gimnaziu, a V-a, a VI-a si a VII-a, si doar la clasa a VIII-a aceasta disciplina sa se studieze doua ore. Inca mai sunt discutii, inca proiectul este in dezbatere publica, dar aceasta decizie a aprins deja spiritele. „Nu ai cum sa formezi tinerii fara competente sociale, iar acestea se formeaza inclusiv prin disciplina Istorie, alaturi de Educatie Civica.

Asta am sustinut mereu, iar competentele sociale sunt prioritare in dezvoltarea unui copil. Si-asa manualele de Istorie sunt sub orice critica, mai ales in continut. Sunt interesante doar studiile de caz, dar in rest evenimentele nu sunt tratate echilibrat. Momente mai putin importante din istoria noastra sau din cea universala sunt tratate foarte in amanunt, iar cele importante sunt trecute asa, ca date istorice, unele dintre ele chiar gresite.

Nemultumirile se duc pâna spre liceu, unde la profil real se studiaza Istoria tot o ora, iar la uman, doua ore, pentru ca in final elevii care aleg Istoria ca disciplina de Bacalaureat sa fie tratati egal. Nu e corect deloc cu tot ceea ce se intâmpla cu Istoria noastra”, ne-a declarat Livia Sibisteanu, un profesor de istorie foarte cunoscut in Bacau, acum pensionar, si fost presedinte al Societatii de Istorie, filiala Bacau.

Stefan cel Mare, contemporan cu Carol I, Ferdinand si Stalin

O opinie transanta, avizata, o are si prof. dr. Ioan Mitrea: “Este o activitate programatica de a scoate istoria neamului nostru din constiinta generatiilor viitoare. Dupa ce ca istoria se preda doar pe teme si nu cronologica, produce o confuzie totala pentru elevii din gimnaziu si chiar pentru liceeni.

In aceste conditii ale predarii pe teme, in mintea copiilor Stefan cel Mare, de exemplu, devine contemporan cu Carol I, Ferdinand si cu Stalin. Asa ceva este de neconceput. Nu s-a intâlnit niciodata in istoria scolii românesti asemenea inovatii total nepotrivite, asemenea nazdravanii.” Profesorul Mitrea, un impatimit al istoriei României, cercetator neobosit, care a pus mai presus adevarul in tratarea istoriei, recomanda ministrilor, guvernantilor sa ia aminte la exemplul inaintasilor lor Spiru Haret, Constantin Angelescu etc., ministri straluciti ai invatamântului românesc.

“O singura ora de istorie pe saptamâna este insuficienta, deoarece sub denumirea disciplinei ISTORIE, ar trebui reunite si educatia civica, morala si, mai mult ca oricând, avem nevoie de educatie patriotica.”
prof.dr. Ioan Mitrea, istoric

Asa ceva, mai spune profesorul Mitrea, nu au indraznit sa faca nici Ceausescu, nici Antonescu, ba, din contra, studiul istoriei tarii, a celei universale era la mare cinste, incepând cu elevii din primara, gimnaziu si liceu.

Joi, 14 ianuarie, de la ora 14.30, la Scoala „Mihai Dragan” Bacau va avea loc o dezbatere privind noile propuneri de planuri – cadru pentru gimnaziu. Sunt invitate sa participe cadrele didactice interesate de statutul disciplinei Istorie. „La aceasta dezbatere ne vom intâlni toti profesorii de istorie din Bacau si vom redacta un punct de vedere comun legat de acest subiect. Acel memorandum va fi apoi publicat ca atare pe site-ul Inspectoratului Scolar, pentru a fi cunoscut”, a declarat Didi Alistar, profesor de istorie la scoala gazda, dar si secretar al filialei Bacau a Societatii Române de Istorie.



Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

3 COMENTARII

  1. Pana la urma, pentru fiecare „ajustare” din programa scolara sunt argumente ca de fapt nu se poate fara ele, dar, per total, toti ne plangem ca programa e prea incarcata, ghiozdanul greu, copiii suprasolicitati, etc..etc..
    Si atunci, cum facem ?

  2. Se intervine mereu ….dar nu se intervine unde trebuie….Ne-am saturat de cei care cum vin vor sa schimbe ceva.Dar modul de notare la clasele primare de ce nu se schimba? Dar programa de istorie la clasa a IV-a de ce nu este modificata?

  3. Dorim ca istoria sa-si reintre in drepturile ei firesti ca obiect care formeaza constiinte si educa tinerele generatii.Globalizarea si dorinta noastra de a ne raporta la tot ceea ce este din U.E a dus la anihilarea si probabil,in cele din urma,la anularea disciplinelor care formeaza constiinta patriotic-nationala,cea religioasa,cea moral-etica(istorie,religie,cultura civica etc) totul culminand cu un atac direct asupra limbii romane predate in scoala(prin reducerea nr.de ore alocate acesteia).
    Un popor care nu-si revendica si afirma identitatea nationala si nu-si cultiva dragostea fata de trecutul ei istoric,fata de limba sa este un popor mort.
    „Un popor care nu isi cunoaste istoria este ca un copil care nu isi cunoaste parintii.”spunea Nicolae Iorga.
    Asa ca,treziti-va români pana nu e prea tarziu!

LĂSAȚI UN MESAJ