28 martie 2024
Interviu„E usor sa construiesti un mall, dar e greu sa faci sa...

„E usor sa construiesti un mall, dar e greu sa faci sa bata inima in el”

– interviu cu omul de afaceri bacauan, Ovidiu Budeanu

Ne-am cunoscut la mijlocul lunii martie, in 1990, pe o nava de pescuit a flotei române de specialitate, undeva in Atlantic, in zona Nouadhibou, Mauritania. Eu eram marinar stagiar, el, inginer electronist. Fiind amândoi din Bacau am povestit multe despre orasul nostru. Timp de câteva luni, nava Caliman ne-a fost si casa si masa. Ne-am revazut acasa, dupa care drumurile noastre s-au despartit. Fiecare pe alte nave. Peste câtiva ani, Ovidiu Budeanu s-a lasat de navigatie si a trecut in lumea afacerilor. Anii au trecut, si in urma cu câteva zile ne-am intâlnit in biroul lui, unde, dupa ce am depanat amintiri din El Dorado-ul marinarilor din flota I.P.O. Tulcea (Intreprinderea de Pescuit Oceanic), Las Palmas, am vorbit despre un brand care reprezinta Bacaul, un nume pe care il pastoreste Ovidiu Budeanu – Arena Mall.

-Arena Mall. De ce ati botezat mall-ul bacauanilor, «Arena»?



-Când ne-am gândit la acest nume, am vrut sa aratam ca este un loc unde se intâmpla evenimente. Iar in cei opt ani de când suntem pe piata, pe lânga shopping si zonele de agrement, am oferit bacauanilor foarte multe evenimente.

-De opt ani bacauanii vin in Arena Mall. Sa facem o scurta radiografie a acestor ani.

-Arena Mall s-a deschis pe 12 decembrie 2007. Atunci aveam o firma de management care se ocupa de mall, pentru ca am considerat ca trebuie sa pun profesionistii la treaba. Era o firma din Portugalia, Sonae Sierra. Pentru ca eram primul mall, am avut puncte tari. Am putut sa negociem la inceput o chirie mai marisoara, pentru ca mergea piata. Creditele se accesau destul de usor la vremea respectiva. Noi am accesat creditul online, la diferite banci din tara dar si din strainatate si am batut palma cu o banca din Viena. A trebuit atunci sa demolam intreaga fabrica de incaltaminte, pentru ca la constructia unui mall ai nevoie de un spatiu mare. Poate la inceput o parte din oameni erau suparati pentru ca am demolat fabrica, dar, mai târziu, s-a demonstrat ca acest lucru a fost benefic pentru comunitate. Mai erau in jur de 300 de persoane angajate, care, si acum, o parte din ele, lucreaza in Arena Mall. Dar sa nu intram prea mult in amanunte pentru ca am avea de povestit foarte, foarte mult. Va spun doar ca atunci au venit foarte tare chinezii, italienii s-au dus pe piata asiatica iar noi am devenit nerentabili. Asta pe scurt. Atunci am tras concluzia ca cea mai buna varianta ar fi sa construim un mall.

-Putem spune ca sunteti pionier in acest domeniu in Bacau. Sunteti primul care a construit un mall in oras, si pâna in momentul de fata, ultimul…

-Nu pot spune ca sunt ultimul… Am avut noroc ca am avut chiriasi de la inceput, mall-ul a fost incarcat suta la suta. In prima faza am avut 19.000 de metri patrati, fara Cinema City. Apoi a venit 2008 cu criza si ne-am pus intrebari despre ce e de facut. Am considerat ca este bine sa facem un sondaj, un chestionar cu 12 intrebari prin care am vrut sa aflam ce isi doresc bacauanii de la Arena Mall. Concluzia a fost una cât se poate de simpla. Bacauanii isi doresc sa gaseasca in Arena Mall ce nu gasesc in restul orasului, si invers. Adica mall-ul sa fie mall in adevaratul sens al cuvântului. Atunci ne-am indreptat catre brand-uri puternice, cum ar fi Zara. Aici a fost o intreaga poveste, dar am reusit pâna la urma sa aducem brand-ul spaniol in Bacau. Pentru ca daca nu ai Zara nu esti mall, esti galerie. Iar Zara a tras dupa el celelalte brand-uri: Sephora, H&M, brand-uri apreciate de oameni. Trebuie remarcat ca, atunci când a venit criza, am renuntat la contractul de management cu firma portugheza si am trecut la managementul „in house”, adica l-am preluat eu.

-Care a fost cheia succesului, având in vedere ca era perioada de criza?

-Am facut un mix de magazine, sa putem oferi ceea ce in principiu isi doresc consumatorii. Este o reteta de succes, sa poti sa dai ceea ce se doreste in zona, tinând cont de mai multe criterii, cum ar fi puterea de cumparare, de vârstele clientilor etc. Si cel mai important a fost ca am ramas singur pe piata. Din punctul meu de vedere, criza a facut un lucru bun pentru ca erau alte cinci proiecte de constructii de mall-uri in Bacau, proiecte foarte puternice, gata de ridicare. Din cauza crizei, dezvoltatorii au renuntat la acele proiecte.

-E greu de administrat un mall ?

-E usor de construit un mall, dar e greu sa-l tii. In prima faza, lumea spune ca mall-ul este un activ, dar el genereaza foarte multe cheltuieli. Numai impozitul pe cladire este de ordinul miliardelor. Deci, daca Doamne fereste, nu produce, in al doilea an statul te vinde. In afara de banca, noi avem 235.000 de euro cheltuieli operationale. Mall-ul se amortizeaza in peste 20 de ani. E greu. Oamenii vad doar partea de suprafata, ca se fac bani. Nu e chiar asa.

-Tragând linie, sunteti multumit de ceea ce ati realizat pâna acum?

-De la inceput am fost multumit. Este o afacere frumoasa, o afacere care poate sa educe si copiii in spiritul asta. Mall-ul poate sa aiba o viata lunga daca dupa o anumita perioada se modernizeaza. Tot timpul trebuie sa faci câte ceva, pentru ca totul sa devina nou.

-Sunteti zi de zi in mall si supravegheati ca totul sa fie in ordine…

-Asa e. In fiecare dimineta fac rondul. Dupa ce-mi duc fata la scoala vin la mall si in primul rând fac rondul. Nu exista un lucru sa nu-l vad. Si seara inainte sa plec, la fel. Atunci trec si prin magazine, sa vad si reactia vânzatorilor, a oamenilor, clientilor, pentru ca ma intereseaza.

-Stati foarte bine si din punct de vedere al securitatii. A fost odata si o poveste cu niste bani gasiti…

-Sefii de tura de la Security sunt foarte bine pregatiti si sunt foarte vigilenti. S-au gasit multe obiecte pierdute, uitate, iar in acea poveste despre care ati amintit este vorba despre o suma de 35.000 de euro. Noi suntem singurul mall din tara care are pe site o rubrica „obiecte pierdute/ obiecte gasite”. Nu exista lucru gasit in Arena Mall si care sa nu fie predat la Security, sa-l punem pe site, pentru ca apoi lumea sa-l poata recupera. Telefoane, bani, carti…orice. A fost acea situatie in care am gasit o geanta cu 35.000 de euro, uitata intr-o cafenea, am sunat persoana respectiva si a venit si i-am dat banii inapoi. Clientul a fost placut impresionat. Nu s-a gândit ca-si va recupera banii. Au fost si alte situatii. S-au pierdut mii de euro si toti au fost recuperati de catre pagubasi. In tot mall-ul sunt camere video de supraveghere.

-Cum se prezinta astazi Arena Mall?

-Noi incercam sa ne adaptam din mers. Asta ne intereseaza foarte mult pentru ca se schimba si profilul de consumator. Si bacauanul s-a educat. Daca la inceput am fost martor la anumite scene, sa le spun asa, cum unii oameni se uitau pe geam si nu aveau curaj sa intre, in mintea lor crezând ca mall-ul este ceva scump, astazi oamenii nu mai percep chiar asa ideea de mall. Bine, sa nu ne imaginam acum ca este ceva foarte ieftin. Cei opt ani de experienta ne-au invatat sa fim mai aproape de client, sa identificam ce-si doresc acestia. Noi in fiecare an facem chestionare tocmai pentru a afla ce-si doresc oamenii sa gaseasca la noi in mall, daca stiu de Arena Mall s.a.m.d. Si când vedem ca oamenii vor câte ceva, incercam pe cât posibil sa implementam acel ceva. Acum si piata româneasca cere, e un moment favorabil pentru Arena Mall pentru ca au inceput sa vina brand-uri din strainatate, care vor ca dupa ce intra pe piata din capitala sa se extinda si in provincie. Spre bucuria noastra, mall-ul din Bacau este un mall cautat de investitori. Arena Mall este pe placul investitorilor pentru ca, chiriasii au rezultate, si acestia vorbesc intre ei.

