20 aprilie 2024
ActualitateDe la Regiunea Bacau, la Regiunea Moldova

De la Regiunea Bacau, la Regiunea Moldova

Descentralizare si dezvoltare unitara, acestea ar fi beneficiile regionalizarii administrative. In fapt, cel mai mult conteaza banii. Bugetul UE pe 2014-2020 va fi structurat pe regiuni, deci trebuie sa avem regiuni. “Marea reorganizare”, prezentata de premierul Ponta ca deziderat propriu, nu e decât “pisica” pe care o scutura UE.

Despre regionalizare a inceput sa se vorbeasca la un an de la intrarea tarii noastre in UE, când autoritatile s-au confruntat, la depunerea proiectelor pe diverse programe, cu criteriul populatiei: cu cât este mai mare numarul beneficiarilor unei investitii cu atât mai mare e sansa de a obtine finantare. Si invers. Din acelasi motiv, comunele si orasele s-au asociat si au infiintat ADIB si ADIS, prin care vor obtine 160 de milioane de euro pentru serviciile de apa si salubrizare. Primul pas a fost aparitia celor opt agentii de dezvoltare – ADR N-E, ADR S-E, ADR N-V etc. – si a regiunillor de dezvoltare, care, in prezent, nu au personalitate juridica si nu sunt ordonatori de credite. Legat de asta, au existat putine discutii. Când e vorba de regiuni administrative, se ascute lupta. Si PSD, si PD-L au promovat regionalizarea administrativa când erau la putere si au criticat-o din opozitie. Daca in toamna 2011, PSD afirma ca reorganizarea nu trebuie facuta “peste noapte”, ci incet si pregatita atent, brusc, premierul Ponta da startul transformarii regiunilor de dezvoltare in unitati administrativ-teritoriale. Nu vor disparea judetele si CJ, doar se vor subordona Consiliului Regional (CR), dar vor disparea prefecturile. Conducerea CR va fi aleasa prin vot de catre primarii si consilierii judeteni din judetele care vor forma respectiva regiune. Mai multi primari, intr-un judet, inseamna mai multe voturi. Va conta, fireste, si culoarea lor politica.

Primii pasi: S-au comasat institutiile!



Primii pasi pentru conturarea regionalizarii au fost facuti deja de Guvernul Ponta. Unele institutii au fost comasate, de exemplu, comisariatele judetene au fost unite in comisariate regionale, in timp ce altele au fost desfiintate sub pretextul diminuarii cheltuielilor. Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) e un exemplu de comasare in opt structuri regionale, pe modelul regiunilor de dezvoltare. Comisariatul Regiunii Nord-Est este format din toate oficiile din Iasi, Botosani, Neamt, Suceava, Bacau si Vaslui, cu sediul central la Iasi. Reorganizarea a avut loc in octombrie 2012. Agentiile regionale de protectia mediului, tot opt la numar, au fost desfiintate in aceeasi luna si s-a revenit la organizarea anterioara, cu 42 de agentii judetene. In acest caz, s-a invocat o economie la bugetul de stat de 305.000 lei, dar in nota de fundamentare a proiectului se arata ca „persoanele juridice, cele fizice si chiar angajatii institutiilor erau obligate sa se deplaseze frecvent in judetul de resedinta a agentiei regionale pentru realizarea atributiilor, aceasta situatie implicând intârzieri nejustificate a procedurilor de emitere a actelor de reglementare si cheltuieli nejustificate”.

Sa se desfiinteze primesc: Birou in loc de inspectorat

Reorganizarea Inspectoratului de Stat in Constructii (ISC) s-a facut inca din 2011, când ministrul Elena Udrea a decis ca toate inspectoratele judetene sa se desfiinteze in favoarea a opt structuri regionale. S-a vorbit tot despre reducerea cheltuielilor si subtierea aparatului de lucru, dar in fiecare judet a ramas functional biroul institutiei, unde cetatenii au putut depune reclamatii. Directia Regionala in Constructii Nord-Est cuprinde inspectoratele din Iasi, Botosani, Suceava, Vaslui, Neamt si Bacau. Cel mai important aspect e poate acesta: regiunile vor accesa de acum fondurile europene direct, fara sa mai treaca pe la Ministerul Dezvoltarii, vor putea lua credite si, in afara de armata, justitie, politie si sisteme de control, toate celelalte domenii vor intra in coordonarea CR. Vorbim aici de sanatate, drumuri, scoli. (Silvia Patrascanu, Andreea Gavrila)

Descentralizare, particularizare, cooperare

Exista doua beneficii majore pe care le-ar aduce regionalizarea. In primul rând, deciziile vor fi luate mai aproape de unitatea administrativa implicata. Cu alte cuvinte, CR, care cunoaste mai bine decât Guvernul nevoile populatiei din Bacau, Botosani, Vaslui, va gasi solutii mai potrivite. In al doilea rând, nu vom mai avea investitii pe bucati, in diverse comune si orase, si pete albe in dezvoltarea zonei. De exemplu, retele de apa care nu se intâlnesc sau drumuri asfaltate numai pâna la iesirea din judet. Toate proiectele vor presupune cooperare si integrarea in planul de dezvoltare regional.

„Nu cred ca regionalizarea este realizata grabit, dimpotriva, mi se pare ca intârziata. Din 2014, singura modalitate de a accesa fonduri europene va fi prin intermediul regiunilor. Daca tot o mosim ramânem fara bani! Totul e ca regiunile sa functioneze eficient si sa stabileasca prioritatile pe baze realiste. Doar asa vom putea ca, in loc sa tot cârpim, sa facem investitii serioase.”
Lucian Ciubotariu, deputat PNL, membru in Comisia pentru Afaceri Europene

„Discutia privind regionalizarea trebuie abordata pe doua coordonate: subsidiaritatea si interesul general. Nu putem eluda faptul ca ne aflam in Regiunea N-E, practic, cea mai saraca regiune a Europei. Acest principiu, al regionalizarii, se refera, in special, la coordonarea la nivel macro a regiunii privind anumite proiecte si elemente structurale concrete.”
Cosmin Necula, deputat PSD, membru in Comisia Juridica

„Regionalizarea este, oricum, necesara ca urmare a recomandarilor CE, dar si pentru ca trebuie conturate cele opt zone economice. In acelasi timp, este o chestiune delicata, pe fondul obiectiilor prezentate de UDMR, care cere gruparea comunitatilor maghiare. Regionalizarea trebuie sa tina cont doar de elementele economice si de cele de cartografiere.”
Constantin Avram, deputat PC, membru in Comisia pentru Administratie Publica

„Infiintarea regiunilor, pastrând in acelati timp si judetele, nu reprezinta decât o birocratizare in plus. Intervine o noua structura administrativa intre judete si agentiile de dezvoltare regionala. Când faci o noua structura administrativa birocratizezi in plus. Ce facem, vom dota inca o institutie la nivel regional cu oameni, cu sefi?”
Gabriel Berca, fost ministrul al Administratiei si Internelor (toamna 2012)

Si Justitia se va plia noii formule teritoriale. In cazul regionalizarii, in toata tara vor exista opt curti de apel. In plus, premierul ar dori sa desfiinteze un grad de jurisdictie intrucât, spune el, „procesele dureaza mult prea mult”.

România, fortata sa se regionalizeze!

Nu prea au de ales autoritatile locale daca vor sa obtina bani de la UE in executia bugetara 2014-2020 decât sa se organizeze in aglomerari urbane mari, sa incheie parteneriate cu Guvernul si Comisia Europeana. Nu in ultimul rând, proiectele propuse spre finantare trebuie sa aiba la baza o strategie de dezvoltare regionala, nationala, europeana.

Economistii bacauani sustin ca din punctul lor de vedere „la nivel macro, fondurile se gestioneaza mai bine. Uniunea Europeana este obisnuita sa lucreze cu regiuni, asa cum sunt definite chiar de aceasta structura. Astfel, dezvoltarea regiunii va fi coerenta per ansamblu”.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri