Lucrari de reabilitare si modernizare la Barajul Poiana Uzului

1
Vanele Barajului Valea Uzului sunt inlocuite pentru protectia impotriva vibratiilor


Administratia Bazinala de Apa Siret, care efectueaza lucrari de reabilitare a barajului Poiana Uzului si înlocuieste vanele la doua goliri de fund ale acumularii, a încheiat procedura de montaj la una dintre vane. Noua vana isi dovedeste, deja, utilitatea si functionalitatea în conditii de ape mari, pe fondul avertizarilor hidrologice actuale. Cea de a doua vana urmeaza sa fie montata pâna la sfârsitul lunii octombrie.

Aceste lucrari sunt necesare atât datorita uzurii fizice si morale a vanelor existente, cât si pentru ca în timp s-a constatat ca vanele functioneaza cu vibratii din cauza vitezelor mari la trecerea apei prin ele. Mai mult, pentru a spori gradul de siguranta a constructiei s-a stabilit montarea unui alt tip de vana decât cele montate initial, respectiv vane tip lamâie în loc de vane tip fluture. Acest tip de vane este adecvat la conditiile de curgere cu viteze foarte mari a apei, fara producerea de vibratii si cu posibilitatea de reglare a gradului de deschidere.

„Dificultatea – spune directorul ABA Siret, Emil Vamanu -consta în faptul ca aceste vane trebuie proiectate, executate pe bucati si asamblate la fata locului, având în vedere ca partile componente trebuie introduse printr-o galerie de acces de 1,10 metri latime si 1,70 metri înaltime.”

Barajul Poiana Uzului a fost construit în perioada 1965-1972, cu scopul de a crea în aceasta parte a Moldovei o acumulare care sa asigure alimentarea cu apa potabila a zonei. Astfel, toate localitatile de pe Valea Trotusului, orasele Moinesti, Onesti, Comanesti si partial municipiul Bacau, primesc apa de la Poiana Uzului.

Lacul de acumulare are un volum de 88 de milioane de metri cubi de apa si o suprafata de 335 de hectare, iar barajul are o înaltime de 80 de metri si o lungime de 500 de metri la coronament. Este o constructie de o deosebita raritate în Europa si prima de acest fel din România, cu contraforti tip ciuperca. Originalitatea barajului consta în faptul ca nu este un monolit de beton, ci este construit din 33 de bucati numite ploturi, sistem care îi confera elasticitate maxima si o comportare extrem de buna în caz de cutremur de pamânt.



Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

1 COMENTARIU

  1. De fapt sant trei vane de fund ,prima vana s-a montat in 1995,si se punea problema atunci pentru celelalte doua,am fost persoana care a coordonat montajul primei vane de aproximativ 17 t,am coborat-o de pe baraj la 80 m,

LĂSAȚI UN MESAJ