-Ati inceput lucrari de reconfigurare a unor spatii ceea ce inseamna ca in Arena Mall se vor deschide noi magazine. Se pot astepta bacauanii la noi surprize in aceasta primavara?

-E adevarat. Suntem intr-o campanie de reconfigurare pentru ca avem câteva contracte cu brand-uri noi ce vor veni in Arena Mall. Printre acestea, am incheiat contract cu LC Waikiki (brand de imbracaminte si accesorii de moda, care se adreseaza tuturor categoriilor de vârsta), care este foarte bun pentru familie. LC Waikiki va fi la etajul I pe o suprafata de 1000 de metri patrati, iar lucrarile vor fi gata, undeva prin luna iunie. Apoi intra Pizza Hut, care a mai fost la noi, dar au fost ceva probleme când a inceput criza, important este ca acum revin. Am adus un brand, English Home, cu articole de lux pentru casa, dar ieftine si care este prezent in alte mall-uri frumoase din România. Ce am avut pâna acum de la Adidas era o franciza iar de acum avem contract cu Adidas Official (imbracaminte si incaltaminte sport pentru femei, barbati si copii). Noriel de la etajul I se transforma in Noriel Megastore (jucarii, produse si accesorii de puericultura pentru copii, sub marca Noriel Bebe, articole de imbracaminte pentru copii si o linie speciala de imbracaminte „maternity”, pentru femeile gravide), la etajul II, pe 700 de metri patrati. Dupa cum ati vazut, MIZAR, un foarte bun brand bacauan, si-a facut un nou look si se extinde, chiar dublându-si suprafata. Mai avem un brand, House, din Polonia, cu imbracaminte si accesorii de moda pentru tineret, si nu in ultimul rând, aducem un brand care se numeste PEPCO. Este vorba despre un brand sud-african, un fel de discounteri, care aduc imbracaminte pentru femei, barbati si copii, articole de casa, jucarii si produse educative, produse de papetarie si articole de sezon, toate la preturi foarte mici. Este un brand foarte bun care acopera o nisa de cumparatori care se orienteaza pe discounturi. Veti vedea aici, de exemplu, perechi de pantofi la 12 lei. Acest brand este prezent in mai multe mall-uri mari din tara, mai mult decât atât, a deschis 60 de magazine in România intr-un singur an. Sunt sigur ca va prinde la bacauani. Toate aceste lucrari vor fi finalizate, pe rând, pâna in luna august. Aceste noi brand-uri vor fi prezente in Arena Mall imediat cum spatiile vor fi gata.

-E scumpa chiria in Arena Mall?

-Noi nu avem o suprafata foarte mare sa punem multi chiriasi, de aceea trebuie sa fim foarte atenti din acest punct de vedere. Noua ne trebuie o echilibrare intre magazinele mari si cele mici, pentru ca, pe metru patrat, magazinele mici ne platesc mai multi bani. Magazinele mari, cum ar fi Zara sau H&M au alte facilitati la chirie, pentru ca noi câstigam altfel acolo, procentual, din volume mari de vânzare. Noi nu avem un pret fix pe Arena Mall. Pretul e dat de vad, de trafic. La intrare poate fi si de 100 de euro pe metru patrat iar la etajul I, intr-un colt poate fi si de 5 euro.

-Ce ne va aduce in viitor Arena Mall?

-Eu sunt incântat de tot ce s-a intâmplat pâna acum. Urmeaza sa incheiem aceasta faza, cu aceste brand-uri noi pe care le aducem pentru bacauani. Cu toate acestea, nu ne oprim aici. Suntem mereu in discutii cu alti si alti posibili clienti. Ne propunem pentru 2017-2018 sa aducem un nou design, iar urmatorul pas este extinderea si modernizarea mall-ului bacauanilor. La final trebuie sa mai spun ca Arena Mall are un trafic de aproximativ 3,5 milioane de vizitatori pe an, din Bacau, Onesti, Comanesti, Moinesti, Iasi, Piatra Neamt, Roman, Vaslui, Suceava, Bârlad, Adjud, Focsani, Botosani si nu numai.

[wonderplugin_gallery id=”462″]

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri