Dadaisti pe viata / Simpozion International „Tristan Tzara si Cultura DADA”

3


Moinesti. Un oras cuprins de spiritul si cultura DADA, de la a carei aparitie s-au implinit, pe 8 februarie, 100 de ani. Unul dintre cele mai controversate si dinamice curente artistice din istoria moderna a secolului XX, fenomenul „dada” a fost in masura sa zguduie din temelii conceptia despre arta intr-un moment in care continentul european era si asa bulversat de catastrofa produsa de primul Razboi Mondial.

Autorul ideilor novatoare cu privire la menirea artelor intr-o lume aflata in degringolada a fost Samuel Rosenstok, nascut in Moinesti, 16 aprilie 1896, devenit cunoscut in intreaga lume cu numele de Tristan Tzara si recunoscut ca parintele Dadaismului.

Timp de trei zile, Moinestiul a respirat frisoanele avangardiste ale acestui inceput de secol XXI, tinând treaz, prin artistii locali sau veniti din multe alte zone culturale, spiritul viu al uneia dintre cele mai interesante personalitati mondiale care, alaturi sau impreuna cu alte mari nume nascute din lutul românesc, Eugen Ionesco, Cioran, Brâncusi, Apostu etc., a marcat definitiv contributia culturii române la cea europeana.

„Am pregatit o editie aniversara, fiind a cincea editie a Simpozionului International “Tristan Tzara si cultura DADA”, dar se implinesc si niste ani importanti pentru cultura DADA, care sunt sarbatoriti in toata lumea, 100 de ani de Dadaism si 120 de ani de la nasterea lui Tristan Tzara, repere importante in cultura mondiala, iar conexiunea aceasta cu Moinestiul ne-a obligat sa facem un eveniment de anvergura, la care am avut alaturi oameni cu dragoste pentru cultura DADA, care ne-au facut onoarea de a fi impreuna la cele doua mari evenimente”, ne-a spus Viorel Costea, sufletul acestei sarbatori.

Deschiderea manifestarilor a fost un soc, o surpriza pentru toti participantii, vernisajul fabuloasei expozitii „Dada Land”, un adevarat eveniment pentru oras, pictura, grafica si instalatie, semnate de artistul Dragos Patrascu, profesor universitar la Iasi. L-am ascultat pe artist la vernisaj: “Eram la Paris, in 1996, si am vazut acolo o expozitie, se intitula “Big Bang”, era un fel de istorie a artei moderne si contemporane. Acolo mi-am dat seama de extraordinara influenta a dadaismului in arta. Am inceput sa lucrez, i-am dedicat poetului, miscarii DADA, o serie de desene, pictura, aproape 200 de obiecte – instalatii in progres. Când am fost invitat aici, eram pregatit de multi ani, sa arat lumii ce am facut, sa arat si celor din Moinesti, de unde a plecat aceasta mare personalitate a lumii contemporane.”

Surprinzator sau nu, la toate manifestarile culturale a fost prezent, discret si amabil, primarul orasului, Viorel Ilie, caruia i-am solicitat o scurta declaratie: “Un primar nu poate sa le faca pe toate, insa poate face multe lucruri daca stie, reuseste, sa atraga specialisti, oameni cu competente in domeniul respectiv. Eu nu am facut decât sa am deschiderea pentru a se intâmpla aceste evenimente, sa conving Consiliul Local ca avem nevoie si de fonduri pentru a derula toate evenimentele. Nu am alocat decât 5000 de lei, in rest a fost munca si pasiune, de aceea le multumesc tuturor”, ne-a declarat edilul municipiului.

A fost la Moinesti si avangarda artistica bacauana. Pe holul Primariei a expus “Alcatuiri Dada” Ioan Burlacu, in sala de festivitati a fost teatru: “Aventurile imblânzitorului de herghelii DADA”, cu Geo Popa si Constanta Zmeu, “Cadura mare, monser”, cu Firuta Apetrei, Florina Gazdaru si Daniela Vrânceanu.

