1940: englezii trimit un comando care sa blocheze Portile de Fier

3


Va mai amintiti, probabil, ca unul dintre bratele Dunarii a fost blocat timp de 14 ani de o nava ucraineana incarcata cu fier vechi, care s-a scufundat in 1991. Canalul Sulina a fost blocat complet timp de un an de epava navei Rostok iar timp de alti 13 ani navigatia s-a facut cu foarte mare greutate, in final Guvernul fiind nevoit sa plateasca milioane de dolari pentru eliberarea canalului navigabil. Oficial, a fost vorba de un accident. Neoficial, este foarte posibil sa fi fost vorba de o actiune deliberata a ucrainenilor.

O actiune similara trebuia sa aiba loc la inceputul anului 1940, la Portile de Fier. Un comando britanic trebuia sa scufunde doua vase pentru a bloca Dunarea si a impiedica aprovizionarea Germaniei cu petrol si grâu din România. Sa notam, deci, ca operatiunea era programata in prima parte a anului 1940, in vremea in care România era neutra.

Planul fusese pus la punct de britanici, in cooperare cu francezii, insa operatiunea a fost descoperita de SSI – Serviciul Secret de Informatii.

Exista foarte putine informatii despre aceasta operatiune. Stim ca in misiune fusese trimis un comando britanic format din australieni. Pe câtiva dintre membrii comandoului i-am gasit in arhivele australiene.

Astfel, intr-o fotografie despre care se spune ca este realizata in iulie 1940, in Grecia, apare un anumit Arthur J. Collins, „membru al unui grup de voluntari australieni”, care se relaxa dintr-o misiune secreta a serviciului special britanic.

Legenda care insoteste fotografia spune ca „misiunea a constat intr-o calatorie secreta in amonte pe Dunare, in incercarea nereusita de a arunca in aer Portile de Fier in România pentru a bloca traficul german pe fluviu”. O alta fotografie, realizata in aprilie 1940, este facuta pe Dunare, in România. Arthur J. Collins, in haine civile, la bordul unei nave fluviale, este unul din cei 17 australieni care s-au oferit voluntari pentru o misiune secreta a serviciilor britanice. O alta fotografie, realizata intr-un studio foto, tot in aprilie 1940, ni-l prezinta pe Arthur J. Collins impreuna cu un alt membru al comandoului: Ron Jones.

Se pare ca membrii grupului au fost capturati in timp ce incercau sa ajunga la Portile de Fier insa au fost eliberati, ulterior, din motive care ne scapa. De altfel, un an mai târziu, in aprilie 1941, in timpul invaziei Iugoslaviei, mai multe slepuri sârbesti care se indreptau spre Portile de Fier au fost fortate sa se retraga de focurile artileriei noastre, conducerea Armatei fiind convinsa ca navele urmareau sa se sabordeze pentru a bloca senalul navigabil.



Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

3 COMENTARII

  1. Care Guvern a plătit: al nostru sau cel ucrainean? Dacă era al nostru ar fi trebuit ca nicio navă ucraineană sau cu patron ucrainean, sau cu acționariat ucrainean să nu mai intre pe brațele Dunării până când nu se plăteau costurile debarasării plus încă o sumă de vreo 5-10 ori mai mare ca un fel de garanție în cazul în care astfel de evenimente s-ar fi întâmplat și în viitor. Ca la E-on când ești plecat din țară și-ți iau ordinarii contorul pentru 10 Ron „datorie” și după trebuie să ai bani blocați la ei în caz de se va mai întâmpla altădată. Apropo, a apărut pe piață alternativă la mârlanii de la E-on energie electrică..

  2. Daca dupa toate istoriile astea ,ne-au ramas inca ,,Portile de Fier ” tot e bine .Acuma ne-ar mai trebui o ,,Mana de Fier ” care sa desluseasca itele cu energia electrica ,ca la cat sunt de umflate facturile ar trebui sa ne despagubeasca pe fiecare cu cate un panou fotovoltaic si cu cate o eoliana ,macar asa sa ne mai recuperam din costurile abuzive pe care le suportam noi,consumatorii casnici : taxa de cogenerare,certificate verzi,rezervare abonament,acciza necomerciala ,alta gaselnita pt acciza care prin definitie fiscala este in esenta ,comerciala !Astept mareata zi cand E-on o sa se lumineze atat de puternic incat o sa zareasca luminita de la capatul tunelului ,ziua in care vor fi puse la dispozitia umanitatii dispozitivele si intreaga tehnologie bazata pe utilizarea energiei libere !

  3. Felicitari pentru documentare! Cine mai stie cate asemenea lucruri s-au mai intamplat de-a lungul timpului… Bine ca putem scoate la lumina macar o parte dintre ele ca sa mai limitam ignoranta in care traim.

LĂSAȚI UN MESAJ