Aerostar a marcat 40 de ani de la semnarea acordului pentru fabricarea avionului IAK-52

1
Avioane IAK-52 zboara si astazi in toata lumea


Asociatia Aerostar PAS a marcat, vineri, 22 iulie, implinirea a 40 de ani de la semnarea acordului pentru fabricarea avionului IAK-52 la Bacau si a 38 de ani de la predarea catre beneficiar a acestui tip de avion. Evenimentul a avut loc in cadrul unei reuniuni la care au participat circa 100 de fosti salariati ai Programul fabricarii avionului IAK-52, dar si actuali specialisti ai intreprinderii bacauane.

La intâlnire au venit Grigore Filip si Doru Damaschin – presedintele, respectiv vicepresedintele Aerostar, Theodor Placinta si Dan-Paul Malin Popa, presedintele si secretarul Asociatiei Aerostar-PAS.

„A fost – a precizat Theodor Placinta – prima actiune a Asociatiei Aerostar-PAS dupa ce s-a incheiat misiunea ei de a sustine procesul de privatizare in masa a companiei. Acum, o alta etapa in viata ei este aceea de a intreprinde actiuni care sa contribuie la dezvoltarea culturii Aerostar si sa sustina proiectele care sunt pentru imbunatatirea imaginii firmei”.

Cu acest prilej a fost rememorata, in imagini, istoria fabricatiei avionului IAK-52 si au fost remarcate contributiile unor participanti la acest program.

Un avion sigur si manevrabil

Yakolev Yak-52 (Як-52) a fost, initial, un avion sovietic de antrenament. Pe 26 iunie 1976 s-a semnat, insa, un acord interguvernamental intre România si URSS pentru realizarea de astfel de avioane de scoala si antrenament in Bacau. Prototipul a fost predat beneficiarului pe 22 iulie 1978, iar ultima livrare de avioane IAK-52 in URSS s-a facut in 1991.

In total, acolo au ajuns 1.967 de avioane. Aparate de acest tip au fost livrate si fortelor aeriene române, ungare si vietnameze. Avionul IAK-52W a fost o varianta reproiectata, cu rezervoare suplimentare in aripi, la cererea clienailor din SUA, Marea Britanie, Franta, Italia, Germania, Australia si România, pentru marirea razei de zbor de la 500 la 1.000 km.

Pe avion s-au facut si dotari suplimentare. In Aerostar au fost fabricate 2.131 de avioane IAK-52, Iak-52W si IAK-52TW. Specialistii sustin ca avionul este considerat foarte sigur, ca are o excelenta manevrabilitate si un comportament deosebit în acrobatie.

 Aerostar a marcat 40 de ani de la semnarea acordului pentru  fabricarea avionului IAK 52
Fosti si actuali salariati ai Aerostar la sarbatorirea IAK-52 (Foto: Petru Done)

„Multe dintre avioanele fabricate de noi – a spus Grigore Filip – zboara si acum, circa 400 numai in SUA. Munca depusa de noi se bucura de apreciere peste tot in lume. In ultimii ani, la toate târgurile de aviatie la care am participat am vazut avioane IAK-52 in zbor. Si in România sunt astfel de avioane care inca mai zboara”.

Diplome si plachete pentru specialisti

Fostilor salariati din Programul IAK-52 le-au fost inmânate diplome de excelenta si plachete cu acest prilej. Diplome si plachete au fost acordate si unor specialisti care au avut contributii deosebite la conversia activitatilor de fabricatie de structuri de aviatie de la productia IAK-52 la cea de astazi de la Aerostar si la penetrarea lantului de furnizare globalizata pentru marea productie de aviatie.

Au primit astfel de distinctii Florin Vasilache, Ionel Munteanu (seful sectiei Trenuri de aterizare), Romeo Ojog, Dan Cepariu (directorul primului si celui mai de succes program in domeniul aviatiei civile, derulat pentru avioane Fokker, succes care a atras dupa el pe al urmatoarelor programe) si Dan Patrau, manager de program. Plachete de onoare au fost inmânate celor care au condus structurile de fabricatie in etapa IAK-52 si la conversia programelor.

Acestea au revenit col. (r) Constantin Craciun si lui Serban Iosipescu, directorul diviziei Produse aeronautice.

„Am fost printre primii care au luat contact cu proiectantii avionului IAK-52. In uzina mi s-a permis sa-mi aleg oamenii pe care i-am vrut in acest program.
Livram circa 150 de avioane anual, dar intr-un an am dat si 200. De mare ajutor a fost ca autoritatile vremii ne-au permis sa utilam fabrica noastra cu utilaje occidentale. De remarcat a fost ca niciunul dintre avioanele care au avut probleme pe teritoriul URSS sau la noi nu au fost de natura tehnica, ci numai datorita erorilor de pilotaj. Avionul produs de Aerostar a fost un mare succes pentru industria de aviatie româneasca. Poate ca era bine sa continuam aceasta traditie.”

Col. (r) Constantin Craciun, fostul director al Fabricii de constructie avioane din Aerostar



Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

1 COMENTARIU

  1. Ma bucur pt acest eveniment deoarece si eu am contribuit cu succes la realizarea acestui program timp de 18 ani iar in prezent la un nou program A.T.R . Airbus Toulouse France

LĂSAȚI UN MESAJ