28 martie 2024
ContrasensCu cât si cu ce consecinte?

Cu cât si cu ce consecinte?

Intrebarea nu este in nici un caz “Când o sa scada preturile?”. Ci “Cât si cu ce consecinte?” Si nu este vorba despre scaderea TVA la alimente, cum s-ar putea crede; aceasta decizie nu a fost luata cu gândul de a reduce preturile, ci de a scoate la suprafata afacerile din zona “gri”. Preturile, insa, se vor prabusi din cauza deflatiei.

Pur si simplu, oferta de produse nu mai are un corespondent in cerere; pe de o parte, in ciuda rezultatelor macroeconomice relativ bune, cresterea nu are corespondent in buzunarele românilor iar, pe de alta parte, prelungirea crizei a determinat un comportament de consum extrem de circumspect din partea concetatenilor, care nu se grabesc nici sa cumpere – pentru ca nu au cu ce – si nici sa se imprumute – pentru ca deja s-au fript cu bancile.

Situatia economica nu este deloc roz. Anul trecut, de exemplu, Kaufland, portdrapelul retailului românesc a inregistrat o crestere de doar 10%, in conditiile in care, de la intrarea pe piata, ritmul de crestere era de 15-20%. Putem sa ne intrebam: daca cel mai puternic retailer a inregistrat astfel de rezultate, ce s-a intâmplat cu ceilalti?

Pentru ca este si o veste proasta pentru mediul de afaceri: scaderea TVA la alimente, combinata cu scaderea preturilor care va fi antrenata de procesul deflationist va duce la falimente. Si nu vor fi putine. Insa vor fi linistite: pe margine asteapta, flamânzi, lupii care sa preia retelele cu probleme.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri