Innamoliti in lacul de la Insula de Agrement

9


* amenajarile de pe Insula ar putea fi gata in termen, dar decolmatarea lacului se va prelungi pâna la o data necunoscuta * autoritatile se contrazic pe tema mâlului din lac si a destinatiei sale * finantarea pentru decolmatare este insuficienta

La turatie maxima, asa pare sa fie santierul de pe Insula de Agrement. Lucrarile sunt in toi pentru ca termenul limita bate la usa. Pâna pe 30 iunie constructorul trebuie sa-si ia utilajele si sa lase insula asa cum a promis ca o va face prin proiect. La ultima sedinta de progres s-a analizat stadiul indeplinirii obiectivelor.

„Sunt 170 de oameni in teren, care lucreaza pe santier. Au aparut ceva dificultati din cauza proiectarii care nu este in concordanta cu realitatea de la fata locului. Daca tin aproape cei doi, proiectantul si constructorul, nu sunt motive de intârziere”, a apreciat Ilie Birzu, viceprimar cu atributii de primar. Acesta sustine ca nu ar fi motive de ingrijorare, iar proiectul are toate sansele sa se incheie la timp. Nu acelasi lucru il declara pentru un cotidian regional cu doar câteva zile inainte. „Stiu ca ritmul lucrarilor este incet din cauza acestor necorelari de proiectare. Neincadrarea in termen ar duce la returnarea banilor dati de Uniunea Europeana”, spunea Birzu pentru Evenimentul Regional. Progresul, ne-a informat tot oficialul, este totusi de doar 50 la suta, motivat si de aceste dificultati intâmpinate cu proiectul.

O istorie veche

Probleme cu proiectarea au fost inca de la inceput. In 2012, municipalitatea a anuntat ca a anulat prima licitatie pentru modernizarea obiectivului, de vreme ce proiectul realizat de o societate bucuresteana, Vila House SRL, continea omisiuni si erori cu privire la cantitatile si dimensiunile lucrarilor. Primaria Bacau incredintase arhitectilor bucuresteni contractul de 566 mii de lei fara organizarea unei licitatii.

Pentru ca estimarile au fost gresite, primii participanti la licitatie au cerut numeroase lamuriri si astfel si-au dat seama cei din primarie ca proiectul nu este corect. Au cerut societatii bucurestene sa refaca detaliile din proiect, dar chiar si asa, efectele negative se vad pâna in prezent. Lucrarile au inceput, din acest moriv, abia in martie 2015 si aveau termen de finalizare februarie 2016. Acest termen a fost prelungit pâna in iunie, in caz contrar Primaria Bacau fiind nevoita returneze banii pe care a reusit sa-i traga de la Uniunea Europeana.

Reabilitarea insulei costa 40 milioane de lei, contributia municipalitatii agreata inca de la inceput fiind de 50 la suta. Recent, consilierii locali au aprobat ca finalizarea lucrarilor sa fie suportata cu suma de 34 milioane de lei, bani proveniti dintr-un credit luat in 2012 de municipalitate.

Contradictii pe decolmatare: cine minte?

Nu doar pe insula au loc lucrari, ci in paralel se desfasoara si decolmatarea lacului, un proiect de 9,4 milioane de lei, finantat de Ministerul Mediului prin Administratia Bazinala de Apa Siret. Lucrarile au demarat in mai 2015 si sunt in sarcina societatilor Romgan si Alconep. Si aici progresul este vizibil, dar chiar si asa, reprezentantul Romgan sustine ca finantarea in acest an este sub asteptari, motiv pentru care este greu de crezut ca se va incheia lucrarea pâna in iulie, asa cum era prevazut in contract.

„Pentru anul acesta am primit 3 milioane de lei. Va dati seama ca suma nu va ajunge pentru a incheia proiectul si din asta eu inteleg ca nu se doreste finalizarea lui. Noi prin contract trebuie sa excavam si sa transportam 260 mii metri cubi de mâl, partea noastra, pe un teren pus la dispozitie de noi. Restul, 200 mii metri cubi, este in sarcina primariei. Eu am obligatia sa-i incarc, dar pâna acum Primaria Bacau nu a trimis nici o masina. Noi suntem la 60 la suta din partea noastra”, a explicat Laurentiu Ganea. Acesta ne-a declarat si ca in contract este stipulat ca mâlul rezultat in urma decolmatarii, care trebuie disponibilizat de primarie, trebuie sa ajunga la ecologizarea haldei de fosfogips. Acest lucru este confirmat printr-o adresa remisa cotidianului Desteptarea de Administratia Bazinala de Apa Bacau. „Cheltuielile cu transportul diferentei de 200.000 metri cubi de material aluvionar trebuiau sa fie suportate in cadrul unui proiect de ecologizare a haldei de fosfogips.”

Administratorul public Leonard Padureanu contrazice cele doua surse precizate anterior. „In contract e precizat ca mâlul trebuie disponibilizat prin grija UAT Municipiul Bacau si nu expres la halda de fosfogips”, a declarat, contactat telefonic, administratorul public. Acesta a explicat ca municipalitatea isi va lua partea din decolmatare si o va pune intr-un depozit. „Vom face o procedura prin care sa selectam un transportator. Vom pune la dispozitie un teren, avem variante, si il vom depune acolo pentru ca este un bun fertilizator”, a explicat Padureanu. Deci, nici pomeneala de halda. Padureanu este contrazis si de senatorul Dragos Luchian, care intr-o declaratie recenta a afirmat ca decolmatarea si halda de fosfogips sunt parte a aceluiasi program integrat de ecologizare a zonei cu reziduuri de la combinatul chimic.

Recent DNA a confirmat ca s-a deschis un dosar penal in rem in cazul transferului haldei de fosfogips catre primarie, printr-un act de donatie, pentru ecologizarea sa, care s-ar fi facut printr-un proiect cu fonduri europene. Finantarea n-a mai venit, iar acum sunt discutii cu privire la care dintre cei doi factori implicati (societatea Amurco sau municipalitatea) poarta raspunderea sarcinilor de mediu uriase.

Acoperirea muntelui de fosfogips cu mâlul rezultat in urma decolmatarii ar fi fost solutia cea mai buna si mai putin costisitoare pentru a face ecologizarea, in conditiile in care, potrivit unor estimari ale societatii, costul disparitiei muntelui radioactiv ar fi fost 30 de milioane de euro.

S-a renuntat la parcarea supraetajata de la Insula

Municipalitatea a renuntat la proiectul unei parcari supraetajate care urma sa fie construita la intrarea pe Insula de Agrement. Motivul: parcarea este amplasata pe magistrala de canalizare a Bacaului, iar constructia parcarii ar fi presupus devierea acestei magistrale. In urma discutiilor intre reprezentantii Primariei, proiectant si executant, s-a ajuns la concluzia ca devierea tevii ar fi prea costisitoare pentru un plus de doar 30 de locuri de parcare, cât ar fi insemnat supraetajarea parcarii. Astfel, autoritatile se vor limita la parcarea deja existenta, care va fi reabilitata. „Am facut o comparatie intre efort si efect, pentru ca asta inseamna, in esenta, evaluarea investitiilor. Daca era o simpla constructie si obtineam un numar mai mare de locuri de parcare ar fi fost un lucru foarte bun, asa cum l-am si aprobat initial. Insa am constatat ca devierea conductei ar insemna un efort financiar prea mare in raport cu beneficiile, drept pentru care reevaluam situatia”, a spus administratorul public al municipiului Bacau, Leonard Padureanu. (O.P.)



Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

9 COMENTARII

  1. Toti cei din primarie, dorm in liniste si pace, au vise frumoase, fac promisiuni marete, dar cind vine vorba sa le puna in practica, isi dau seama ca sunt imposibil de realizat.Decolmatarea insulei. trebuie sa dureze cam patru sau cinci mandate de alesi locali.

  2. Fiasco la toate capitolele deoarece de la inceput s-a pornit la lucru tarziu si prost.
    1.Decolmatarea insulei este o prostie in sine ca solutie tehnica. Ea trebuia realizata prin dragare dar abomatii la contracte cu primaria nu au asemenea echipamente.
    2. Pt lucraile simple executate pe insula proiectantul se face de ras si dovedeste lipsa de experienta.
    3 Incazul parcarii de linga insula de agrement problema colectorului este de fatada deoarce pe in aceiasi zona se afla blocul de locuinte de 4 etaje de linga LIdl care este construit cu avize chiar pe colectorul de canalizare.

  3. Ca de fiecare data, alesii nostri sunt defazati. Vom plati pana la a patra generatie de acum incolo MODERNIZARILE ADMINISTRATIEI STAVARACHE & CO. Dar daca vor fi alesi tot ei, sigur in perioada 5 iunie – 30 iunie lucrurile se vor rezolva. NU CREDETI????????

  4. 1. dl ganea a dat malul deoparte ca sa exploateze balastul!!
    2. proiect dat fara licitatie? asta da golaneala!! 3/4 din valoare a fost data ca spaga, d-aia e un proiect asa de prost!

  5. Ce este cu balbaiala asta in declaratii? Cand se organizeaza un astfel de proiect, nu se iau in consideratie aspectele generale? canalizare, retele electrice, de gaz, etc. Sunt arhive cu proiectele facute de primarie in ultimii 100 de ani. Ca sa nu se munceasca mult, prost si fara rost? Apoi alt proiect: decolmatarea: nu se stabileste de la inceput ce trebuie facut, unde se duce pamantul sau ce se poate face cu el, in concordanta cu avizul autoritatilor de mediu, siguranta in constructii, etc? In functie de asta se stabilesc costurile aproximative ale lucrarii? Dar se pare ca cei din primarie ori sunt prea prosti, ori sunt la furat, ori rau intentionati (pentru nerespectarea acestor proceduri, acum aproape 30 de ani in urma nu te mai vedea familia). Ne-am saturat de lucrarile astea cu „merge si-asa”. Vrem lucrari gospodaresti si trainice, fara „ajustari” din mers. Lucrarile prost facute sunt mai scumpe in timp. Daca, de exemplu o lucrare facuta asa cum trebuie costa o anumita suma dar pentru ca suntem latini ne gandim ca o „scoatem” 75% din costuri, in cativa ani (mult mai putini decat in cazul lucrarii facute cu costuri 100%) lucrarea trebuie reparata sau intretinuta (alte cheltuieli – cu acesti bani se pot face alte lucrari in municipiu).

  6. Reabilitarea insulei costa 40 milioane de lei, contributia municipalitatii agreata inca de la inceput fiind de 50 la suta. Recent, consilierii locali au aprobat ca finalizarea lucrarilor sa fie suportata cu suma de 34 milioane de lei, bani proveniti dintr-un credit luat in 2012 de municipalitate. Adica , costa 40 de milioane si s-a decis suplimentarea cu 34 milioane ? Pe ce motiv? Seamana cu constructia de autostrazi in Romania cind se lungeste finalizarea pina la 50 de ani numai ca sa le iasa lor mai mult . Faceti chestii dastea pe banii vostri personali , nu pe banii statului .

LĂSAȚI UN MESAJ