Concursurile elevilor sau ale profesorilor?

4


Elevii si profesorii de la Colegiul National de Arta „George Apostu” Bacau au pus pe tapet, fara frica, toate neregulile si nedreptatile care se intâmpla in premierea participantilor la olimpiadele nationale. Si nu de acum. Ci de ani de zile. Numai ca, in acest an, situatia nu a mai putut fi tolerata. Cel putin de ei.

„Ma bucur ca nu sunt singura care vede «detaliile» din cadrul Olimpiadei Nationale de Muzica. Din pacate, dupa 6 ani de experienta cu «dânsa», mi-am dat seama cum se pune in valoare tot ce tine de cunostinte, pile, ochi frumosi. De la an la an, eforturile, munca, studiul, daruirea sunt din ce in ce mai transparente, facând loc doar celor care stiu sa se afirme doar prin mizerii. Sincer, am incheiat acest «fenomen» cu o mare dezamagire. Rusine voua, cei care stiti sa va bateti joc de munca elevilor si care stiti sa apreciati nesimtirea, fitele si tot ce tine de un moral murdar. Pe restul, va felicit din toata inima pentru ca sunt elevi care-si merita locurile si toate laudele. Iar corectitudinea voastra, dragi profesori din jurii, este uitata de mult timp.”

Acesta este mesajul pe care Ana Eliza Dragoi, eleva la Colegiul National de Arta „George Apostu” Bacau, in clasa a XII-a, l-a postat pe facebook imediat dupa Olimpiada Nationala de Interpretare (ea fiind concurenta la percutie). O olimpiada de la care ea a plecat dezamagita, intrigata, neinteleasa de „jurati”, nedreptatita. Desi spune ca s-a prezentat foarte bine pe scena (si o credem pe cuvânt pentru ca ii stim performantele muzicale de la alte concursuri, gale si festivaluri, despre care am mai scris in cotidianul nostru), Eliza nu a primit niciun premiu. Numai ca nu asta a infuriat-o, ci, dupa cum spune, lipsa de profesionalism din partea membrilor comisiei.

„Nu se poate ca participanta care scapa betele pe jos, se opreste din cântat, priveste comisia in timpul evolutiei din concurs, care la inceput, când a intrat pe scena, in loc sa cânte, a cerut sa se incalzeasca, o concurenta care chiar nu a fost buna, sa ia locul I. Groaznic. Aceasta problema e mai veche, dar acum lucrurile au mers mult prea departe. Nu ma deranjeaza ca nu am luat niciun premiu, ci ca a câstigat cine nu trebuia. Imi pare rau ca inchei un astfel de capitol (fiind in ultimul an de liceu) atât de urât. Au mai fost si altii care s-au revoltat, dar nu au avut curajul sa spuna nimic. Eu sunt pur si simplu dezgustata. Noi, cei mai mari, suntem caliti, dar cei mici nu inteleg deloc lucrurile astea si s-ar putea sa le afecteze in evolutia lor ulterioara si chiar in cariera”, ne-a declarat si noua eleva de la „Arte”, când a revenit acasa.

Revoltata, Eliza acuza membrii juriului care „nu apreciaza deloc valoarea, care nu fac decât sa demoralizeze concurentii si asta nu e corect. Pentru cine sunt aceste concursuri, pentru noi, elevii, sau pentru ei, profesorii?”

Nereguli vazute prin ochii unui concurent

Tot Eliza a mai observat in acest an anumite disfunctionalitati in organizarea olimpiadei: nu s-a stiut deloc componenta juriului (desi aceasta trebuia afisata pe site-ul olimpiadei), nu s-au dat deloc premii speciale, au fost (iar asta e o practica de ani de zile) evaluati „la gramada” toti concurentii, indiferent daca erau din clasa a IX-a sau de a XII-a, desi e vorba de repertorii diferite, de ani diferiti de studiu, de experienta, in cazul celor mai mari. Apoi, dupa acordarea premiilor s-a aflat ca unul dintre profesorii din juriu era acolo doar in calitate de invitat de onoare, nicidecum cu drept de notare.

Dezgustat si cu o decizie definitiva: nu mai participa la olimpiade

Si colegul Elizei Dragoi, dar din clasa a XI-a, Mihail Caloianu, care a participat la aceeasi olimpiada, dar la instrumentul pian, sustine ca e dezgustat de tot ce a vazul in concurs si a decis: nu mai participa niciodata. Desi a obtinut premiul III, inca e indignat de ceea ce a vazut si trait acolo.

„Nu numai eu am fost dezavantajat. E o situatie care se tot repeta, dar anul acesta a ajuns la un nivel care deranjeaza. Ideea principala este ca s-a ajuns ca aceste olimpiade sa conteze mai mult doar prin sustinerea pe care o ai si nu pentru valoarea ta sau a evolutiei tale de pe scena”, ne-a spus elevul, de altfel un interpret de exceptie, apreciat in multe concursuri nationale, de un an si internationale, care a dus renumele liceului chiar si in Europa.

