Criterii de performanta in salarizarea cadrelor didactice

9


In ultima perioada, se discuta foarte mult pe marginea initiativei noului ministru al Educatiei, tehnocratul Adrian Curaj, care vrea sa introduca o serie de criterii de performanta in invatamânt in functie de care se vor stabili salariile cadrelor didactice.

Astfel, pentru a primi salarii mai mari, profesorii nu trebuie sa se limiteze doar la vechimea de la catedra sau la gradele didactice. Conform „prioritatilor strategice” ale sefilor din Ministerul Educatiei, pentru a fi platiti mai bine, dascalilor li se impun anumite criterii de performanta: programe de studii suplimentare fata de calificarea initiala, diploma de doctor (absolvirea programelor de doctorat), participarea la atragerea de finantari extrabugetare pentru unitatea de invatamânt (proiecte europene si nu numai), participarea în comisiile de organizare si desfasurare a examenelor si concursurilor naţionale, participarea la programe si proiecte educationale, centre de documentare si informare, laboratoare etc, participarea în comisii de la nivelul unitatii de invatamânt, cresterea performantei scolare la clasa (per elev).

„Federatia Sindicatului Liber din Invatamânt considera ca noua lege de salarizare unitara trebuie sa elimine actualele inechitati si dezechilibre in ceea ce priveste salarizarea personalului din sectorul public. O lege de salarizare construita plecând de la principii corecte presupune ca fiecare categorie socio- profesionala sa fie pozitionata in grila de salarizare in functie de rolul pe care il are in dezvoltarea societatii. Din pacate, Invatamântul a fost un sector neglijat in ultimii 26 de ani, fiind constant subfinantat, iar consecintele se vad.

Din cauza salarizarii proaste, calitatea profesionala a dascalilor care au intrat in sistem in ultimii ani a scazut constat, ceea ce a dus si la scaderea actului instructiv – educativ. Este jenant ca, dupa atâtia ani, salariul unui profesor debutant sa fie de 1.100 de lei, iar al unui profesor la final de cariera de circa 2.400 de lei. Insa, consideram ca este aproape imposibil de evaluat performanta personala in conditiile in care nu exista standarde nationale de evaluare a competentelor. Apoi, este utopic sa vorbim despre performanta didactica in timp ce programele scolare sunt complet depasite si neadecvate la cerintele actuale de pe piata muncii.”

prof. Adrian George Purcaru, liderul Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamânt, filiala Bacau

In prezent, pentru salarizare, profesorii isi întocmesc fise de evaluare, care sunt revizuite de consiliile de administratie ale scolilor in care predau si în urma carora sunt stabilite calificativele anuale. Ultimele majorari salariale din sistem au fost in 2015: doua de câte 5%, în martie si septembrie, si una de 15% de la 1 decembrie. Prea putin insa, având in vedere salariile de baza, foarte mici.

„Nu stiu daca aceste criterii alese sunt cele mai bune. Pe de alta parte nu e corect sa se ia acelasi salariu, atunci când faci performanta in scoala. Trebuie sa fie totusi o diferentiere, nu? Insa se pune si o alta intrebare: sunt bani? Exista buget pentru aceasta noua finantare a sistemului?”
prof. Remus Cazacu, director Colegiul Tehnic „N.V.Karpen”

„Poate ca e un inceput bun, dar daca s-ar stabili si criterii precise, exacte, bine delimitate in evaluarea unui profesor. Trebuie stabilite puncte clare de evaluare, care sa nu lase loc la interpretari si sa poti aduce dovada ca ceea ce ai facut exista. Inainte de a se implementa aceste stategii, trebuie foarte bine gândite.”
prof. Dana Enache, director Colegiul Economic „Ion Ghica”

„Diferentieri vor fi si de la o scoala la alta. Ce inseamna performanta pentru o scoala din mediul rural, fata de una din mediul urban? O diferentiere e normal sa fie, dar trebuie bine gândita si analizata. Apoi, important este si cum va fi finantata. De unde bani?”
prof. Gabriel Andrei, director Colegiul National „Gh.Vranceanu”



Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

9 COMENTARII

  1. Imi doresc sincer sa plec din tara astaIn niciun caz nu va fi vorba de „criterii corecte” de evaluare a unui cadru didactic.Toate comentariile de mai sus sunt spuse ca sa fie spuse si pentru imagine.
    Ce spuneti domnilor directori despre profesorii care si-au ocupat posturile cu spaga sau prin relatii?

  2. Nu se poate face performanta fara BANI,,
    sI apoi toate Criteriile care se fac sant subiective,, deoarece se fac numai pe hartie,…
    Vrem ca copii nostri sa fie Educati, dar lipseste cei 6-7 ani de acasa si atunci profesorul
    sau invatatorul are probleme….De ce pleaca tinerii din tara???!!!

  3. Ce performanta sa faca un laborant de scoala generala care nu stie nici legea lui Ohm pentru o portiune de circuit, dar sa mai lucreze cat de cat (un tabel, un document in word, etc.) pe un PC. Mergeti domnilor inspectori si verificati pe teren realitatea, o sa aveti surprize mari, daca nu-i gasiti prin oras rezolvand probleme personale. Este normal sa fie considerat si remunerat ca personal didactic auxiliar si el sa nu aiba notiuni elementare de fizica si PC ? Succes !

  4. Cand veti cobori in tot satucul d nilor inspectori , in tot cartierul, cand veti fi cinstiti intre voi , si cu voi , poftim la aplicarea planurilor de salarizare dupa performanta………cand copilul iti vine cu unghii murdare la clasa, miros , cu parinti ce l trimit sa manace la scoala cornul /laptele muncit cu o zi inainte, fara a avea un patut al lor, ce plan de intr ajutorare v ati propune?

LĂSAȚI UN MESAJ