26 aprilie 2024
CulturăLimba ce-o vorbim si-o scriem. Auzite ori citite

Limba ce-o vorbim si-o scriem. Auzite ori citite

UN ROMAN… SINGULAR. „Morometii este cea mai prestigioasa realizare a prozei actuale, dar si a filmului românesc. Victor Rebengiuc spunea ca daca ar fi facut doar rolul lui Ilie Moromete, îi era de ajuns“ (RRC, 07.07). Nu, nu este un dezacord între predicatul este/…/realizare si subiectul „Morometii“, pentru ca articularea nu-i apartine vorbitorului, ci scriitorului. De aceea e o carte unica…

DOR DE RELUS. E vremea reluarilor la radio-TV. Îmi eliberez programul încât sa fiu lânga un aparat de radio la ora 10.50, când este programata „Povestea vorbei“, rubrica de educatie lingvistica de la RRC. Am parte însa de muzica (macar de-ar fi în limba româna!), când s-ar putea redifuza excelentele tablete de cinci minute semnate de Relus Muresan. Poate ne aude SRR, pentru a reaseza rubrica în spatiul ei (cu reluari, desigur), ca pâna în septembrie mai e ceva…

DNA, NU D-NA. Ma gasesc în biroul unei agentii interjudetene si ma arat mirat ca doamna cu care vorbesc are pe masa DOOM-ul, cu trei semne… de carte. Aflu ca este responsabila cu corespondenta si ca a avut o disputa cu colegii privind abrevierile dl (pentru domnul), dna (doamna) si dra (domnisoara). A doua abreviere era refuzata pentru ca aducea a… anticoruptie. Greu de comentat…



EDITORIALIST (ÎNCA) NEPREMIAT. O revista care ar merita sa fie mai mult cunoscuta, „Prietenul albanezului“, are un editorialist de marca – Oana Manolescu. În numarul pe mai al publicatiei se ocupa de „actorii“ a caror piesa de un act are o durata fixa: 50 de minute. „La fiecare piesa au un public stabil, putin numeros, nu totdeauna disciplinat, uneori chiar prea putin sau deloc atent, mai putin educat, dar de aceea vine «publicul» acolo: sa se educe.” Educatorii – caci ei sunt „actorii“ – trebuie „sa tina «publicul» cu atentia concentrata, sa-i stârneasca interesul pentru «subiectul piesei», sa-l faca în „final sa stie mai multe decât la «ridicarea cortinei»“. „Artistii“ sunt „în continua perfectionare, se impun printr-un limbaj elevat si corect (subl. ns.), prin seriozitate si putin humor – de buna calitate, bineînteles. Din punct de vedere etic, educatorul trebuie sa fie fara pata“. Textul-parabola „Pe scena“ continua si chiar daca se încheie într-un ton dubitativ, merita citit de toti slujitorii scolii.

FArA diacritice în… rostire! „Am venit la Bacau din *cauza ca aici s-a nascut Bacovia.“ * „Ne aduce aici iubirea *frateasca.“ CUVINTE (IN)GENIOASE. „Mi-am gasit *bacaua.“ (Un scriitor basarabean despre nora sa, bacauanca).

CU ORI FARA CRATIMA? Se schimba stampilele unor unitati ale Ministerului de Interne. De la Târgu-Ocna, se cere Directiei Judetene a Arhivelor Nationale forma corecta pentru numele orasului, iar directorul institutiei, Vilica Munteanu, un perfectionist cum putini mai exista, ne suna pe noi. Într-adevar, în DOOM2 (2005) nu apare decât Târgu-Mures, dar prin analogie se va scrie cu â si cu cratima orice compus asemanator: Târgu-Lapus, Râmnicu-Vâlcea, nu si Târgul Frumos ori Râmnicul Sarat.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri