Industria de aparare franceza, la mâna SUA

0


Cele doua nave port-elicopter din clasa Mistral care ar fi trebuit sa fie livrate de Franta Rusiei sunt doar vârful aisbergului. Pe scurt, Rusia a comandat Frantei doua nave pentru flota de la Marea Neagra, insa, in contextul conflictului din Ucraina, Parisul a decis sa nu mai livreze comanda, pentru a sanctiona „implicarea” Rusiei.

Stim ca Rusia nu avea neaparat nevoie de cele doua vase, ci a incercat sa cumpere bunavointa Frantei intr-un anumit context european.

Refuzul Frantei de a livra cele doua nave o va costa, pe lânga cele 1,6 miliarde de euro, pe care trebuie sa le restituie, si pierderi de imagine pe piata de armament, pe care se straduieste, din greu, sa reziste.

Calculul este simplu: orice comanda facuta de o tara poate sa nu mai fie onorata sub diferite pretexte. Si nu comanda de baza ar fi problema; la o adica se poate gasi alt furnizor. Problema e ca, daca o tara cumpara avioane Rafale, cumpara si asistenta tehnica si se poate trezi, la câtiva ani dupa achizitie ca Franta refuza sa-i mai ofere piesele de schimb necesare.

O prima miscare a fost facuta de India, care, dupa ce a initiat negocieri pentru achizitia a 125 de avioane de vânatoare de la Franta, a comandat doar 36. Iar India este doar una din tarile BRICS care pot refuza sa mai faca achizitii de armament de la Franta.

Totusi, Parisul nu a avut de ales si va ramâne cu cele doua nave nevândute, deoarece au fost construite cu specificatiile militare rusesti. Teoretic, doar China sau India ar putea sa le cumpere si e greu de crezut ca o vor face.

Revenind la problema, oricâta bunavointa ar fi avut Franta, nu ar fi putut livra navele catre Rusia din cauza SUA. Câta vreme SUA au decis acest embargo al armamentului impotriva Rusiei, nicio tara nu-l poate ignora din cauza legilor extrateritoriale ale americanilor.

Care spun, in principiu, ca SUA pot interveni si aplica sanctiuni fie si daca o tranzactie dintre doua tari s-a facut in dolari sau doar daca un mesaj trimis de una din parti a trecut printr-un server sau cablu optic aflat pe teritoriul SUA.

Ceea ce este aproape imposibil de evitat. Câta vreme Franta nu a protestat impotriva acestei legislatii si nu a atacat-o la Curtea de Arbitraj International de la Haga, se presupune ca a acceptat-o, e de parere economistul Jaques Sapir.

Iar acest lucru reprezinta o adevarata problema atât pentru Franta, cât si pentru celelalte state al UE.

Intre timp, santierele navale de la Sankt Petersburg pregatesc constructia unor nave de tip Mistral si se asteapta ca, din 2020, rusii sa dezvolte proiectul si sa-l vânda pe piata internationala.



Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

LĂSAȚI UN MESAJ