Saptamâna trecuta a fost termenul limita pâna la care firmele bacauane erau obligate sa achite prima transa din controversata taxa pe constructiile speciale. Aveau aceasta obligatie societatile care detin in proprietate de la parcari, rampe de încarcare-descarcare, baraci, magazii, soproane si pâna la cosuri de fum sau turnuri de racire etc.

Impozitul de 1,5 la suta pentru constructiile speciale (denumit drept „taxa pe stâlp”) trebuie calculat si platit de catre persoanele juridice, in doua transe, pe 26 mai si 25 septembrie, inclusiv, a anului pentru care trebuie achitat.

„Pâna la termenul legal, din 26 mai, au fost depuse 165 de declaratii, pentru o valoare de 1,931 de milioane de lei, reprezentând impozitul pe constructiile speciale. Nu este o suma foarte mare, pentru ca la Administratia Judeteana a Finantelor Publice Bacau au ramas doar contribuabilii mici si mijlocii. Astfel, cei 36 de contribuabili mari sunt administrati fiscal de directia speciala din Bucuresti, din cadrul Ministerului Finantelor.”
Mircea Muntean, director AJFP Bacau

Potrivit AJFP Bacau, institutia are in administrare fiscala circa 25.000 de contribuabili mici si mijlocii. Se poate, deci, presupune ca incasarile din aceasta taxa ar putea fi, in realitate, mult mai mari, in contextul in care impozitul este datorat inclusiv pentru piste si platforme, helestee, iazuri, bazine, infrastructura drumuri (alei, strazi, autostrazi) etc.

De altfel, autoritatile estimau incasari, la nivel national, de peste 1 miliard de lei, in vreme ce specialistii in domeniul fiscal apreciau ca taxa pe stâlp ar putea aduce la bugetul statului cel putin o jumatate de miliard de euro.

Cert este ca, pentru neplata taxei, legile fiscale prevad, pe lânga amenzi intre 1.000 si 5.000 de lei, si penalitati si dobânzi de 0,03% pentru fiecare zi de intârziere. Contribuabilii trebuie sa se inregistreze ca platitori de impozit pe constructii prin formularul 010, urmând sa-l declare si sa-l plateasca prin formularul 100.

„Taxa pe stâlp”, considerata de unii analisti drept „cel mai anti-economic si anti-national impozit din ultimii zece ani”, este, in realitate, un impozit pe investitii, care ii va afecta cel mai mult pe producatorii de energie, pe cei din agricultura si firmele din logistica, plus tot ce urmeaza, in aval, inclusiv consumatorii finali.

Taxa a fost aprobata de Guvern fara consultarea mediului de afaceri si in lipsa unei analize temeinice a impactului financiar. Taxa de 1,5% din valoarea constructiei a fost introdusa la inceputul acestui an, iar normele metodologice privind modul de achitare a taxei au fost aprobate abia la sfârsitul lunii trecute.

loading...

Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

LĂSAȚI UN MESAJ