29 martie 2024
CulturăFilarmonica „Mihail Jora” 60 de ani. Muzica … acordul ideal

Filarmonica „Mihail Jora” 60 de ani. Muzica … acordul ideal

Spectacol omagial, la Sala ATENEU, joi, 14 aprilie, ora 18.30, la incheierea celor sapte zile de sarbatoare a muzicii, dedicate implinirii a 60 de ani de la infiintarea Filarmonicii „Mihail Jora”. Invitati de onoare, muzicieni, fosti componenti ai simfonicului bacauan, prieteni ai muzicii, oficialitati locale. Primit cu aplauze, la pupitrul orchestrei, maestrul Ovidiu Balan, cel care a condus multi ani destinele Filarmonicii, la pian Dan Atanasiu, Canada. In program, Rapsodia I, de George Enescu, „Nopti in gradinile Spaniei”, de M. de Fala, coruri din opere. In concert si Corul „Ateneu”, dirijat de profesorul Gheorghe Gozar.
In semn de pretuire si respect, conducerea Flarmonicii „Mihail Jora” a acordat diplome aniversare fostilor colegi, colaboratorilor, celor care au sprijinit de-a lungul anilor aceasta prestigioasa institutie de cultura. (G.B.)

“Motto, acordul ideal … Un acord. Muzica, ca si religia e simbolul armoniei în viata, al acordului desavârsit. Si cum, pentru noi, muzicienii, acordul ideal e acel do major, îl ofer bacauanilor, ca un principiu de înalta semnificatie” declara în urma cu aproape 80 de ani, mai exact în 10 noiembrie 1936, George Enescu, dupa ce sustinuse un concert în Bacau. Autograful si interviul maestrului George Enescu apareau în nr. 15/ 789 din ziarul Bacaul. Enescu cântase în mai multe concerte în orasul nostru, cel din 1915 inspirându-l pe învatatorul Gheorghe Radu, care nota în monografia sa “Bacaul 1850-1900”: “Aplauzele îndelung repetate cu care publicul a acoperit sala, florile ce i s-au aruncat, atentia religioasa cu care a fost ascultat, dovedesc iubirea publicului fata de marele artist pe care îl pretuiesc si care, tocmai ca în basmele copilariei adoarme apele, vânturile, îmblânzeste fiarele si vrajeste chiar si sufletele zmeilor”.

Filarmonica bacauana, pe care o sarbatorim la cei 60 de ani de existenta a crescut asa, ca în poveste, cu o orchestra valoroasa, condusa de Igor Ciornei si Eugen Pricope si din 1970 de Ovidiu Balan. Secretariatul muzical a beneficiat de aportul Olgai Chirstiuc si al subsemnatei. Alaturi de orchestra, manageriata de Pavel Ionescu, apare Orchestra de camera Tescana si formatiile camerale ce au evoluat în aceasta saptamâna pe scena Ateneului: Duo Capriccio, Trio Syrinx, Trio de coarde Ateneu, Cvartetul Fagottissimo si Cvartetul Consonante. Membri ai Filarmonicii „Mihail Jora” cânta de-a lungul anilor ca solisti cu orchestra.



Repertoriul acestei orchestre este, fireste, foarte vast si variat din punct de vedere stilistic, respecând si cerinta de a fi placut publicului. Promovarea tinerilor artisti se realizeaza prin concerte educative – asa cum vor fi si în saptamâna urmatoare în cadrul Saptamânii altfel – în repetate colaborari cu Colegiul National de Arta „George Apostu”, în „Galele tinerilor concertisti” si „Tribuna tinerilor dirijori”.

De-a lungul anilor, orchestra a sustinut mai multe concerte peste hotare, în Italia, Germania, Franta, Spania, SUA, Gibraltar, spectacolele fiind bine primite si apreciate.

Orchestra a înregistrat multe minute de muzica, pe discuri de vinil si CD-uri, unul dintre acestea fiind distribuit recent de reputata revista muzicala Amadeus (Italia).

