Analfabetismul funcțional

1

Există analfabetism și exista analfabetism funcțional. Primul se referă la faptul ca o persoană nu recunoaște semnele grafice. Nu știe sa scrie sau să citească. A doua noțiune, însă se referă la incapacitatea unei persoane care, deși scrie și citește, nu înțelege textul respectiv. Nu reușește să-l interpreteze, nu-l poate introduce într-un context. Conform statisticilor, circa 15% dintre români ar fi analfabeți funcționali.

Deși problema este internațională, procentul României este mult peste media internațională. Scăderea calității învățământului, însoțită de alți factori (părinții plecați peste hotare, scăderea nivelului de trai, abandonul școlar, etc.) au făcut să avem o problemă majoră care ne afectează viitorul. În cazul în care aveți dubii, putem observa cu ușurință că nu țările cu populație cu IQ mic au dus-o bine în istorie, ci s-au dezvoltat țările care și-au educat cetățenii.

Acum ceva timp circula un clip pe rețelele sociale cu un bătrân explorator care-și povestea aventurile prin insulele Pacificului. A pomenit, la un moment-dat, de o comunitate în care nu exista noțiunea de „păcat” și în care tinerii puteau, de exemplu, să facă dragoste fără să se rușineze că ar putea fi văzuți de alte persoane. „Așa ceva nu e posibil, e o minciună” – a exclamat un comentator de vârsta liceului, pe Facebook. L-am întrebat dacă a citit vreo carte despre explorarea altor culturi. L-am întrebat de „Expediția Kon-Tiki”, de „Inima Junglei” sau „Expediția Simbad”.

Sunt cărți pe care le citisem până la vârsta lui și care explorau diferite culturi – de la cea polineziană, la cea a triburilor din Amazonia ori cea arabă. Mi-a răspuns că nu le citise dar că nu-și imagina ca oamenii pot fi așa de diferiți chiar dacă locuiesc pe insule izolate sau în păduri tropicale.

Analfabetismului funcțional i se adaugă alte elemente cum ar refuzul de a accepta că ar putea exista alte culturi, alte obiceiuri sau chiar alte opinii. Faptul că o persoană nu a aflat că există dromader, nu înseamnă că dromaderul nu există. Slaba educație, lipsa unei culturi a dialogului, faptul că românii nu au învățat înca cum sa învețe ne fac vulnerabili provocărilor viitoare. Preferăm să ne contrazicem pe tema sexului îngerilor decât să deschidem ochii și să construim o țară.

loading...

Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

1 COMENTARIU

  1. Stati sa vedeti de acum cati vor mai intelege ce citesc!Un ministru tehnocrat a dat un ordin in decembrie 2016 prin cre elevii nu mai au teme pentru acasa. Si cand consolideaza scrisul si cititul cei din invatamantul primar?Dar ceilalti cand isi imbogatesc cunostintele?

LĂSAȚI UN MESAJ