Autostrazile utopice ale Bacaului

    5


    * ultimele actualizari ale Master Planului General de Transport pun Bacaul in coada prioritatilor privind constructia de autostrazi * pe hârtie, avem autostrazi si drumuri expres inspre toate directiile, dar in realitate, pâna cel putin in anul 2021 nu se va clinti nici o piatra

    Din nesfârsita telenovela a autostrazilor care vor strabate Moldova in lung si in lat, va prezentam astazi ultimul episod pus in scena de Ministerul Transporturilor. Mai exact, despre prioritatile infrastructurii rutiere pentru acest an, ce vizeaza in primul rând Bacaul.

    Este an electoral si ne putem astepta la noi promisiuni pe aceasta tema, pe care le putem compara cu documentele oficiale de la Minister. In acelasi context, sa ne amintim cum toti politicienii ne-au promis in precedenta campanie electorala ca centenarul Marii Uniri, anul 2018, va gasi toate regiunile istorice ale tarii legate prin autostrazi ca in povesti. Si ca in povesti au ramas.

     

    Fata de Master Planul General de Transport prezentat în dezbatere publica în cursul anului trecut, in ultimul document sunt incluse proiecte noi, propuse pentru 2016. Printre acestea se numara demararea licitatiei pentru studiul de fezabilitate la drumul expres Bacau-Pascani, dar si pentru autostrada Bacau-Brasov. Daca toate proiectele vor fi duse la capat, la finele anului se vor finaliza inca 245 de kilometri de autostrazi, adica un total de 940 de kilometri in intreaga tara.

    Abundenta de drumuri noi

    Bacaul nu va vedea insa prea curând autostrazile amintite, fiindca sunt abia in stadiul documentatiei, iar experienta nefasta din domeniul infrastructurii ne arata ca si studiile de fezabilitate se revizuiesc ulterior in cele mai multe cazuri.

    Revenind la intentii, aflam din documentele Ministerului Transporturilor ca autostrada Bacau-Brasov (A5) se va face pe trei tronsoane, având costuri diferite de executie, in functie de conditiile de relief. Astfel, portiunea Bacau-Onesti, cu o lungime de 41,7 kilometri, va costa 12,75 milioane euro/km, adica un total de 531,48 milioane euro. Portiunea Onesti-Târgu secuiesc, in lungime de 62,1 km, costa 15,75 milioane euro/km, adica un total de 978,14 milioane euro.

    In sfârsit, portiunea Tg. Secuiesc-Brasov are o lungime de 56,2 km si un cost estimat de 5,98 milioane euro/km (total: 335,84 km). Cea mai scumpa portiune este Bretcu-Oituz, cu un cost estimat de 21,7 milioane euro/km. Rezulta ca intreaga autostrada, cu o lungime de 159,9 km va necesita fonduri de 1,845 miliarde euro, la un cost mediu de 11,5 milioane euro/km. Comparativ cu alte autostrazi, se poate spune ca este una dintre cele mai ieftine.

    Planurile fac referire si la drumul expres Bacau-Roman-Pascani (Drumul Siretului), care va avea o lungime de 81,2 km si are costuri estimate de 388 milioane euro (4,79 milioane euro/km). Tot Drumul Siretului se va numi si drumul expres Bacau-Adjud-Marasesti-Focsani (109 km). Ambele drumuri sunt deja cuprinse in Planul Operational de Infrastructura Mare 2014-2020.

    De asemenea, se mai vorbeste despre un drum expres Bacau-Piatra Neamt (Moldavia Expres), in lungime de 61 km si un cost estimat de 239 milioane euro (3,92 milioane euro/km). Sosele de tip Trans-Regio vom avea de la Bacau la Vaslui si, mai departe, la Iasi (151 km, 99 milioane de euro).

    La Sfâtu’-Asteapta…

    Asadar, este abundenta de intentii bune si de documente, insa in realitate stim prea bine cum stau lucrurile. Ar fi de mentionat si faptul ca pe o lista de prioritati, Autostrada Bacau-Brasov este abia pe penultimul loc (locul 10, adica executie in intervalul anilor 2021-2030), dupa Sibiu-Pitesti (locul 1), Comarnic-Brasov (locul 2) sau Iasi-Târgu Neamt (locul 5).

    Mult mai bine situat in lista de prioritati referitoare la drumuri expres este soseaua Bacau-Pascani, un proiect care a ridicat multe semne de intrebare privind utilitatea sau gradul de urgenta.

    „Toti politicienii bacauani ar trebui sa ne unim fortele si sa depunem eforturi ca sa impunem autostrada Bacau-Brasov, in locul acestei ciudate sosele de la Bacau la Pascani, care nu ne leaga de restul tarii, nu duce nicaieri”, a spus senatorul Dragos Luchian, in cadrul unei conferinte de presa.



    Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

    5 COMENTARII

    1. Într-adevăr, Bacăul a ajuns jalnic. Mafia TRANSPARTINICĂ a distrus județul. Totul este un putregai, instituțiile de control din județ fiind în totalitate corupte. Județul este depopoulat, toți oamenii de valoare au dispărut, fie pe cale naturală , fie au ajuns fugari prin lume. Nu mai există nicio șansă pentru acest oraș ajuns o MAHALA. Mergeți prin IAȘI, SUCEAVA, GALAȚI, PIATRA NEAMȚ , să vedeți că nici nu există termeni de comparație cu Bacăul, ajuns un oraș MIZERABIL, o COCINĂ.

    2. Că Bacăul arată jalnic, de curând un prieten care nu a mai fost în Bacău de pe timpul lui Seche a făcut o comparație umilitoare, până și Vasluiul arată mai bine.

    LĂSAȚI UN MESAJ