De ce sunt inca scumpi carburantii la pompa?

0


OMV Petrom, compania cu cea mai extinsa retea de benzinarii din tara, a scumpit carburantii la pompa cu 3 bani motorina, in vreme ce pretul benzinei a scazut cu 5 bani. Inainte de aceasta decizie, cu 1 februarie, compania majorase preturile carburantilor cu 5 bani pe litru. Astfel, in prezent, la statia peco din zona Milcov, litrul de motorina costa 4,24 lei, iar cel de benzina 4,49 lei. Cu mici exceptii, combustibilii auto costa relativ la fel in toate statiile de carburanti din judet, in conditiile in care fiecare unitate are libertatea de a adauga sau reduce preturile in limita a 5 la suta fata de cel de referinta.

Mai mult „sus” decât „jos”

De la inceputul anului, pretul carburantilor comercializati în România a scazut cu circa 16 la suta, in principal ca urmare a reducerii TVA la 20 la suta.

De altfel, se continua trendul descendent al pretului carburantilor la pompa inceput in vara trecuta. Atunci, cotatiile barilului au scazut cu 70 la suta in doar sase luni. In prezent, barilul de titei a ajuns sa valoreze undeva la 25 de dolari, situatie generata, in principal, de excesul de oferta de pe piata.

Aici este „meritul”Arabiei Saudite, cel mai important jucator din cadrul OPEC, care doreste sa scoata de pe piata producatorii alternativi de petrol mai scump, in special SUA. Pe de alta parte, in jocul preturilor titeiului a intrat si perspectiva unor exporturi mari de petrol din Iran, producator asupra caruia i-au fost ridicate sanctiunile internationale.

Cine ia caimacul cel mai gros?

S-a vorbit foarte mult despre nivelul destul de mare al pretului petrolului la noi. In acest sens, cel mai des, s-a invocat cursul de schimb leu/dolar, care a crescut, în ultimele luni (atenuând efectul benefic al ieftinirii titeiului), dar si nivelul taxelor incluse in pretul la pompa – circa 58 la suta. Potrivit specialistilor, o ieftinire de 50 la suta a barilului ar fi trebuit sa genereze o scadere a pretului carburantilor cu aproximativ 20 la suta. Or, realitatea din piata indica o cu totul alta situatie. Astfel, desi titeiul inregistreaza cele mai scazute cotatii din ultimii 12 ani, in România, carburantii auto continua sa fie cei mai scumpi din UE.

„Fiecare producator are propria sa politica, isi stabileste pretul lui. Si aici adauga acciza – componenta cea mai mare din pret, TVA-ul – care este unic – si isi mai pune si adaosul comercial, astfel incât sa-i acopere cheltuielile si sa-i asigure si un mic profit, evident. Insa, importante in stabilirea preturilor la pompa sunt, in primul rând, cheltuielile cu rafinarea, apoi restul taxelor aplicate de stat si la final adaosul comercial, care, normal, are inclus si TVA.

In mod normal, ne-am putea astepta ca scaderile in statiile de carburanti sa fie mai mari, insa numai daca acciza ar fi mai mica si daca cel care face rafinarea va proceda la ieftinirea produselor”, este de parere economistul Mircea Muntean, fost sef al Finantelor bacauane. Asadar, ponderea in stabilirea preturilor in statiile de carburanti este detinuta de impozite si taxe, respectiv TVA si accize (inclusiv supraacciza de 7 eurocenti, care ar urma sa fie scoasa abia la anul), urmate de marfa propriu zisa – pretul petrolului (inclusiv costurile cu aprovizionarea si prelucrarea materiei prime), costurile de logistica ale producatorului si distribuitorului de carburanti (salarii, taxe, impozite locale, utilitati, investitii care includ si dobânzile la credite, roviniete, anvelope etc.), cursul de schimb si, abia la final, adaosul comercial.



Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

LĂSAȚI UN MESAJ