Dispute etnice la Ghimes?

1


Mai multi cetateni din comuna Ghimes-Faget au trimis presei o plângere în care vorbesc despre situatia din comunitatea lor, respectiv despre modul în care convietuiesc maghiarii si românii în aceasta comunitate.

Acestia au si o nemultumire concreta, legata de preotul catolic din localitate care, „în loc sa se ocupe de menirea pe care o are în comunitate, a reusit sa dezbine si sa ne invrajbeasca între noi, români si maghiari care am convietuit ani de zile în liniste si pace.”

Acestia sustin ca sunt sicanati pentru ca si-au înscris copiii la scoli românesti, dar si ca preotul îi jigneste, favorizându-i pe maghiari.

„Noi întelegem dorinta de a alipi Ghimes-ul la zona secuimii, dar acest lucru nu este posibil deoarece în zona sunt foarte multi români, care sunt ignorati în continuu care sunt fortati prin orice mijloace sa se declare maghiari”, mai spun semnatarii scrisorii, fam. Tanko, Iesan, Oltyan, Barsan.

Parintele Iosif Solomon, cel la care se face referire în scrisoare, paroh în localitate din 2004, sustine ca toate acuzatiile sunt calomnii.

„Sunt doar calomnii la adresa mea. S-au spus lucruri care nu sunt adevarate. Copiii aici merg la scoli românesti, eu am vorbit la festivitatile scolare si în limba româna, si în maghiara. Eu ce pot sa fac daca 90 la suta dintre credinciosi vorbesc ungureste? Eu celebrez slujba în ungureste, dar pot sa fac si în limba româna. Eu ma bucur ca si copiii stiu o limba straina în plus, dar ei sunt crescuti în familii românesti. Nu stiu cui foloseste aceasta vrajba, dar cred ca noi trebuie sa muncim pentru binele tuturor oamenilor”, a spus pr. Iosif Solomon.

De cealalta parte, primarul Vilmos Gîrbea, în functie de 16 ani, sustine ca nu ar fi motive de discutii între români si unguri, iar numele semnatarilor nu îi sunt cunoscute.

„Nu au existat niciodata probleme între cele doua comunitati. Singurul motiv pentru care s-a iscat treaba asta ar fi sa se faca dezordine. Niciodata nu au avut un cuvânt de împartit”, a declarat primarul din Ghimes.



Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

1 COMENTARIU

  1. Stimata redactie,in primul rand articolul indica unele probleme etnice din zona Ghimes,probleme sesizate de ramuri din familiile Tanko,Iesan,Oltyan,Barsan,ramuri cu rezonanta romaneasca.Trebuie sa recunoastem ca in Ghimes,in urma procesului de migrare din religia greco-catolica la romano-catolica,in anul 1947,prin trecerea la romano-catolicism foarte multi si-au spus unguri.In Ghimes exista familii la care in perioada diktatului de la Viena,1940-1944,cand Ardealul de Nord a fost incorporat Ungariei,familii care au fost maghiarizate si au beneficiat de unele facilitati ca atare au existat in periada respectiva niste restrictii pentru romani.Foarte multi romani s-au adaptat situatiei si s-au lasat adoptati de maghiari.Nume ca Oltyan,Bersan au fost maghiarizate mai usor,Iesan nu prea s-a putut maghiariza,dar foarte multi Iesan se regasesc printre romano-catolici.Problema este ca in Ghimes se intelege gresit ca daca esti romano-catolic,esti automat considerat maghiar.In Ghimes a existat la capatul satului acolo unde a fost granita,o comunitate restransa formata din militari graniceri,grajdari si palmasi cu solda care au fost singurii romano-catolici,ei avand acolo abia din 1782 o biserica,construita din ordinul suveranei imperiale Maria Tereza.Acea biserica a fost prima biserica romano-catolica din zona.Biserica reprezentativa a zonei a fost cea romaneasca din centrul comunei,care apare pe hartile militare austriece inca de cand aceste harti au fost elaborate in 1769.Adevarul ca suferintele romanilor din Ardeal se cunosc de veacuri bune,de cand aceasta natiune a convietuit cu ungurii atunci cand acestia erau stapani si ceilalti iobagi.Problema este ca sunt foarte multi cu numele de mai sus care au iesiri nationaliste,considerand ca ei sunt unguri.Asa ca putini cred ca si-ar manifesta dorinta sa reclame practici antiromanesti dintre cei amintiti in articol.In primul rand daca ar fi romani adevarati si-ar schimba numele din Oltyan,Bersan in Olteanu sau Bârsan.Petardele astea sunt date cu scopul de a crea confuzie,de a ascunde adevarul,de a falsifica realitatea,de a indrepta atentia asupra unor probleme care exista dar dupa cum am spus cei care se considera calcati in picioare,daca se simt români sa faca bine sa-si românizeze numele inapoi.

LĂSAȚI UN MESAJ