Tzara lui Brâncusi

Vineri au iesit la rampa elevi de la Scoala “George Enescu”, cu un spectacol extraordinar de cuvinte si imagini: “Tzara lui Brâncusi”, coordonati de prof. dr. Alina Pistol, a “conferentiat” superb si imaginativ scriitorul Val Manescu cu “Hotia de cuvinte”, poetul Leo Butnaru din Chisinau, cu o paralela a avangardei românesti si ruse, la inceput de sec XX, Ioan Danila si Adrian Jicu, de la Universitatea “Vasile Alecsandri. N-a lipsit nici cel care tine treaza amintirea, opera si personalitatea lui Tristan Tzara, prof. Vasile Robciuc.

O expozitie de zile mari: “DADA Characters”, unde expun Ilie Boca, Dionis Puscuta, Felix Aftene, Bogdan Teodorescu, Mariana Popa, Carmen Poenaru, Ovidiu Ungureanu, Sorin Purcaru si multi altii, a fost vernisata la Galeria “Geneza”. “O expozitie intocmita ad-hoc, asa cum sta bine acestei idei extraordinare DADA, alcatuita din artisti bacauani, ieseni, cât si din o frumoasa colectie particulara, unde au fost expusi Marcel Iancu si Hary Guttman, dar si o revista interesanta, cu semnaturi in original ale celor care publica acolo” – Dionis Puscuta, presedinte al UAP Bacau.

“Am venit la aceasta expozitie cu trei imagini, din acelasi curent numit si supranumit DADA. Ma bucur ca am ocazia sa expun alaturi de mari artisti, cum la fel de mult apreciez ca au raspuns invitatiei noastre de a-l sarbatori pe Trista Tzara” – Ovidiu Ungureanu.

Lectia de „Dada”

Finalul celor trei zile de simpozion a fost, intr-o mare masura, un spectacol al artelor vizuale. Dupa-amiaza zilei de sâmbata i-a adunat pe moinesteni in fata Scolii cu clasele I-VIII “Tristan Tzara”, de pe strada Tristan Tzara, pentru a participa la dezvelirea bustului lui – cum altfel? – Tristan Tzara. Sculptura apartine artistului plastic bacauan Mihai Bejenaru si a fost dezvelita de catre primarul Moinestiului, Viorel Ilie, impreuna cu profesorii Ionel Purcaru si Vasile Robciug. Acesta din urma a dat glas mesajului de multumire trimis de catre Christophe Tzara, fiul celui omagiat, catre cei prezenti.

In jurul orei 17.00, la galeriile “AVA” ale Clubului Copiilor din Moinesti a fost vernisata expozitia “Resurectia DADA”. Evenimentul plastic reuneste lucrarile a trei “dadaisti” contemporani – Mircea Bujor, Ioan Viorel Cojan si Ion Vasâi – alaturi de 70 de tinere talente provenite din scolile moinestene. Lectia de “Dada” oferita, in egala masura, de catre profesori si elevi intregeste atmosfera pe care un vizitator avizat o poate gasi doar in marile muzee de arta contemporana. “Lucrarile de pictura, colajele, obiectele si instalatiile din expozitie refac un traseu experimental in care improvizatia specific dadaista, acuratetea conceptiei si executia plastica se imbina pentru a implini, nu idealuri artistice inalte, ci trairi si satisfactii spirituale de ordin personal” a marturisit pictorul Ion Vasâi.

Finalul a avut loc in Sala de festivitati a Primariei, unde a fost prezentat filmul românesc “Billion Star Hotel”, o productie cinematografica independenta care la doar câteva luni de la lansare a adunat 14 premii internationale. Spectatorii au putut dialoga cu realizatorii filmului, regizorul si scenaristul Alecs Nastoiu, producatorul Ovidiu Radian Vasu si actorul Cipri Belean. Punctul terminus al simpozionului a fost dedicat muzicii si poeziei prin recitalurile lui Zoltan Octavian Butuc si Vali Racila, care au impletit, in mod magistral, folk-ul neaos si poezia lui Nichita Stanescu cu blues-ul si jazz-ul nord-american.



Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

3 COMENTARII

  1. Cea mai clara lectie de continuitate a dadaismului e oferita chiar de poza 1 care insoteste articolul, in care se vad copacii fara ramuri, fara frunze, parca demonstrand absurdul verdetii fara verdeata, pasarilor fara aripi, oamenilor fara cap.
    La Moinesti ca la Bacau, aceiasi…

LĂSAȚI UN MESAJ