„Da, e adevarat ca, in principiu, sunt trei mari centre de influenta in România pe acest domeniu – Cluj, Iasi, Bucuresti – dar s-a ajuns la o exagerare deranjanta. Nu ai cum sa promovezi, sa ridici, sa premiezi, sa feliciti numai elevii anumitor profesori care au norocul de a fi din aceste centre. Sunt de acord sa atraga studenti spre ei, e corect, dar ar trebui sa se aprecieze valoarea reala a concurentului, nu numai numele lui, profesorul pregatitor sau orasul de unde provine. Am avut la clasa mea un elev promovat in cei 8 de exceptie, dar sincer nu avea ce cauta in aceasta olimpiada.

Am experienta concursurilor, a festivalurilor, dar ce am vazut anul acesta in olimpiada nationala m-a dezgustat definitiv. Unde e valoare, nimic de comentat. Numai ca se pare ca aceasta nu mai conteaza. Decât sa-mi concentrez timpul, efortul si studiul pe un astfel de concurs, pentru ca la final totul sa aiba un gust amar, mai bine nu mai particip in olimpiadele nationale si ma indrept spre competitii corecte.

Am peste 50 de participari la alte concursuri nationale, am experienta, dar ce a fost acum la Nationala, este ceva ce nu mai pot accepta. Am auzit colegi care, tot din cauza nedreptatii in evaluarea finala, au spus ca se lasa de cântat sau isi schimba instrumentul. Nu e corect. Ar trebui ca cei in drept sa intervina. Si cel mai corect ar fi sa existe posibilitatea de contestatie, iar evolutiile sa fie inregistrate”, a mai declarat Mihail Caloianu.

„Iasiul trebuie sa mearga mai departe”

Aceste atitudini deranjeaza. Asta e clar. Numai ca pâna acum nimeni nu a avut curajul sa o spuna. „Acum 3 ani, la un concurs coral de la Iasi, unde am fost si eu in juriu, corul nostru pur si simplu a fost descalificat. Eu nu am avut drept de notare, dar fiind acolo, am vazut reactia publicului, am vazut cum au evoluat cei care au fost favorizati sa mearga mai departe. Fiind organizat la Iasi, trebuia ca tot Iasiul sa câstige.

Asa s-a spus: «Iasul trebuie sa mearga mai departe». Si asta era acum trei ani. O alta problema, generalizata de altfel, e faptul ca an de an in juriu sunt mereu aceiasi membri – aici fiind incalcata si metodologia de organizare care prevede clar ca juriul trebuie tras la sorti. Cel mai corect ar fi ca in aceste competitii – olimpiade, concursuri etc – sa se inregistreze fiecare evolutie si, apoi, sa existe drept de contestatii. Or, asta, acum, nu se face”, a spus-o raspicat si prof. Antonela Leahu, directorul adjunct al Colegiului de Arta Bacau.

Sustinerea profesorilor

„Trebuie sa se inteleaga ca in aceste olimpiade nu concureaza scoala, ci copilul. Astfel de nedreptati nu fac decât sa descurajeze elevul, sa-si piarda increderea in el. Ceea ce s-a intâmplat acum trei ani la Iasi, cu corul nostru de la gimnaziu, s-a intâmplat si anul acesta cu corul «Armonia».

Tot Iasiul a luat locul I si a mers in etapa urmatoare. Ma bucur ca cei doi elevi din liceul nostru au avut curajul sa ia atitudine, iar noi ii sustinem”, a aratat si prof. Dana Birzu, directorul colegiului.

Evaluarile la interpretare sunt subiective, e clar, o spune si profesorul Florin Blaj, amintind de faptul ca, tot acum trei ani, a avut si o experienta asemanatoare cu eleva Georgiana Paduraru.

„E foarte buna, o stie toata lumea, a confirmat ca asa este in evolutia ei. Atunci nu a primit niciun premiu, la canto traditional, desi a cântat impecabil. A fost un moment greu in viata ei, a demoralizat-o enorm. Si tot juriul a fost cel care a decis, iar presedinte era chiar Gheorghe Zamfir. S-au mai facut demersuri in acest sens, s-au mai ridicat voci, dar se pare ca nu se doreste sa se schimbe ceva”, a acuzat si profesorul Florin Blaj, de la acelasi colegiu bacauan. Si exemplele cred ca sunt mai multe (chiar si la alte discipline). Numai ca nu sunt spuse (asumate).



Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

4 COMENTARII

  1. Ce spuneti de examenul la instrument pentru cl.a IVa?Se doreste performanta,credeti ca fetitele care au facut patru ani pian si au ajuns la trompeta vor face PERFORMANTA?

LĂSAȚI UN MESAJ