Cum se rezolva problema parcarilor in municipiul Bacau?

5


Indiferent cine va conduce primaria dupa alegerile locale, viitorul edil are o misiune dificila: sa faca loc in oras pentru miile de masini. In timp ce proiectul privind parcarile isi face cu greu loc in practica, familiile incep sa treaca de la un singur autoturism la mai multe. O solutie ar putea fi parcarile supraetajate, dar nici una nu s-a realizat in ultimii ani, in ciuda promisiunilor. Un motiv pe lânga lipsa banilor poate fi si rezistenta oamenilor.

Autoritatile locale din statiunea Mamaia au inaugurat recent prima parcare supraetajata facuta cu fonduri europene, situata in centrul statiunii. Sute de locuri de parcare vor fi disponibile, cel putin in acest an, in mod gratuit pentru localnici, dar mai ales pentru turisti. Si mai aproape de Bacau, in orasul Roman, autoritatile vor deschide in aceasta luna o parcare supraetajata exact la piata din centrul orasului. Efortul bugetar pentru realizarea acesteia a fost de 1,7 milioane de lei.
Astfel de parcari supraetajate care ar ajuta la fluidizarea traficului si la a crea un mediu ordonat ar putea fi construite in anumite puncte si in municipiul Bacau, insa desi au fost promise in nenumarate campanii electorale, nici una nu functioneaza pâna in prezent.

O astfel de parcare urma sa fie construita in spatele Teatrului Bacovia, pe strada Iernii, dar, din cauza opozitiei locuitorilor care doreau spatiu verde, aceasta nu s-a mai realizat. Oamenii s-au ales cu un mic parculet pe care nici macar nu-l ingrijesc, fiind plin de peturi si mucuri de tigara. In acelasi timp, sunt sufocati zilnic, de la ora 8 cel putin pâna la ora 17, de sute de masini ai caror soferi se invârt pâna reusesc sa-si lase masina intr-un colt. La o prima numaratoare, cel putin doua sute de autoturisme sunt parcate in preajma teatrului, a Camerei de Comert, aflata in apropiere, in jurul celor câteva restaurante sau magazine aflate in zona.

Imediat ce un loc devine liber este ocupat, asta dupa ce unii soferi parcurg chiar si de doua-trei ori intreaga parcare pentru a dibui un spatiu liber. Nu doar opozitia cetatenilor a dus la abandonarea proiectului. Desi a fost scos la licitatie proiectul, nici un constructor nu s-a aratat interesat sa-l realizeze, cel putin asa informau la acel moment autoritatile locale. „In acest caz, solutia primariei este incheierea unui parteneriat public-privat prin care Primaria Bacau sa ofere terenul, iar un investitor sa faca lucrarea iar ulterior sa-si recupereze banii”, spunea la acel moment purtatorul de cuvânt al Primariei Bacau, Ionut Tomescu.

Piata Centrala, acelasi model

Parcarea de pe strada Iernii n-a fost singura propusa pentru a rezolva problema parcarilor. In anul 2012, la momentul aprobarii bugetului local, consilierii PSD au reusit sa introduca in planul de investitii realizarea unei astfel de constructii la Piata Centrala. Desi proiectul fusese considerat „oportun si realizabil”, pâna la urma acesta a fost abandonat, fiind invocata la acel moment lipsa fondurilor.

In continuare, municipalitatea face bani la Piata Centrala din parcarea cu plata pe care a amenajat-o in 2010, ignorând aglomeratia permanenta din jur si nervii soferilor care nu au unde sa parcheze pret de câteva minute pentru a-si face cumparaturile. Nu aceeasi aglomeratie este la Piata Sud, acolo parcarea fiind plina in special peste noapte, când riveranii au acces gratuit, asta dupa ce in urma cu trei ani si aici s-a montat o bariera si se plateste parcarea cu ora. In total, insa, din taxarea soferilor care au intrat in aceste doua parcari municipalitatea a adunat la buget peste 300 de mii de lei.

Anul trecut, Primaria Bacau a pus in dezbatere publica regulamentul privind inchirierea locurilor de parcare soferilor cu domiciliul in municipiu. Desi au trecut luni bune de când consultarea publica s-a incheiat, proiectul n-a ajuns nici acum pe masa consilierilor. Primarul in exercitiu, Ilie Birzu, a promis ca acest lucru se va intâmpla curând, existând chiar posibilitatea ca pentru inceput regulamentul sa se aplice intr-un cartier sau doua, ca eventualele neconcordante sa fie rezolvate mai usor. La o prima evaluare, primaria a inventariat 11 mii de locuri de parcare, total insuficiente pentru cele circa 45 de mii de autoturisme inmatriculate in municipiu. Fiecare cetatean cu masina ar urma sa aiba un loc de parcare rezervat incepând cu ora 18 si pâna dimineata. In cazul in care locurile din jurul blocurilor sunt insuficiente, asa cum este cazul adesea, vecinii ar urma sa participe la o licitatie cu pret de pornire. Astfel, cine da mai mult se alege cu locul de parcare. Daca pâna acum suma vehiculata pentru inchirierea unui loc era de 10 lei lunar, acum taxa propusa ar urma sa fie de 5 lei.

Din banii strânsi la bugetul local prin inchirierea locurilor pentru proprietari, s-ar putea amenaja noi locuri de parcare, poate si unele supraetajate.

Prima parcare supraetajata care ar fi urmat sa fie ridicata a fost prinsa in proiectul de modernizare a Insulei de Agrement. Chiar la intrarea pe insula trebuia sa apara o astfel de constructie pe mai multe etaje. Intrucât proiectantul a omis faptul ca ar fi urmat sa fie construita chiar pe magistrala de apa, constructorul a renuntat la aceasta idee si va construi o parcare simpla, pierzând astfel câteva zeci de locuri.

In municipiul Bacau sunt la ora actuala 18 parcari cu plata, dintre care doar zece sunt prevazute cu aparate de taxat iar doua sunt parcari rapide, respectiv parcarea de la Piata Centrala si cea de la Piata Sud.

200.000 de lei s-au incasat anul trecut din parcarea de la Piata Centrala si 114.000 de lei, de la Piata Sud. In total, din parcarile cu plata la buget s-a adunat aproape jumatate de milion de lei, dar suma putea fi mult mai mare daca si cei care au parcat in zone prevazute cu aparate de taxat ar fi achitat taxa prevazuta de hotarârea de consiliu.

Din anul 2011 incoace, pentru a crea locuri de parcare intre blocuri, municipalitatea s-a axat pe amenajarea parcarilor ecologice, crescând astfel si suprafata de spatiu verde pe cap de locuitor. Nu s-a tinut de promisiunea „o masina, un loc de parcare”, dar macar acolo unde s-a putut, au aparut parcari frumos amenajate.

Unele dintre locurile de parcare realizate in ultimii ani sunt o mare provocare pentru soferi. Pentru ca s-a dorit mai mult ca in statistici numarul sa creasca, la calitate sau functionalitate nu s-a gândit nimeni. In unele parcari, cum este cea de pe Aleea Eternitatii, de lânga Cimitirul Central, incap, in special, masinile mici si doar soferii cu abilitati pot intra sau iesi fara sa loveasca alte autoturisme.

„Din punct de vedere tehnic, parcarile supraterane sunt foarte fezabile, cele pe structura metalica, de tip fast park fiind rapid si ieftin de construit. Am vazut, recent, astfel de parcari la Timisoara si Arad. Parcarile ecologice care s-au construit i Bacau n-au reusit decât sa mai faca putina ordine, nu sa rezolve problema. Când se fac astfel de parcari, trebuie consultati si specialistii, nu facute planuri pe genunchi.”
ing.Valentin Palea, presedintele Asociatiei Profesionale Drumuri si Poduri, filiala Bacau



Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

5 COMENTARII

  1. „Astfel, cine da mai mult se alege cu locul de parcare”

    iar restul sa isi parcheze masinile pe bloc sau unde vor ei. Foarte frumoasa aceasta logica!

  2. Trebuie disciplina si ordine in orasul asta.Mai putine masini si mai multa verdeata.Cumparativa biciclete.Aveti banii,de va permiteti masini si sa platiti la ele taxe si impozite.

  3. Nu inteleg de ce au autoritate cetatenii din spatele teatrului asupra a ce se poate construi in acea zona sau nu.

    Consider ca in orice situatie de administratie publica trebuie cantarite costurile de oportunitate. Da, cetatenii si-au obtinut un petec de pamant cu iarba si cateva banci. Si la ce pret? La pretul nervilor + timpului soferilor si al unei sigurante mai reduse, pentru ca intr-o zona hiperaglomerata ca aceea este un miracol ca nu se intampla un accident in fiecare zi.

  4. Sa se faca ceva cu masinile care au anunturi de vanzare …. sunt la toate colturile si pe toate strazile aglomerate, iar apoi sa se faca ceva si cu masinile de firma care sunt parcate haotic pe toate drumurile desi se stie ca ele trebuiesc parcate doar stradal, iar a 3 categorie sunt zecile de masini abandonate care tin locul ocupat de ani de zile si nu se ia masuri! Inainte de a face ceva cu locurile de parcare destinate propritearilor sa se elucideze misterul de mai sus!

  5. parcare supraetajata inparcarea de la hotel moldova parcare ecologica pe str cuza voda pt tribunal si liceu bacovia pasaje subterane pt pietoni la statuia lui St cel Mare

LĂSAȚI UN MESAJ