“Operatiunea Trebes“. Investitie inaugurata, dar nefinalizata

7


Pe Calea Moinesti, peste Podul Trebes, toata saptamâna trecuta, o banda de circulatie a fost obturata de o macara de mari dimensiuni si o remorca. Mai multi muncitori erau coborâti cu o nacela in aval de pod, la nivelul apei, inarmati cu furci, lopeti, costume de cauciuc.

Timp de cinci zile au muncit ca la ocna, opt ore pe zi, pentru a aduna si incarca, manual, sute de tone de resturi menajere, copaci, radacini, animale si pasari moarte, aduse de pârâul Trebes, involburat in urma ploilor care au cazut peste Bacau. Cum s-a ajuns aici?

Cu doar un an si jumatate in urma, a fost inaugurata, cu participarea oficialitatilor locale, a constructorului si a presei, investitia (mult laudata) „Modernizarea Podului Margineni, Calea Moinesti si a Podului Trebes“.

Nu vorbim acum de importanta acesteia, ne vom opri doar asupra lucrarilor de la Podul Trebes, largit la patru benzi, asigurând un debit mai mare, cu intentia de a elimina pericolul ca urmare a obturarii podului si formarii unui baraj, cu tot ce aduna pârâul de pe versanti, asa cum s-a intâmplat in mai multe rânduri, provocând, prin deversare, inundatii in mai multe cartiere ale municipiului. Bacauanii puteau fi linistiti: Trebesul nu mai putea iesi din matca.

 “Operatiunea Trebes“. Investitie inaugurata, dar nefinalizata

Podul a fost largit, insa albia nu a fost adâncita, iar in aval, la mai putin de 10 metri de pod, a ramas o conducta de canalizare, de mari dimensiuni, aproape de nivelul apei. La ploile recente, pârâul si-a facut datoria, a maturat totul in calea lui si le-a dus direct in conducta de canalizare, de data aceasta, in aval, formând un baraj de peste trei-patru metri.

Pentru a elimina imensa cantitate de resturi adunate, ar fi fost necesar si suficient un graifer (macara dotata cu un cleste hidraulic), insa proiectatul, constructorul nu au prevazut un spatiu pentru ca utilajul sa-si poata cobori bratul pâna jos, de aceea s-a montat, la capatul bratului, o nacela construita din plase de sârma, cu ajutorul careia au fost coborâti si ridicati muncitorii si tot cu ea au fost scoase, zile la rând, manual, tot ce a adus vâltoarea la vale.

Acesta ar fi un aspect al maretei lucrari. Al doilea, si cel mai important, ramâne conducta „uitata” de proiectant si constructor, când, normal, ar fi trebuit ridicata pâna la nivelul podului. Este la indemâna si unui novice sa inteleaga ca este o mare omisiune, o greseala tehnica.

Munca de ocnasi

Am asistat mai multe minute la efortul extraordinar al acelor oameni, la conditiile foarte grele de lucru, in apa pâna la brâu, cu bratele incarcau nacela si apoi o descarcau intr-o remorca, de sute de ori pe zi, cinci zile, când lucrarea se putea finaliza intr-o zi, daca cineva ar fi gândit proiectul de „modernizare” a podului.

Pentru a reda si mai bine dimensiunea omisiunilor, trebuie spus ca nu a fost prevazuta nici construirea unei scari pentru coborâre si urcare, pâna la baza canalului, in caz de urgenta sau pentru interventii curente.

 “Operatiunea Trebes“. Investitie inaugurata, dar nefinalizata

„Uitati-va cum ne chinuim aici! Ca in iad! Scoatem cu mâinile animale moarte, copaci, bidoane de plastic, radacini, crengi. Cineva parca a lucrat in bataie de joc. Teava trebuia ridicata, era necesara o scara, un loc apoi pentru a putea intra graiferul. Nimic din toate acestea”, ne spune un muncitor, ingropat in mocirla de sub pod.

S-a adunat multa mizerie sub pres

Facem poze, revenim la redactie si primul telefon este adresat viceprimarului Constantin Scripat. „Ma intrebati de vinovati. Pâna acolo, in primul rând, si rapid, am luat masuri pentru a scoate de sub pod, din aval de pod, acel munte format in calea apei, acea mizerie adunata acolo. Pe caldurile astea a inceput sa miroasa ingrozitor.

Vineri (pe 22 iulie, n.r.) am incheiat operatiunea de curatare. Printr-o nota interna, am cerut explicatii de la Departamentul de Drumuri din Primarie, vrem sa vedem proiectul si apoi executia. Nu stiu cum au putut sa lase acea conducta acolo, la acel nivel, si nu au suprainaltat-o.

Poate ca in proiect a fost prevazut, dar nu s-a mai executat. Nu stiu. Vom face demersurile pentru a stabili exact ce s-a intâmplat, concomitent cu demararea procedurilor pentru o noua interventie la pod, de ridicare a conductei si adâncirea albiei. Nu mai putem pune iar in pericol gospodariile, orasul. Ne facem de râs. De la nivelul strazii, totul pare frumos, dar sub pres s-a adunat destul gunoi”, a fost raspunsul viceprimarului Scripat.

Graba strica, uneori, treaba, iar daca este dublata de un proiect incomplet sau nepus in opera in totalitate, ne trezim cu apa in case si pagube materiale, suportate din banii contribuabililor.

In editiile viitoare, vom reveni cu mai multe amanunte.



Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

7 COMENTARII

  1. Asta e munca in zadar, ca la prosti!In tarișe civilizate treaba se face cu masinaria prevazuta cu clesti si cupa ca la excavatoare nu cu nacela si furca!

  2. Dorel loveste din nou…O noua dovada ca traim in tara coruptiei (la toate nivelele…),birocratiei,incompetentei…Asteptati toti o rezolvare din partea autoritatilor!Chiar nu va dati seama ca ei sunt principalii hoti?Presa,asociatiile (de protectia mediului etc),de c’è nu reclamati aveste marlanii?

LĂSAȚI UN MESAJ