În concertele saptamânale, în recitalurile si concertele Festivalului “Enescu – Orfeul Moldav”, ori la “Zilele Muzicii Contemporane” – primul festival de muzica noua organizat în România – vrem sa credem ca a fost slujita, asa cum spunea Mihail Jora:… “muzica, cea mai nobila si mai luminoasa arta, care înlatura, zâmbind, orice atingere necurata”. La ceas aniversar, ne alaturam prietenilor muzicii din tara si de peste hotare, care au îndreptat un gând de bucurie si de viata lunga artistica Orchestrei Filarmonice “Mihail Jora”: “La multi ani!”

Ovidiu Balan 1

Interviu cu Ovidiu Balan – dirijor si director onorific si Pavel Ionescu – managerul Filarmonicii „Mihail Jora”

Maestre Ovidiu Balan, cum arata Filarmonica „Mihail Jora” când ati dirijat prima oara aici?

În anul 1968, la prima mea colaborare cu Filarmonica din Bacau, institutia era tolerata pe la Casa de Cultura a Sindicatelor din Bacau iar birourile erau în fostul Teatru de Papusi. Nu aveam sediu si nici sala. Toate manifestarile muzicale se tineau în sala Teatrului Bacovia sau în sala Casei de Cultura. Erau doar 3 absolventi cu studii superioare. Cu toate acestea, se muncea foarte serios la pregatirea programelor iar concertele aveau un nivel aproape de profesionalism.

Cum vede „înteleptul“ Ovidiu Balan viitorul, în general si al artei muzicale, în  special?

Nu ma consider un întelept, ci doar un om cu experienta. Viitorul artei nu-l întrevad. Ma îngrijoreaza scaderea interesului general pentru arta si în special pentru muzica. Este o situatie pe plan mondial din care nu stiu cum vom iesi. Cu toate acestea mai gasim tineri care doresc sa se manifeste studiind un instrument muzical, învatând o poezie sau interpretând un rol dintr-o piesa de teatru. Sa fim optimisti si sa credem ca arta, ca si viata, vor dainui..!!!

Pavel Ionescu 1

Domnule Pavel Ionescu, manageriatul dumneavoastra constituie un impuls atât sub aspectul complexitatii actului artistic cât si al profesionalismului orchestrei. Sunt împliniri vizibile si recunoscute, ce continua realizarile maestrului Ovidiu Balan. Exista si neîmpliniri?
Pavel Ionescu: Bineînteles! Multe din ele sunt legate de perioada pe care o traversam, de incertitudini, de neclaritati în special în legislatie si automat de frustrarile si tensiunile din cadrul colectivului pe care vrei sa-l conduci si care nu-ti ofera linistea de a construi si de a asigura o crestere continua a calitatii artistice a grupului. Altele tin de structura umana, diferita de la o persoana la alta, atât de greu de armonizat într-un grup care deja prin simpla apartenenta la actul de creatie te duce cu gândul la un manunchi de personalitati pe care câteodata îti este mai dificil sa le înrolezi în ceea ce înseamna o orchestra, adica într-o creatie colectiva.

Saizeci de ani înseamna o crestere a valorii profesionale, dar si un suport din partea ordonatorului de credit. Vorbiti-ne despre acest aspect esential.

Fara îndoiala, faptul ca de-a lungul celor 60 de ani de existenta am avut sansa sa avem putini ordonatori de credit, ne-a asigurat stabilitate, conditie esentiala pentru a putea creste un colectiv valoros. Ultimii 25 de ani, în care ordonatorul principal a fost Consiliul Judetean si în care am avut doar doi presedinti de consiliu, domnii Neculai Lupu si Dragos Benea, au fost si anii în care Filarmonica din Bacau a „explodat” în viata artistica din tara si strainatate. Beneficiind de o conducere echilibrata si înteleapta si de sustinere neconditionata în toate proiectele pe care le-a propus, institutia a devenit în scurt timp unul din colectivele valoroase ale tarii, un vector de imagine important al judetului Bacau, perfect integrat în structurile europene.

Ozana Kalmuski Zarea

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri